close
اخبار

ویدئو کنفرانس چیست ؟ تجهیزات لازم برای ویدیو کنفرانس گروهی

ویدئو کنفرانس

در تصور عامه مردم ویدئو کنفرانس قابلیت ارتباط چند گروه به صورت همزمان و به صورت تصویری است. اما با پیشرفت تکنولوژی‌ها و تجهیزات ویدئو کنفرانس قابلیت ارتباط به صورت تصویری پیش پا افتاده‌ترین قابلیت ویدیو کنفرانس است. در این مطلب قصد داریم تا با معرفی کامل ویدیو کنفرانس به سؤال ویدیو کنفرانس چیست پاسخ دهیم.

ویدئو کنفرانس چیست ؟

ویدئو کنفرانس یا Video Conferencing تکنولوژی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی خود به برقراری جلسات تصویری بپردازند و ملاقات چهره به چهره داشته باشند.

همانطور که گفتیم با برگزاری ویدئو کنفرانس موقعیت جغرافیایی افراد برای حضور در جلسه اهمیتی نخواهد داشت و هر کس می‌تواند از هر شهر یا کشوری در جلسه ویدئو کنفرانس شما حضور پیدا کند. این ویژگی از بسیاری از هزینه‌های جابه‌جایی چه به صورتی درون شهری و چه برون شهری می‌کاهد و عدم نیاز به تغییر موقعیت برای حضور در جلسه علاوه بر سرعت دادن به تشکیل جلسه و کاهش هزینه‌های مربوط به آن در کاهش حجم ترافیک در شهرهای بزرگ و به طبع آن آلودگی هوا نیز کمک می‌کند.

ویژگی‌های اصلی ویدئو کنفرانس

  • ویدیو کنفرانس تکنولوژی است که افراد می‌تواند تا به کمک آن به برگزاری جلسه در موقعیت‌های مختلف بپردازند.
  • راه‌های زیادی برای استفاده از این فناوری وجود دارد؛ برخی از این کاربردها شامل مصاحبه استخدام، آموزش کارکنان و برگزاری جلسات دوره‌ای می‌شود.
  • از ویدئو کنفرانس می‌توان برای آموزش مجازی و آموزش به افراد از راه دور پرداخت.
  • کیفیت حضور شما در جلسه ویدیو کنفرانس بستگی به تجهیزات ویدئو کنفرانس مورد استفاده شما و قدرت و سرعت اتصال اینترنت شما دارد.
  • حضور در جلسات ویدئو کنفرانس محدود به دستگاه خاصی نمی‌شود و می‌توانید تا از طریق تلفن همراه، تبلت و کامپیوترهای رومیزی در جلسات ویدیو کنفرانس حضور پیدا کنید.

ویدئو کنفرانس چگونه کار می‌کند ؟

سخت افزار ویدئو کنفرانس

مزیت اصلی ویدئو کنفرانس و راهکارهای ویدئو کنفرانس نسبت به تله‌کنفرانس این است که افراد حاضر در جلسه می‌توانند یکدیگر را ببینند و ارتباط قوی‌تری با یکدیگر داشته باشند. زمانی که ویدیو کنفرانس به صورت غیر رسمی برقرار شود آن را ویدیو کال و یا تماس تصویری می‌نامند.

راه‌های مختلفی برای برقراری یک جلسه ویدیو کنفرانس وجود دارد. می‌توان به کمک یک وبکم مناسب در یک جلسه شرکت کرد. همچنین امکان حضور در جلسه به کمک تبلت و تلفن همراهی که دارای دوربین و میکرفون باشند نیز امکان پذیر است؛ البته باید نرم‌افزاری که جلسه به کمک آن برگزار می‌شود برای این دستگاه‌ها نیز وجود داشته باشد.

نرم‌افزارهای مناسب تماس تصویری برای تلفن‌های همراه موجودند که قابلیت‌های فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

موارد استفاده از ویدئو کنفرانس چیست؟

شرکت‌ها‌ی بزرگی که چندین دفتر در مناطق مختلف دارند می‌توانند با فناوری کنفرانس ویدئویی به برقراری جلسات غیرحضوری بپردازند و هزینه‌های مربوط به این جلسات را کاهش دهند. همچنین می‌توانند به صورت بسیار ساده‌تری به اشتراک گذاری اطلاعات بپردازند.

فناوری کنفرانس ویدئویی می‌تواند برای امر آموزش نیز استفاده شود. تشکیل کلاس درس مجازی یا آموزش کارکنان جدید مجموعه در هر مکان و در هر زمان و یا آموزش کارکرد انواع دستگاه‌ها و یا روند کار به کارکنان.

ویدیو کنفرانس می‌تواند برای برقراری جلسات دوره‌ای مانند جلسات مدیران یک کسب‌ و کار با سهام‌داران آن شرکت و جلساتی که برای ارائه گزارش‌ها برگزار می‌شود نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

با استفاده از فناوری کنفرانس ویدئویی می‌توان به جذب افراد دورکار برای کسب و کار خود پرداخت، دورکاری مزایای زیادی برای کارفرما و کارکنان یک مجموعه خواهد داشت. برای آشنایی با دورکاری و مزایای آن می‌توانید مطلب مربوطه را مطالعه کنید.

