close
اخبار

داغ کردن PS5 – از داغ شدن PlayStation 5 با این روش‌ها جلوگیری کنید

داغ کردن PS5

“Your PS5 is too hot. Turn off your PS5, and wait until the temperature goes down.” اگر این پیام را از کنسول خود دیده‌اید، با مشکل داغ کردن PS5 مواجه هستید. اما برای حل این مشکل و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد PS5 چکار باید بکنید؟

ممکن است حتی پیغام بالا را هم نبینید، ما با خاموش شدن PS5 در حین بازی به صورت ناگهانی مواجه شده باشید. اگر هیچ قدمی برای رسیدگی به این مشکل برندارید، در آینده‌ای نزدیک با مشکلات فراوانی در حین بازی با کنسول خود مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از داغ کردن PS5 در این مطلب تمامی راهنماها و راه‌کارهای پیشنهادی را به شما معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین DNS برای PS4 و PS5

PS5 چگونه خود را خنک می‌کند؟

سیستم خنک کننده کنسول PS5 بازدهی بسیار بالایی دارد و چندین قطعه در عملکرد خوب این سیستم نقش دارند. یکی از این قطعات فن داخلی ۱۲۰ میلی‌متری کنسول است.

این فن اندازه بزرگی دارد تا برای خنک کردن کنسول در شرایط عادی نیاز به کار با سرعت بالا را نداشته باشد و صدای کمی تولید کند؛ برخلاف PS4 Fat که صدای آن مانند هلیکوپتری بود که می‌خواست از روی زمین بلند شود.

همچنین کنسول PS5 دارای هیت‌سینک داخلی است. این قطعه حرارت را از برد اصلی به یک رادیاتور شکل منتقل می‌کند که فن‌های کنسول را ایجاد جریان هوا حرارت منتقل شده به هیت سینک را به جریان هوا منتقل کرده و از کنسول خارج می‌کنند.

به علاوه تمام این‌ها، PS5 از مایع Liquid Metal برای اتصال پردازنده اصلی دستگاه به سیستم خنک کننده آن استفاده می‌کند تا عملکرد این سیستم را بهبود و عمر مفید دستگاه را افزایش دهد.

خنک شدن PS5

با وجود تمام تجهیزات بالا، همچنان احتمال داغ کردن PS5 وجود دارد. آگاهی درست از عملکرد هر یک از بخش‌های سیستم خنک کننده کنسول و رسیدگی به آن‌ها باعث می‌شود تا از داغ شدن بیش از حد PS5 جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: بهترین لوازم جانبی برای PS5 | بهترین مانیتور گیمینگ برای PS5

جلوگیری از داغ کردن PS5

بهترین کار جلوگیری از داغ شدن بیش از اندازه PS5 و پیشگیری از آسیب دیدن آن به این دلیل است.

برای جلوگیری از داغ کردن PS5 هر جا که می‌خواهید PS5 خود را قرار دهید، از وجود فضای خالی به فاصله پیشنهادی ۱۰ سانتی‌متر پشت کنسول اطمینان برقرار کنید. PS5 را روی فرش یا موکت قرار ندهید. هر چندوقت یکبار روکش‌های کناری کنسول را باز کرده و فن‌های خنک کننده آن را تمیز کنید.

فاصله ۱۰ سانتی‌متری پشت کنسول

جریان هوا در کنسول PS5 به این شکل است که هوا از قسمت جلویی کنسول وارد شده و از قسمت پشتی خارج می‌شود. در اکثر مواقع شما کنسول خود را به نحوی قرار نخواهید داد که قسمت جلویی آن بسته باشد، اما ممکن است آن را به قسمت عقبی میز تلویزیون خود هل داده و فضایی در پشت کنسول قرار ندهید.

عدم وجود فضا برای خارج شدن هوای گرم باعث جمع شدن حرارت در این منطقه می‌شود و باعث کاهش بازدهی سیستم خنک کننده کنسول می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌یم تا کنسول خود را در جایی قرار دهید که پشت آن فضای آزاد برای عبور هوا وجود داشته باشد.

همچنین دقت کنید که هوای خروجی پشت کنسول باید گرم باشد، اگر این هوا بعد از مدتی استفاده از کنسول همچنان سرد است، کنسول شما توانایی خارج کردن حرارت را ندارد و با وجود کار کردن فن‌ها به هیچ عنوان خنک نمی‌شود که مشکلی است که باید به سرعت برطرف گردد.

قرار دادن کنسول روی فرش و موکت

برخلاف لپتاپ‌ها که باید با قرار دادن کول پد زیر آن‌ها مانع جریان هوا آن‌ها زمانی که روی فرش و موکت قرار دارند، نشد؛ شما نمی‌توانید کنسول را به نحوی روی فرش قرار دهید که مسیر هوا آن‌ها بسته شود.

