close
پیشنهاد سردبیرگیمینگ

اندروید یا iOS – بهترین پلتفرم موبایل برای گیمینگ کدام است؟

گیمینگ اندروید یا ios کدام بهتر است

ما امروزه بیش از هر زمان دیگری با موبایل‌های همراهمان مشغول هستیم و این دستگاه‌ها جایگزین کامپیوترهای شخصی برای بسیاری از افرادی که زیاد با کامپیوتر کار نمی‌کنند شده‌است. به همین شکل بسیاری از ما حتی اگر بخواهیم بازی کنیم نیز روی همین دستگاه‌ها بازی می‌کنیم. اما اگر بخواهیم تلفن همراه جدیدی تهیه کنیم که از آن انتظار انجام بازی‌ها را داشته باشیم، کدام پلتفرم موبایل برای گیمینگ بهتر است؟ اندروید یا iOS ؟

اندروید برای گیمینگ بهتر است یا آیفون؟

اندروید یا آیفون

بازی‌های موبایل با توجه به رشد قدرت پردازشی بسیار زیاد در دستگاه‌های همراه رشد زیادی کرده‌است و دلیل آن در دسترس بودن این بازی‌ها و قابل اجرا بودنشان در در دستگاه‌هایی که دست همه افراد وجود دارد است.

اما اگر بخواهید سنگین‌ترین بازی‌ها را اجرا کنید نیاز به یک دستگاه قدرتمند دارید که قیمت بالایی دارد و اگر بخواهید هزینه زیادی برای موبایل خود بپردازید، باید در پلتفرمی سرمایه‌گزاری کنید که برای گیمینگ هم بهتر باشد.

حالا سوال می‌شود که کدام پلتفرم را انتخاب کنیم؟ اندروید یا iOS؟ کدام برای گیمینگ هتر است و مزایا و معایب هرکدام چه هستند؟

مجموعه بازی‌ها

ممکن است از بیرون عملکرد این دو پلتفرم مشابه باشد؛ اما این طور نیست. هرکدام از این پلتفرم‌ها سیستم‌عامل مختص به خود را دارند و راه‌های مختلفی را برای انجام کارهای یکسان انتخاب کرده‌اند و هر یک فروشگاه برنامه و بازی مجزا و اختصاصی خود را دارند.

Appstore اپل و Google Play Store گوگل هردو در حال رشد و بیشتر کردن برنامه‌ها و بازی‌های ارائه شده و در دسترس هستند، اما کدام بازی‌های بیشتری برای ارائه دارد؟

Appstore در مقابل Google Play Store

اندروید یا ios

فروشگاه Play Store بیشتر از ۲٫۳۳ میلیون برنامه قابل دانلود در خود دارد که حدود ۴۴۲،۰۰۰ از آن‌ها بازی هستند. در سمت دیگر Appstore بیشتر از ۳٫۵۹ میلیون برنامه دارد که بیشتر از ۹۸۴،۰۰۰ عدد از آن‌ها بازی هستند.

پس اگر به دنبال بازی‌های جدید و تازه هستید Appstore بیشتر از ۵۴۲،۰۰۰ بازی بیشتر از Play Store برای ارائه دارد. درست است که شما نمی‌توانید هر یک میلیون بازی را دانلود و امتحان کنید، اما گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارید.

به علاوه بیشتر بازی‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ بازی سازی برای پلتفرم‌های موبایل ساخته می‌شوند اکثرا اول برای iOS ارائه می‌شوند و سپس برای اندروید. به همین دلیل اگر بازی موبایل جدیدی معرفی شده که منتظر آن هستید، احتمالا در iOS زودتر بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید.

سرویس‌های گیمینگ اشتراکی

در کنار هزاران بازی که در اندروید یا iOS می‌توانید دانلود، نصب و بازی کنید، این دو پلتفرم سرویس‌های اشتراکی نیز ارائه می‌دهند که باید با پرداخت پول به صورت دوره‌ای آن‌ها را بگیرید.

سرویس اشتراکی گیمینگ اندروید Google Play Pass و سرویس اشتراکی اپل Apple Arcade نام دارد که در جدول زیر این دو سرویس را مقایسه کرده‌ایم.

 Google Play PassApple Arcade
قیمت۴،۹۹ دلار ماهانه یا ۲۹،۹۹ دلار سالانه۴،۹۹ دلار ماهانه یا ۴۹،۹۹ دلار سالانه
تعداد بازی‌های ارائه شدهبیشتر از ۸۲۴بیشتر از ۲۰۰
تعداد اکانت‌های قابل اتصال۵۵
آیا بازی‌های انحصاری ارائه می‌شود؟خیربله
دستگاه‌های پشتیبانی کنندهدستگاه‌هایی با اندروید ۴٫۴ و جدیدترiOS 13, tvOS 13, iPadOS 13, macOS Catalina و جدیدتر
مقایسه Google Play Pass و Apple Arcade

در این مقایسه قیمت سرویس اشتراکی گوگل برای هزینه سالانه بسیار کمتر از اپل است، اما هزینه ماهانه آن یکسان است. از طرفی اپل بازی‌های انحصاری ارائه می‌کند که در اندروید نمی‌توانید آن‌ها را بازی کنید؛ اما بازی‌های اندرویدی پرطرفدار در iOS نیز در دسترس‌اند.

قیمت دستگاه و مشخصات

اندروید یا ios برای گیمینگ

امروزه تلفن‌های همراه قیمت‌های بسیار بالایی دارند و به طور مداومی هم قیمت آن‌ها در حال افزایش است. البته همچنان با تهیه تلفن همراه جدید، چه اندروید یا iOS، شما تنها یک دستگاه همراه برای برای تهیه نمی‌کنید، بلکه این دستگاه تلفن همراه شما خواهد بود و با آن به گشت و گذار در اینترنت و فضای مجازی، گرفتن عکس و فیلم، تماس تصویری با دوستان و… خواهید پرداخت.

