close
ارزش خرید PS5

Playstation 5 جدیدترین نسخه کنسول‌های بازی سونی هستند که بعد از ۷ سال از عرضه شدن کنسول Playstation 4 طرفداران بسیاری به دنبال تهیه جدیدترین کنسول بازی سونی PS5 را دارند. اما آیا خرید PS5 با قیمت کنونی‌اش در ایران منطقی است؟ PS5 چه ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد؟

تفاوت PS5 و PS4

تفاوت ps5 و ps4

استفاده از SSD

اصلی‌ترین مزیت PS5 نسبت به PS4 استفاده از حافظه‌های پرسرعت SSD در این کنسول بازی است که باعث می‌شود تا لود شدن بازی‌ها و محیط کاربری Playstation 5 بسیار سریع‌تر از گذشته شود و سرعت پردازش‌های مورد نیاز در رابطه با حافظه این دستگاه بسیار سریع‌تر شوند.

رفرش ریت بالاتر

رفرش ریت بالاتر به معنی روان‌تر بودن فضای بازی و نمایش تعداد بیشتر تصویر در یک ثانیه به شماست که باعث می‌شود تا هم تجربه بهتری از بازی خود داشته باشید و هم عکس‌العمل سریع‌تری نسبت به اتفاقات بازی داشته باشید، زیرا که اتفاقات بازی را مقداری زودتر خواهید دید.

رفرش ریت تمامی نسخه‌های PS4 از جمله PS4 نسخه اول یا Fat، PS4 Slim و PS4 Pro با پشتیبانی از رزولوشن ۴K تنها ۶۰ فریم بر ثانیه است؛ درحالی که با خرید PS5 می‌توانید تا رفرش ریت ۱۲۰ فریم بر ثانیه را نیز تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای رفرش ریت بالا در بازی

اما دو نکته در رابطه با این موضوع وجود دارد:

  1. برای داشتن رفرش ریت بالا باید تا کیفیت تصویر خود را تا سطح PS4 کم کنید
  2. برای قابلیت مشاهده رفرش ریت بالا باید تا از یک مانیتور گیمینگ که توانایی نمایش رفرش ریت بالا داشته باشد استفاده کنید

دسته بازی ارتقا یافته

دسته بازی PS5 علاوه بر تغییر طراحی ظاهری تغییرات بسیاری در درون خود داشته است.

این دسته بازی اکنون دارای دو موتور ویبره قوی و پیشرفته است که حتی می‌توانند با توجه به اتفاقات فضای بازی از جهات مختلفی مانند راست، چپ، جلو، عقب و ترکیب آن‌ها این احساس را به شما منتقل کند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های گیم پد موبایل

همچنین دکمه‌های R2 و L2 این دسته دارای موتور کنترلری در پشت آن است که می‌تواند سفتی و نرمی این دکمه‌ها را تغییر دهند.

این قابلیت در حال حاضر در بازی استفاده نشده است؛ اما تصور این که در بازی فوتبال زمانی که بازیکن خسته شده است دکمه مربوط به دویدن آن سفت تر شود و فشردن آن سخت‌تر شود تصور جالبی است!

البته همچنان دسته بازی کنترل و سرعت عملی که یک ماوس و کیبورد به شما در حین بازی در اختیار شما قرار می‌دهد را نمی‌دهد؛ اما قبلیت‌های این دسته بازی می‌تواند تا ترجبه شما از بازی را لذت بخش‌تر و جالب‌تر کند.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال کیبورد و ماوس به PS5

آیا خرید PS5 منطقی است؟

قیمت جهانی PS5 399 دلار برای نسخه دیجیتال و ۴۹۹ دلار برای نسخه سی‌دی خور آن است که با احتساب قیمت ۳۰،۰۰۰ تومان برای دلار قیمت به ترتیب ۱۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان و ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان است اما در ایران ارزان قیمت‌ترین نسخه آن در تاریخ آخرین بروزرسانی این مطلب (۹ مهر ۱۴۰۱) نزدیک به ۲۱ میلیون تومان است و این سؤال پیش می‌آید که آیا PS5 برای این قابلیت‌های اضافی ارزش خرید دارد؟