اما قرار گرفتن کنسول روی فرش یا موکت به فرآیند جمع شدن گرد و غبار در فن‌های خنک کننده کنسول سرعت می‌دهند و باعث کاهش عملکرد آن‌ها می‌شوند. به همین دلیل بهتر است تا این کار را انجام ندهید.

تمیز کردن دوره‌ای کنسول

جمع شدن رد و غبار در فن‌ها اتفاقی است که در هر صورت و بعد از مدتی خواهد افتاد. پیشنهاد می‌کنیم تا حداقل هر سال یکبار فن‌های کنسول و حتی اگر توانایی آن را دارید، داخل کنسول را به صورت کامل از گرد و غبار تمیز کنید تا به سلامت کنسول و عملکرد سیستم خنک کننده آن کمک کرده باشید.

داغ شدن PS5

با انجام این کارها کنسول شما باید توانیی خنک کردن خود و جلوگیری از داغ کردن را داشته باشد، اما در صورتی که همچنان با مشکل داغ کردن PS5 مواجه هستید، تهیه یک فن خنک کننده اکسترنال از برندهای معتبر و با کیفیت می‌تواند به شما در این امر کمک فراوانی کند.

بیشتر بخوانید: حافظه PS5 چقدر است؟ آیا می‌توان حافظه PlayStation 5 را افزایش داد؟

چگونه بفهمم PS5 داغ کرده است؟

پیامی که در ابتدای این مطلب دیدید در صورتی به شما نمایش داده می‌شود که دمای کارکرد کنسول شما از حد استاندارد خود مقدار زیادی بالاتر رفته باشد، اما مقادیر کم داغ کردن چه نشانه‌هایی دارد و چگونه می‌توان متوجه آن‌ها شد؟

داغ کردن PS5 حتی به مقدار کم هم در طولانی مدت می‌تواند باعث آسیب دیدن دستگاه شما شود. اتفاقت زیر نیز از علائم داغ کردن PS5 هستند و اگر این اتفاقات را دیدید، حتما کنسول خود را چک کنید:

  • با دور بالاتر کار کردن فن‌ها برای مدت طولانی برای خارج کردن حرارت
  • مشکلات گرافیکی در تصویر مانند سیاه، سفید، سبز و یا صورتی شدن لحظه‌ای تصویر
  • افت عملکرد کنسول و افت فریم ریت بازی در حالت بازی ۱۲۰ FPS
  • بسته شدن ناگهانی بازی

شناخت این علائم به شما در جلوگیری آسیب دیدن کنسول کمک می‌کند. عدم توجه به این علائم باعث می‌شود تا وضعیت کنسول شما تا اندازه‌ای بد شود که از شدن داغ شدن، کنسول به طور ناگهانی خاموش شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت فریم ریت و رفرش ریت

زمانی که کنسول PS5 داغ شد چکار کنیم؟

داغ کردن PS5
  • در صورت امکان بازی خود را سیو و ذخیره کنید. سپس از بازی خارج شدن، کنسول را خاموش کرده و مقداری صبر کنید تا خنک شود. بازی برای مدت طولانی و بیشتر از ۴ ساعت می‌تواند باعث داغ شدن کنسول شود؛ با زمان دادن به کنسول برای خنک شدن از این اتفاق جلوگیری کنید.
  • بررسی کنید تا هوای خروجی پشت کنسول داغ باشد و سرد نباشد، اگر این هوا سرد یا خنک بود به این معناست که سیستم خنک کننده کنسول شما به درستی کار نمی‌کند و حرارت در داخل کنسول باقی می‌ماند.
  • از عملکرد درست فن و گیر نکردن آن اطمینان برقرار کنید، عمل نکردن یا عملکرد نادرست فن باعث کاهش بازدهی کنسول شما در خنک کردن خود می‌شود.
  • اگر با اضافه کردن SSD های M.2 به افزایش حافظه PS5 خود پرداخته‌اید، حتما این کارت حافظه را با هیت‌سینک نصب کنید. برخی از این کارت‌های حافظه به همراه هیت‌سینک عرضه می‌شوند، اگر حافظه شما فاقد هیت سینک بود می‌توانید به صورت جداگانه برای آن تهیه کنید و سپس آن را در دستگاه نصب کنید.

تا زمانی که کنسول خود را تمیز و عاری از گرد و غبار، و در محیطی که جریان هوای کنسول در آن مختل نشود نگهدارید، نباید با مشکل داغ شدن PS5 مواجه شوید. اما در صورتی که با وجود این شرایط هم PS5 شما داغ می‌کند، کنسول شما دارای ایرادی است که باید توسط تعمیرکار عیب‌یابی و برطرف شود.

برچسب‌ها : ps5

نظرات خود را ثبت کنید