close
تفاوت هدست و هدفون

ممکن است تا برای خود یا دیگران به دنبال یک هدست بوده‌اید، اما در عنوان کالاها عنوان هدفون را مشاهده کرده‌اید یا بالعکس؛ اما آیا می‌دانید تفاوت هدست و هدفون چیست ؟ هدست و هدفون دستگاه‌های بسیار مشابه به هم اما با کاربری‌های متفاوتی هستند و قابلیت‌های آن‌ها موضوعات خاصی متمرکز می‌شود؛ به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا به توضیح قابلیت‌ها و ویژگی‌های هدست و هدفون بپردازیم.

هدست چیست

هدست چیست

هدست یک دستگاه صوتی است که بر روی سر شما قرار می‌گیرد و گوش‌های شما را می‌پوشاند و وظیفه اصلی آن برقراری تماس‌های صوتی و یا انتقال صدا در تماس‌های تصویری و ویدئو کنفرانس است.

هدست‌ها دارای میکروفون‌هایی هستند تا بتوانند صدای شما را با بالاتری شفافیت ممکن به سمت دیگر تماس منتقل کنند.

هدفون چیست

هدفون چیست

هدفون نیز یک دستگاه صوتی است که بر روی سر شما قرار می‌گیرد و گوش‌های شما را می‌پوشاند اما وظیفه اصلی آن پخش فایل‌های صوتی مانند موسیقی و یا صدای محیط بازی با بالاتری کیفیت ممکن است.

امروزه هدفون‌ها توسط بسیاری از افراد استفاده می‌شود و شرکت‌های سازنده آن‌ها میکروفونی را در مسیر سیم آن‌ها قرار می‌دهند که به آن‌ها قابلیت برقراری تماس را می‌دهد و آن‌ها را به نحوی به یک هدست تبدیل می‌کند؛ اما این میکروفون‌ها بسیار کوچک‌اند و کیفیت صدای خیلی خوبی را به کاربران ارائه نمی‌دهند و با توجه به این که قابلیت برقراری تماس را دارند اما برای این کار ایده‌آل نیستند.

تفاوت هدست و هدفون چیست

ویژگی‌های هدست

همانطور که گفتیم تفاوت اصلی هدست و هدفون در کاربری آن‌هاست که باعث می‌شود تا این دستگاه‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی را داشته باشند.

هدست‌ها با توجه به این که با هدف برقرای تماس تولید می‌شوند دارای میکروفون‌های بسیار با کیفیت‌تری نسبت به هدفون‌ها هستند و میکروفون آن‌ها قابل تنظیم است تا روبروی دهان شما قرار بگیرند و صدای شما را به صورت کامل منتقل کنند.

همچنین درایور یا اسپیکر هدست‌ها با توجه به کاربری در نظر گرفته شده برای آن‌ها دارای اندازه کوچکتری هستند و تمرکز آن‌ها برای اجرای فرکانس‌های وکال که مربوط به صدای انسان می‌شوند است و بیس و تریبل قدرتمندی ندارند و گوشی‌های آن گوش شما را می‌پوشانند اما شما همچنان قادر خواهید بود تا صدای محیط اطراف خود را بشنوید که باعث می‌شود تا برای گوش دادن به موسیقی گزینه مناسبی نباشد.

علاوه بر این هدست‌ها بیشتر با هدف اتصال به کامپیوتر ساخته می‌شوند و اتصال آن‌ها به کمک پورت USB صورت می‌گیرد.

همچنین نوعی از هدست‌ها به نام هدست گیمینگ نیز وجود دارند که ویژگی‌های آن‌ها به هدست‌های دیگر متفاوت است برای فعالیت خاص خود طراحی و ساخته می‌شوند که می‌توانید با مطالعه مطلب کاربرد هدست گیمینگ با آن‌ها آشنا شوید.

ویژگی‌های هدفون

هدفون‌ها با توجه به تمرکز بر پخش موسیقی ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی با هدست‌ها دارند.

تمرکز گوشی‌های هدفون بر ایزوله کردن صدای محیط اطراف شما هستند تا شما بتوانید بدون مزاحمت موسیقی دلخواه خود را گوش کنید.

حتی هدست‌های اداری حرفه‌ای و هدفون‌ها دارای قابلیت نویز کنسلینگ هستند اما اهداف این فناوری در هدست‌ها و هدفون‌ها متفاوت است و با توجه به این که نویز کنسلینگ در هدفون‌ها باعث از بین بردن صدای محیط اطراف شما می‌شود نویز کنسلینگ ویدئو کنفرانس صدای اطراف شما را در ورود به میکروفون برای دیگر افراد در تماس حذف می‌کند تا صدای شما بدون مزاحمت شنیده شود.

نحوه کار نویز کنسلینگ در هدست‌ها را می‌توانید در مطلب نویز کنسلینگ ویدئو کنفرانس مطالعه کنید.

همچنین هدفون‌ها از درایورهای بزرگ استفاده می‌کنند تا بتوانند با جا‌به‌جایی حجم زیادی از هوا در هنگام پخش بیس موسیقی بیسی قدرتمند و عمیق را به گوش شما برسانند.

هدفون‌ها در نوع سیمدار به‌جای پورت USB از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون برای اتصال به دستگاه‌های همراه استفاده می‌کنند و امروزه با جذف شدن این جک از اکثر تلفن‌های همراه هدفون‌ها در حال وایرلس شدن و استفاده از فناوری بلوتوث می‌کنند.

 

در صورتی که سؤالی در رابطه با هدست و هدفون یا تفاوت هدست و هدفون دارید می‌توانید تا آن‌ها را در بخش نطرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ دهیم

نظرات خود را ثبت کنید