به همین دلیل هزینه‌ای که در قبال تهیه دستگاهی برای بازی می‌پردازید، بسیار کمتر از تهیه یک کنسول بازی یا تهیه یک کامپیوتر گیمینگ است.

بیشتر بخوانید: آیا PS5 بخریم؟

به علاوه برای اجرا کردن اکثر بازی‌های موبایل نیاز به هزینه بالا و تهیه گران‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار را نیز ندارید. اما برای این بتوانید پیچیده‌ترین بازی‌های گرافیکی را کاملا روان و با رفرش ریت بالا اجرا  کنید، نیاز به تهیه دستگاهی قدرتمند خواهید داشت که باید برای آن هزینه بالایی را نیز بپردازید.

اگر نخواهید هزینه زیادی برای دستگاه همراه خود بپردازید، به طور خودکار به سمت پلتفرم اندروید متمایل می‌شوید، اما اگر بخواهید دستگاه قدرتمندی را تهیه کنید هم اپل و هم پلتفرم‌های اندرویدی دستگاه‌های قدرتمند و گران قیمتی را برای شما در نظر دارند.

قدرت پردازشی

از نظر مشخصات دستگاه‌های اندرویدی تقریبا همیشه از دستگاه‌های iOS قدرتمندتر هستند، اما زمانی که به مقایسه عملکرد این دستگاه‌ها می‌رسد می‌بینیم که در اکثر مواقع عملکرد دستگاه‌های iOS بهتر از اندروید است.

دلیل این امر بهینه‌سازی بسیار بهتر بین عملکرد سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه‌های اپل است که تاثیرات آن را در عملکرد پردازشی بهتر در کنار مصرف انرژی کمتر می‌بینیم.

این بدین معنا نیست که دستگاه‌ها اندرویدی به هیچ عنوان ضعیف هستند؛ اما برای داشتن عملکرد مشابه نیاز به سخت‌افزار بسیار قدرتمندتری نسبت به دستگاه‌های اپل دارند.

به علاوه اگر قرار است هزینه بالایی برای دستگاه بپردازید، انتظار دارید تا بتوانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید.

پشتیبانی نرم‌افزاری

در این زمینه باید بگوییم که پلتفرم بهتر در بین اندروید و iOS قطعا iOS است. به عنوان مثال سامسونگ تظمین کرده‌است که دستگاه‌های جدید آن تا ۳ سال بروزرسانی نرم‌افزاری دریافت خواهند کرد که البته بعد از آن بلافاصله دستگاه کاربری خود را از دست نمی‌دهد و حداقل تا ۲ سال دیگر بدون هیچ مشکلی قابل استفاده خواهد بود.

اما امروزه که iOS 16 ارائه شده‌است، قدیمی‌ترین دستگاهی که از آن پشتیبانی می‌کند iPhone 8 است که در سال ۲۰۱۷، یعنی ۵ سال پیش عرضه شده‌است و احتمالا ۱ یا ۲ سال دیگر نیز جدیدترین بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت خواهد کرد و بعد از آن نیز تا ۲ یا ۳ سال بدون هیچگونه مشکل کار خواهد کرد.

این یعنی حدود ۹ سال پشتیبانی نرم‌افزاری در iOS در برابر ۵ تا ۶ سال در دستگاه‌های اندرویدی.

پس اگر قصد دارید تا طولانی مدت از دستگاه خود استفاده کنید و بین تهیه اندروید یا iOS گیر کرده‌اید؛ قطعا باید iOS را انتخاب کنید.

تجهیزات جانبی

به دلیل تعداد کمتر مدل‌های مختلف دستگاه‌های iOS و محبوبیت بیشتر آن‌ها، تجهیزات جانبی موجود و قابل تهیه برای آن‌ها بسیار بیشتر و فراتر از اندرویدی‌هاست.

شما می‌توانید انواع اقسام دسته‌های بازی، گیم‌پد، قاب، محافظ صفحه و… را برای دستگاه‌های iOS تهیه کنید. اما چنین چیزی را نمی‌توان برای دستگاه‌های اندرویدی گفت.

جمع‌بندی: برای گیمینگ اندروید یا iOS

زمانی که همه فاکتورها را بررسی می‌کنید و در کنار یکدیگر قرار می‌دهید، می‌بینید که قطعا iOS پلتفرم بهتری برای بازی موبایل است.

این پلتفرم بازی‌های بیشتری دارد، قدرت پردازشی دستگاه‌های آن بیشتر است و بهتر می‌تواند بازی‌ها را اجرا کند، پشتیبانی نرم‌افزاری بسیار طولانی‌تری دارد و تجهیزات جانبی بیشتری نیز برای آن وجود دارد.

البته اگر نمی‌خواهید برای تهیه دستگاه جدید هزینه زیادی بپردازید یا دوست دارید بازی خاصی را انجام دهید که تنها در پلتفرم اندروید وجود دارد هم می‌توانید دستگاه اندرویدی تهیه کنید و کاملا از آن چه برای گیمینگ و چه مصرف روزانه تلفن همراه و انجام کارهای دیگر رضایت داشته باشید.

اما در نهایت به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم برای گیمینگ اندروید یا iOS، در اکثر مواقع با اطمینان می‌توانیم بگوییم iOS از اندروید برای گیمینگ بهتر است.

1 دیدگاه

نظرات خود را ثبت کنید