close
راهنمای خرید PS5

اسلیم یا معمولی؟ استاندارد یا دیجیتال؟ چند دسته؟ کدام ریجن؟ چه لوازم جانبی؟ در راهنمای خرید PS5 شما را به طور کامل درباره این کنسول خانگی محبوب راهنمایی می‌کنیم.

اکنون حدود ۳ سال از ارائه شدن کنسول PS5 می‌گذرد؛ در گذشته به این فکر بودیم که آیا PS5 ارزش خریدن دارد یا خیر، امروزه دیگر اینگونه نیست و اگر می‌خواهید کنسول بازی از برند سونی تهیه کنید، حتما باید PS5 تهیه کنید. اما این که کدام مدل آن را بهتر است برای خود تهیه کنید را در این مطلب به شما راهنمایی خواهیم کرد.

راهنمای خرید PS5

با توجه به این که بودجه‌تان چقدر است، قصد دارید چگونه در کنسول بازی کنید، چه بازی‌هایی را می‌خواهید انجام دهید و… ممکن است کنسول مناسب شما با افراد دیگر متفاوت باشد و در ادامه راهنمای خرید PS5 به توضیح تمامی موارد می‌پردازیم.

اسلیم یا معمولی (فت)

ps5 اسلیم یا فت

نسخه‌های اسلیم کنسول‌های PlayStation، نسخه‌های کوچکتر و سبک‌تر شده کنسول هستند که بعد از چند سال توسط سونی ارائه می‌شود و در مورد کنسول PS5 نیز همین است.

امروزه در بازار ایران قیمت نسخه اسلیم مقداری بالاتر از نسخه معمولی آن است، اگر نمی‌خواهید هزینه بیشتر برای تهیه کنسول بپردازید، می‌توانید نسخه معمولی آن را تهیه کنید.

اگر با هزینه بیشتر مشکلی ندارید و بیشتر اوقات ممکن است کنسول را به همراه خود به خانه دوستانتان ببرید، تهیه نسخه اسلیم با توجه به ابعاد کوچکتر و وزن کمتر آن توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت PS5 اسلیم و معمولی

PS5 استاندارد یا دیجیتال

ps5 استاندارد بخریم یا دیجیتال

با تهیه دیسک راحت‌ترید یا خرید بازی به صورت آنلاین؟ و یا اصلا به صورت کپی خور در کنسول خود بازی می‌ریزید؟ پاسخ به این سوال نیاز به پاسخ شما با این سوالات دارد.

همانطور که می‌دانید به غیر از مدل اسلیم و عادی، کنسول PS5 در دو نسخه استاندارد و دیجیتال عرضه شده‌اند که به غیر از این دو اسم ممکن است آن‌ها را با نام جعبه سفید و جعبه مشکی نیز شنیده باشید (جعبه سفید نسخه استاندارد و جعبه مشکی نسخه دیجیتال است).

در صورتی که در PS4 دارید و چندین دیسک بازی از بازی‌های محبوبی مانند GTA V دارید که می‌خواهید همچنان آن‌ها را بازی کنید، بهتر است نسخه استاندارد کنسول را تهیه کنید.

با تهیه PS5 نسخه استاندارد می‌توانید بازی‌هایی که برای PS4 نیز ارائه شده‌اند را با تهیه دیسک PS4 و هزینه کمتر تهیه کنید. البته مطلع باشید که در اکثر مواقع این بازی‌ها کیفیتشان نسبت به نسخه PS5 کمتر خواهد بود؛ مگر در رابطه با بازی‌های قدیمی‌تر مانند GTA V که تفاوت زیادی نخواهد داشت.

همچنین شما می‌توانید بازی‌های PS4 را به نسخه PS5 خود نیز آپدیت کنید و با تهیه بازی PS4 بازی PS5 را اجرا کنید. برخی از بازی‌های PS4 به صورت پولی به نسخه PS5 آپدیت می‌شوند، اما بیشتر آن‌ها به صورت رایگان هستند.

بیشتر بخوانید: آپگرید کردن بازی PS4 به PS5

اما اگر به صورت آنلاین بازی خریداری و دانلود می‌کنید و در گذشته هم همین کار را کرده‌اید و یا اصلا به صورت کپی خوری بازی می‌ریزید و بازی می‌کنید، بهتر است تا با هزینه کمتر نسخه دیجیتال کنسول را تهیه کنید.

همچنین دقت کنید که با تهیه نسخه اسلیم و دیجیتال PS5 اگر بعدا نظرتان عوض شد و خواستید به صورت دیسگی بازی تهیه کنید، می‌توانید این کار را با تهیه درایو نوری بلو-ری کنسول انجام دهید؛ اما اگر نسخه فت و دیجیتال کنسول را داشته باشید، امکان این کار و تغییر آن به استاندارد وجود ندارد.