قیمت ps5 مهر 1401

البته قیمت بالاتر به نسبت دلار کنسول PS5 تنها به بالاتر بودن قیمت این نوع تجهیزات نیست و کمبود موجودی PS5 در جهان نیز بر این قیمت اثرگذار است؛ جالب اینجاست که موجودی PS5 در ایران بیشتر از دیگر کشورهای جهان است!

با این وجود پاسخ این سؤال بستگی به شما و پاسخ‌های شما به سؤالات زیر دارد:

آیا PS4 دارید؟

سال ۲۰۲۰ که کنسول PS5 معرفی شد سونی اعلام کرد که تا ۴ سال آینده تمام بازی‌های جدید برای PS4 نیز ارائه خواهد شد و هیچ بازی انحصاراً برای PS5 نخواهد بود.

با توجه به تاریخ این مقاله یعنی حدود ۲ سال از این پشتیبانی باقی مانده است و بعد از آن نیز اکثر بازی‌های جدید برای PS4 نیز ارائه خواهد شد و تنها بعضی از بازی‌ها انحصاری خواهند بود. البته همین حالا هم می‌بینیم که برخی از بازی‌های جدید تنها برای کنسول‌های نسل ۹ ارائه می‌شوند و تمام بازی‌های PS5 به PS4 راه پیدا نمی‌کنند.

به همین دلیل اگر به دنبال جدیدترین بازی‌ها هستید ناچارید به تهیه PS5 بپردازید. خصوصا که با افزایش قیمت دلار از سال گذشته تا به حال قیم ارزان‌ترین نسخه این کنسول از حدود ۱۸ میلیون تومان به ۲۱ میلیون تومان رسیده‌است.

اما اگر PS4 ندارید…

آیا از پس هزینه PS5 بر می‌آیید؟

اگر می‌توانید هزینه بالای تهیه PS5 را متحمل شوید و در حال حاضر PS4 ندارید منطقی نیست که الآن PS4 تهیه کنید و تا ۲ تا ۳ سال آینده PS5 تهیه کنید.

اگر می‌توانید از پس هزینه خرید PS5 بر بیایید پیشنهاد می‌کنیم تا PS5 را تهیه کنید و از آن لذت ببرید و در غیر این صورت کمی صبر کنید و PS5 را تهیه کنید.

در غیر این صورت قابلیت‌های جدید PS5 قابلیت‌هایی نیستند که بخواهید به خاطر آن‌ها سریعاً از PS4 به PS5 کنسول بازی خود را ارتقا دهید.

جمع‌بندی

  • در صورتی که در حال حاضر PS4 دارید، اگر قصد دارید جدیدترین بازی‌ها را بازی کنید دیگر وقت آن است که PS5 تهیه کنید، چرا که با وجود این که اکثر بازی‌های جدید برای PS5 برای PS4 نیز ارائه می‌شوند؛ این اتفاق برای تمام آن‌ها نمی‌افتد.
  • در صورتی که در حال حاضر PS4 دارید و صرفا بازی‌های خاصی را بازی می‌کنید؛ فعلا نیازی به تهیه PS5 پیدا نخواهید کرد و می‌توانید در آینده کنسول خود را ارتقا دهید.
  • در صورتی که کنسول PS4 ندارید و قصد تهیه کنسول دارید؛ حدالمقدور PS4 تهیه نکنید و مستقیما برای تهیه PS5 اقدام کنید.

اگر سؤالی در رابطه با PS5 و یا کنسول‌های بازی یا تجهیزات گیمینگ دارید پیشنهاد می‌کنیم تا سؤال خود را در بخش نطرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید:

نظرات خود را ثبت کنید