close
پیشنهاد سردبیرگیمینگ

چرا رفرش ریت بالا در گیمینگ اهمیت دارد؟ دلیل Refresh Rate بالا مانیتورهای گیمینگ

رفرش ریت

اگر با یک گیمر واقعی درباره تجهیزات بازی‌اش صحبت کنید به شما می‌گوید که همه آن‌ها به روش‌های مختلفی تلاش می‌کنند تا کنترل بیشتری نسبت به فضای بازی به او بدهند. یکی از مهم‌ترین عناصر یک ستاپ گیمینگ نیز یک مانیتور گیمینگ است و قابلیت اصلی یک مانیتور گیمینگ رفرش ریت بالا در آن است. اما چرا رفرش ریت بالا در گیمینگ اهمیت دارد؟ اصلا رفرش ریت چیست؟

رفرش ریت چیست

رفرش ریت چیست

Refresh Rate یا نرخ بروزرسانی به تعداد تصویری گفته می‌شود که نمایشگر یا مانیتور شما قادر است تا در هر ثانیه به شما نمایش دهد.

هرچقدر که رفرش ریت شما بالاتر باشد، تحرکات و جابه‌جایی عناصر تصویر و حتی انیمیشن‌های رابط کاربری روان‌تر نمایش داده می‌شوند.

اکثر مانیتورها و نمایشگرهای امروزی دارای رفرش ریت ۶۰ هرتز هستند؛ به معنی قابلیت تغییر تصویر به تعداد ۶۰ بار در ثانیه. اما در یک مانیتور گیمینگ این مقدار بالاتر و اعدادی مانند ۱۲۰ هرتز، ۱۴۴ هرتز، ۲۴۰ هرتز و حتی ۳۶۰ هرتز است.

بیشتر بخوانید: اولین مانیتور ۲۴۰ هرتز ۴K جهان معرفی شد

رفرش ریت بالا چه تاثیری در بازی دارد؟

ممکن است با خود بگویید که روان‌تر نمایش داده شدن تصاویر متحرک تاثیری در روند بازی نخواهد داشت، در اینجا باید بگوییم که اشتباه می‌کنید.

ممکن است در یک مانیتور ۶۰ هرتز تصاویر از نظر شما به اندازه کافی روان باشند؛ ممکن است بگویید که چشم انسان در هر ثانیه تنها ۲۴ فریم را می‌بینید و همینطور است. پس اهمیت رفرش ریت بالا چیست؟

قطعا صحنه‌های آهسته در سریال‌های ایرانی را دیده‌اید که به جای فیلمبرداری با فریم ریت بالاتر و برگرداندن آن به فریت ریت عادی با کند کردن فیلم؛ فیلمبرداری با همان فریم ریت ۳۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شوند و سپس فیلم کند می‌شود که باعث بریده بریده نمایش داده شدن فریم‌ها می‌شود؛ در بازی نیز همین اتفاق می‌افتد.

با نمایش تصاویر با فریم ریت بالاتر علاوه بر این که تصاویر روان‌تر دیده می‌شوند فریم‌های بیشتری به شما نمایش داده می‌شود، این فریم‌های بیشتر شامل فریم‌هایی بین هر دو فریم در رفرش ریت پایین‌تر هستند و می‌توانند به صورت لحظه‌ای شما را سریع‌تر از دشمنانتان در بازی متوجه اتفاقی بکنند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای بازی PUBG Mobile

توضیح و نمایش تاثیر رفرش ریت بالا بسیار دشوار است؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا برای درک بهتر این موضوع ویدئوی زیر را تماشا کنید.

 

آیا رفرش ریت بالا دیده می‌شود؟

همانطور که گفتیم چشم انسان تنها قادر است تا با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه تصاویر را ببیند، پس ممکن است با خود تصور کنید که چشم ما قادر نیست تا تصاویر با سرعت ۱۰ برابر توانایی تماشای خود را ببیند، اما اشتباه می‌کنید.

اگر دوستی دارید که مانیتور گیمینگ دارد و یا اگر خودتان یا دوستانتان iPhone 13 Pro یا گوشی‌های اندرویدی مدل بالا و نسبتا جدید دارید؛ سری به تنظیمات آن‌ها در قسمت نمایشگر بزنید و به دنبال تنظیمات رفرش ریت صفحه نمایش باشید.

سپس با این دستگاه‌ها کار کنید؛ در این لحطه می‌بینید که حرکاتی مانند اسکرول کردن، باز کردن و بستن برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها چقدر روان‌تر انجام می‌شوند و دیگر نمی‌خواهید تا به حالت ۶۰ هرتز برگردید.

پس بله، تفاوت رفرش ریت بالاتر از ۶۰ هرتز کاملا قابل تشخیص است.

تفاوت رفرش ریت و فریم ریت چیست؟

رفرش ریت به معنی تعداد بازی است که مانیتور می‌تواند تصویر خودش را بروزرسانی کند؛ اما فریم ریت به معنی تعداد فریمی است که در یک ثانیه به شما نمایش داده می‌شود.

ماکسیموم فریم ریتی که می‌توانید در کامپیوتر خود ببینید برابر با رفرش ریت مانیتور شما خواهد بود و صرفا این دو عدد با یکدیگر برابر نیستند.

میزان فریم ریت وابسته به قدرت پردازشی کارت گرافیک کامپیوتر شماست؛ به این معنی که ممکن است تا در یک بازی با قرار دادن تنظیمات گرافیکی روی High تنها ۴۵ تا ۶۰ فریم بر ثانیه بتوانید خروجی تصویر بگیرید؛ اما با پایین آوردن تنظیمات گرافیک و داشتن مانیتور با رفرش ریت بالا می‌توانید میزان فریم ریت تصویر خود را افزایش دهید.

البته این اتفاق تنها در بازی‌ها که قدرت پردازش گرافیکی زیادی را می‌طلبند می‌افتد و به عنوان مثال در فضای کاربری سیستم عامل ویندوز فریم ریت شما به سادگی به میزان ماکسیموم مانیتور رفرش ریت بالایتان خواهد رسید به این دلیل که رابط کاربری ویندوز قدرت پردازش گرافیکی زیادی را برای اجرا شدن نیاز ندارد.

آیا می‌توان بدون تهیه مانیتور گیمینگ رفرش ریت بالا داشت؟

بله، عملیاتی به نام اورکلاک (Over Clock) کردن مانیتور وجود دارد که مانیتور شما را تا نهایت توان نمایش رفرش ریت توان خود تحت فشار قرار می‌دهد.

در واقع یک مانیتور ۶۰ هرتز توانایی نمایش تصاویر با رفرش ریت بالاتری مانند ۷۰-۷۵ هرتز را دارد؛ اما این کار برای استاندارد انجام می‌شود و مانیتور برای نمایش ۷۰ هرتز شاخته می‌شود تا در نمایش ۶۰ هرتز هیچگونه مشکلی نداشته باشد.

این که مانیتور خود را بتوانید تا چه عددی اورکلاک کنید مشخص نیست و بستگی به پنل داخل مانیتور شما دارد؛ این یعنی حتی دو مانیتور یک مدل ممکن است تا رفرش ریت‌های متفاوتی قابلیت اورکلاک شدن داشته باشند.

برای اورکلاک کردن با امتحان رفرش ریت‌های مختلف باید تا نهایت توان مانیتور خود را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: اورکلاک کردن مانیتور

در صورتی که سوالی درباره این قابلیت دارید سوال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهیم.

نظرات خود را ثبت کنید