close
رفرش ریت

اگر به مشخصات مانیتورهای گیمینگ که یکی از پراهمیت‌ترین تجهیزات گیمینگ است را بررسی کرده باشید متوجه شده‌اید که یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور گیمینگ رفرش ریت آن است؛ اما رفرش ریت چیست و به چه معناست و در حین بازی چه مقدار از آن مناسب است؟

رفرش ریت چیست؟

فریم ریت

رفرش ریت یا نرخ بروزرسانی به معنای تعداد تصاویری است که یک مانیتور در یک ثانیه به شما نمایش می‌دهد؛ هرچه این عدد بالاتر باشد شما تصویر روان‌تری از محیط بازی خود را مشاهده خواهید کرد.

اما علاوه بر روان‌تر شدن فضای بازی داشتن نرخ بروزرسانی بیشتر باعث می‌شود تا شما مقداری سریع‌تر متوجه اتفاقات درون بازی شوید و این اتفاق به این دلیل می‌افتد که تصویر شما زودتر بروزرسانی می‌شود.

رفرش ریت تصویری که به شما نمایش داده می‌شود توسط دو مورد محدود می‌شود:

  1. رفرش ریت کارت گرافیک
  2. رفرش ریت مانیتور

رفرش ریت کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک محیط بازی را از دید شما مورد بررسی قرار می‌دهند؛ محاسبات مربوط به نحوه نمایش محیط را انجام می‌دهند و خروجی آن را به صورت یک تصویر برای مانیتور شما ارسال می‌کنند.

کارت‌های گرافیک خود محدودیتی در میزان نرخ بروزرسانی خروجی خود ندارند، اما با توجه به پیچیدگی و جزئی بودن حجم محاسبات گرافیکی مربوط به محیط بازی محدود می‌شوند.

هرچه کیفیت گرافیک بازی شما بالاتر باشد و تنظیمات گرافیک بازی در سطح بالاتری تنظیم شود میزان محاسبات مورد نیاز برای هر فریم از تصویر بیشتر می‌شود و در نتیجه کارت گرافیک شما زمان بیشتری را برای خروجی هر فریم از تصویر صرف می‌کند و در نهایت نرخ بروزرسانی تصویر بازی شما کاهش پیدا می‌کند.

رفرش ریت چیست

رفرش ریت مانیتور

رفرش ریت مانیتور به معنی تعداد تصویری است که مانیتور شما می‌تواند در یک ثانیه نمایش دهد.

کارت گرافیک شما در هر زمان تلاش می‌کند میزان نرخ بروزرسانی خروجی خود را با میزان نرخ بروزرسانی مانیتور یکسان کند تا ایرادی در تصاویر نمایش داده شده به وجود نیاید.

مانیتورهای عادی دارای نرخ بروزرسانی ۶۰ هرتز یا ۶۰ فریم بر ثانیه هستند؛ درحالی که مانیتورهای گیمینگ دارای فرش ریت‌های ۷۸، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۴۴ و ۲۴۰ هرتز هستند.

هرچه میزان نرخ بروزرسانی مانیتور شما بالاتر باشد به این معناست که می‌تواند میزان ورودی رفرش ریت بیشتری از کارت گرافیک را دریافت کند و به شما نمایش دهد.

همچنین شما می‌توانید تا میزان نرخ بروزرسانی مانیتور خود را از میزان اعلام شده برای آن با اورکلاک کردن مانیتور خود افزایش دهید. اما توجه کنید که با این کار عمر مفید پنل مانیتور خود را کاهش می‌دهید و مانیتور را به ماکسیموم میزان توانایی سرعت بروزرسانی تصویر خود می‌برید.

جمع‌بندی

تمرکز اصلی مانیتورهای گیمینگ داشتن رزولوشن‌های بسیار بالا یا نمایش رنگ‌های بسیار زنده و دقیق نیست و تمرکز اصلی آن‌ها اجرای بازی با بالاترین سرعت و فریم ریت و روان‌ترین حالت ممکن است؛ به همین دلیل نیز این مانیتورها اکثراً به جای پنل‌های IPS و OLED از پنل‌های TN استفاده می‌کنند.