به صورت کلی برای اکثر افراد نسخه فت و استاندارد که قیمت پایین‌تری دارد و امکان نصب و اجرای بازی به صورت دیجیتال و دیسکی وجود دارد بهترین مورد است. در صورتی که بخواهید کنسول‌تان قابل حمل‌تر باشد نسخه اسلیم و اگر تنها به صورت دیجیتال یا کپی خود بازی می‌کنید نسخه دیجیتال را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت PS5 استاندارد و دیجیتال

دو دسته یا یک دسته؟

انتخاب این مورد، نسبتا ساده است. اگر خودتان تنها بازی می‌کنید، با تهیه تنها یک دسته هزینه کمتری برای خرید کنسول می‌پردازید. اگر برادر، خواهر یا دوستانی دارید که می‌خواهید با آن‌ها بازی‌های دو نفره انجام دهید، بهتر ست تا کنسول را با دو دسته تهیه کنید یا دسته دیگر را در آینده تهیه کنید.

این که دسته دوم را به همراه کنسول و در بسته خودش تهیه کنید و یا در آینده، از نظر هزینه‌ای تفاوتی نخواهد داشت؛ مگر آن که قیمت دسته DualSense تا زمانی که بخواهید آن را تهیه کنید بالاتر رفته باشد.

کدام ریجن PS5 را بخریم؟

این که کدام ریجن کنسول PS5 را تهیه می‌کنید، اهمیت زیادی ندارد؛ چرا که بازی‌های این کنسول محدودیت ریجن ندارند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ریجن مربوط به چین یا ریجن ۶ را تهیه نکنید.

تنها این ریجن کنسول PS5 است که تنها با بازی‌های ریجن خود و اکانت PSN همان ریجن می‌تواند کار کند.

تشخیص ریجن دستگاه به سادگی و از طریق کد CFI امکان پذیر است. این کد روی جعبه و زیر کنسول قرار دارد و به حالت CFI-1XXXX نوشته می‌شود.

در این کد X اول در کنار ۱ نشان دهنده سال ساخت کنسول است. کد ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ در این کد دیده می‌شوند.

دو X بعدی نشانه ریجن کنسول است. اکثر کنسول‌های داخل ایران با کد ۱۶ هستند که ریجن مربوط به اروپا، آفریقا و خاورمیانه است. کدهای دیگر ریجن‌ها نیز به شکل زیر است:

  • ۰۰: ژاپن
  • ۰۲: اقیانوسیه
  • ۰۸: آسیای مرکزی، روسیه، هند، اوکراین
  • ۱۴: آمریکای جنوبی و مرکزی
  • ۱۵: آمریکای شمالی
  • ۱۶: اروپا، آفریقا، خاورمیانه
  • ۱۸: کره جنوبی

دلیل وجود ریجن‌ها برای این کنسول، تعیین موقعیت در زمان تولید برای فروش هر محصول و ایجاد تغییرات جداگانه برای کشورهایی با قوانین متفاوت مانند چین است.

آخرین X یکی از دو حرف A و B خواهد بود که A برای مدل استاندارد و B مدل دیجیتال محصول خواهد بود.

در نهایت این که کدام ریجن را تهیه می‌کنید، اهمیت چندینی ندارد؛ اما توجه کنید که ریجن چین یا ریجن ۶ را تهیه نکنید.

حافظه داخلی PS5

برخلاف کنسول‌های نسل قبل که می‌توانستید آن‌ها را با مقدار حافظه‌های مختلف تهیه کنید. کنسول PS5 تنها با یک مقدار حافظه و ۸۲۵ گیگابایت ارائه شده‌است. البته از این مقدار تنها ۶۶۷ گیگابایت آن در دسترس کاربر خواهد بود. اما از نظر حافظه گزینه‌ای در زمان تهیه کنسول نخواهید داشت.

پیشنهاد می‌کنیم تا چه در زمان خرید و چه مدتی بعد، برای کنسول خود یک کارت حافظه SSD با پورت M.2 با حافظه ۱ ترابایت تهیه کنید.

این کنسول دارای جایگاه اضافی کارت حافظه برای افزایش حافظه PS5 است و نصب این کارت نیز به سادگی انجام می‌شود.

دقت کنید که برای افزایش حافظه تنها کافی است تا کارت حافظه به این کنسول اضافه کنید، نیازی به تغییر و تعویض SSD داخلی کنسول نیست.

مطلب مرتبط: نصب SSD در PS5

جمع‌بندی راهنمای خرید PS5

به صورت کلی برای اکثریت افراد کنسول PS5 نسخه استاندارد و فت یا معمولی بهترین گزینه است. اگر بازی‌های خود را آنلاین تهیه می‌کنید، نسخه دیجیتال را تهیه کنید، اگر فضای کافی برای ابعاد بزرگ PS5 ندارید و یا می‌خواهید مقداری کنسولتان کوچکتر یا سبک‌تر باشد، نسخه اسلیم آن را تهیه کنید و در نهایت هر ریجنی را که تهیه می‌کنید، ریجن ۶ یا مربوط به چین را تهیه نکنید.

بعد از این که تصمیم به تهیه کنسول گرفتید، پیشنهاد می‌کنیم تا بهترین تجهیزات جانبی PS5 را نیز تهیه کنید تا تجربه خود را از بازی با PS5 تا جای ممکن بهبود دهید و از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید.

برچسب‌ها : ps5راهنمای ps5

نظرات خود را ثبت کنید