تاریخچه ویدئو کنفرانس

فناوری ویدیو کنفرانس فناوری نسبتاً جدیدی است اما در طول ۵۰ تا ۶۰ سالی که این فناوری موجود بوده‌است اتفاقات زیادی رخ داده‌است که باعث رسیدن این فناوری به حال فعلی خود است. در اینفوگرافیک زیر می‌توانید تا خلاصه‌ای از تاریخچه فناوری ویدئو کنفرانس را مشاهده نمایید.

تاریخچه ویدئو کنفرانس

تجهیزات لازم برای راه اندازی ویدئو کنفرانس چیست؟

راه اندازی ویدئو کنفرانس

این مورد بستگی به این موضوع دارد که آیا شما می‌خواهید تا به صورت گروهی در جلسه حاضر شوید یا به صورت فردی. برای حضور در جلسات ویدیو کنفرانس به صورت فردی می‌توانید با استفاده از لپتاپ فعلی خود این کار را انجام دهید. اما اگر از کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌کنید و یا قصد افزایش کیفیت تماس خود را دارید نیاز به تهیه برخی تجهیزات خواهید داشت.

تجهیزات لازم برای ویدیو کنفرانس انفرادی

هدست اداری

این تجهیزات شامل وب کم حرفه ای و هدست اداری مناسب می‌شود. این تجهیزات باعث ارتقا کیفیت تصویر وبکم و صدای شما در جلسات ویدئو کنفرانس می‌شود. وب‌کم‌های بسیاری با ویژگی‌های فراوانی در بازار موجودند که می‌توانید آن‌ها را برای خود تهیه کنید. برای آشنایی بیشتر با این وب کم‌ها می‌توانید مطلب بهترین وب کم‌ها را مطالعه نمایید.

همچنین از بابت کیفیت صوتی تماس نیز با استفاده از هدست‌های مخصوص کال سنتری که دارای میکروفون با کیفیت‌تری نسبت به هدست‌های عادی هستند می‌توانید تا صدای رساتری را به دیگر افراد در جلسه ارائه دهید.

همچنین برخی از این هدست‌ها مجهز به فناوری نویز کنسلینگ هستند که در این هدست‌ها توانایی حذف نویز محیط و تمرکز بر صدای افراد را دارند. البته این کار را می‌توانید تا به کمک هدست‌های عادی و نصب نرم‌افزارهای حذف نویز نیز انجام دهید.

داشتن اینترنت پرسرعت نیز از لازمه‌های حضور در یک جلسه ویدئو کنفرانس تلقی می‌شود و تمام تجهیزات ذکر شده در صورتی که اینترنت شما از سرعت کافی برخوردار نباشد کاربردی نخواهند بود.

تجهیزات لازم برای ویدیو کنفرانس گروهی

لاجیتک rally

اگر قصد حضور در یک جلسه ویدیو کنفرانس به صورت گروهی را دارید تهیه یک وبکم ساده پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود و باید به تهیه یک دستگاه ویدئو کنفرانس بپردازید.

یک دستگاه ویدیو کنفرانس به صورت کلی دارای موارد زیر می‌شود:

این دستگاه‌ها به نحوی طراحی و ساخته شده‌اند که در اتاق کنفرانس شما نصب می‌شوند و به کمک آن‌ها می‌توانید تا در جلسات ویدیو کنفرانس شرکت کنید. برای برگزاری ویدئو کنفرانس با این دستگاه‌ها نیاز به یک کامپیوتر برای اجرای نرم‌افزار ویدیو کنفرانس خود را خواهید داشت. این کامپیوتر می‌تواند یک کامپیوتر اختصاصی برای انجام ویدیو کال‌ها و یا کامپیوتر یکی از اعضا باشد.

نکته‌ای که راجع به دستگاه‌های ویدیو کنفرانس وجود دارد این است که این دستگاه‌ها برای ابعاد اتاق‌های مختلف و با ظرفیت حضور تعاد مختلف افراد طراحی و ساخته شده‌ند و تهیه یک دستگاه مختص استفاده در اتاق‌های کنفرانس بزرگ و بالعکس می‌تواند تا تجربه بدی را جلسات ویدیو کنفرانس شما رقم بزند.

به عنوان مثال برند لاجیتک از دستگاه‌های ویدئو کنفرانس کوچک مانند لاجیتک BCC950 که مختص حضور ماکسیموم ۳ نفر به صورت همزمان در یک جلسه تا لاجیتک RALLY که مختص حضور ۳۰ نفر به صورت همزمان در یک جلسه ویدئو کنفرانس است که به تهیه تجهیزات اضافی‌تر می‌توانید تا این عدد را تا ۷۰ نفر نیز افزایش دهید را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خرید ویدئو کنفرانس | راهنمای خرید ویدئو کنفرانس مناسب

پیشنهاد می‌کنیم تا بررسی مدل‌های مختلف دستگاه‌های ویدئو کنفرانس لاجیتک با ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید.

22 دیدگاه

  1. آیا می‌توان تا از وبکم‌هایی که دارای زاویه دید بالا هستند مانند وبکم لاجیتک BRIO به عنوان جایگزین یک دوربین ویدئو کنفرانس استفاده کرد؟

    1. خیر زیرا وبکم‌هایی که توانایی تصویربرداری با زاویه دید بالا دارند برای فاصله‌های نزدیک طراحی شده‌اند و نمی‌توانند تا در اتاق‌های کنفرانس بزرگ جوابگوی نیاز شما باشند. به هیم دلیل شما برای کنفرانس‌های گروهی نیاز به تجهیزات ویدئو کنفرانس خواهید داشت.

نظرات خود را ثبت کنید