close
ریجن های PS5

اگر قصد تهیه یک کنسول PS5 را دارید و یا در گذشته خواستید PS4 تهیه کنید قطعا این موضویع به گوشتان خورده است. در این مطلب می‌خواهیم شما را ریجن های PS5 آشنا کنیم و در تهیه کنسول با ریجن درست PS5 راهنمایی کنیم.

ریجن PS5 چیست

ریجن PS5 چیست

ریجن (Region) PS5 به معنای ناحیه است و درباره کنسول‌های PlayStation مانند PS5 و PS4 به مفهوم ناحیه‌‌ای از جهان است که یک کنسول مشخص قرار است در آن ناحیه به فروش برسد و مورد استفاده قرار بگیرد.

در ریجن های PS5 متفاوت تفاوت‌هایی وجود دارد؛ یکی از شناخته شده‌ترین تفاوت‌ها در ریجن بندی هر محصولی نوع پریز برق و کابل شارژ ارائه شده با آن دستگاه است که بدون نیاز به تبدیل با پریزهای برق کشورهای مختلف کار کنند. ممکن است این ریجن بندی برای تطبیق با قوانین مختلف کشورها انجام شده باشد.

اما ریجن های PS5 تفاوت بیشتری نسبت به این که کابل برق با کدام پریز در جعبه قرار داشته باشد، دارند. نکته قابل توجه این است که امکان تغییر ریجن PS5 وجود ندارد؛ به همین دلیل در زمان تهیه این کنسول باید با ریجن های PS5 آشنا باشید و ریجنی که برای شما کاربردی نباشد را تهیه نکنید.

مطلب پیشنهادی: حافظه PS5 چقدر است

ریجن های PS5

کنسول PS5 با ۶ ریجن متفاوت عرضه شده‌است که هر یک از ریجن‌ها همانطور که توضیح دادیم مختص به منطقه خاصی از جهان است و کنسول هر ریجن با هدف فروخته شدن در همان ریجن شاخته شده‌است. ریجن های PS5 را در جدول زیر می‌بینید:

ریجن های PS5
منطقهریجن PS5
آمریکا و کانادا۱
ژاپن، اروپا، خاورمیانه و آفریقا جنوبی۲
آسیای شرقی۳
استرالیا و آمریکا جنوبی۴
روسیه و آفریقا۵
چین۶

با کمک جدول و تصویر بالا می‌توانید با دانستن ریجن شماره‌ای PS5، منطقه مورد نظر آن را تشخیص دهید.

همانطور که مشاهده می‌کنید ایران که در خاورمیانه است در ریجن ۲ قرار می‌گیرد. اما این به چه معناست؟ ریجن های PS5 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت ریجن های PS5

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که در کیفیت ساخت و عملکرد کنسول‌های ریجن های متفاوت PS5 هیچ تفاوتی وجود ندارد.

اما تفاوتی که ریجن های PS5 با یکدیگر دارند در بسته‌بندی و کابل برق ارائه شده همراه آن‌هاست.

در کنسول PS4 موضوع ریجن موضوع بسیار پر اهمیتی بود؛ به این دلیل که با وجود ریجن‌های کمتر و تنها ۳ ریجن برای PS4 شما هر ریجنی از کنسول را که تهیه می‌کردید، باید بازی‌های همان ریجن را نیز تهیه می‌کردید و امکان اجرای بازی یک ریجن در کنسولی با ریجن دیگر وجود نداشت.

اما خوشبختانه در کنسول PS5 این مشکل وجود ندارد و اصطلاحا Region Free است؛ به غیر از یک استثنا. کنسول ریجن ۶ یا مربوط به کشور چین تنها را بازی‌های همان ریجن کار می‌کند و تنها اکانت‌های PSN این ریجن می‌توانند به آن متصل شوند.

البته اگر قصد تهیه گیفت کارت را نیز دارید، باید گیت کارت با ریجن یکسان با کنسول خود را نیز تهیه کنید.

پس با توجه به این موضوع در زمان تهیه کنسول مهم نیست کدام ریجن را تهیه خواهید کرد، فقط مراقب باشید تا ریجن ۶ کنسول را تهیه نکنید؛ اما چگونه می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟

بیشتر بخوانید: بهترین فرمان بازی برای PS5

تشخیص ریجن های PS5

این کار به راحتی قابل انجام است. روی جعبه و زیر خود کنسول یک کد به این شکل نوشته شده‌است: CFI-1XXXX؛ در این کد X اول یک عدد است، دو X بعدی نیز یک عدد و نشان دهنده ریجن است، و X آخر حرف انگلیسی A یا B است که نشان دهنده مدل دستگاه و استاندارد یا دیجیتال بودن آن است.

بیشتر بخوانید: تفاوت PS5 استاندارد و دیجیتال

X اول عدد ۰ یا ۱ یا ۲ خواهد بود که نشان دهنده سری ساخت کنسول است؛ جدیدترین سری ساخت کنسول تا کنون سری ۱۲ است که X اول در این کنسول ۲ خواهد بود.

دو X بعدی نشان دهنده ریجن دستگاه هستند. این دو X به شکل ریجن‌های ۱ تا ۶ نیستند، بلکه کدی هستند که نشان دهنده ریجن هستند. ریجن های PS5 از روی این دو X و به شکل زیر، به سادگی قابل تشخیص هستند:

  • ۰۰: ژاپن
  • ۰۲: اقیانوسیه (استرالیا و نیوزیلند)
  • ۰۸: آسیای مرکزی، روسیه، هند، اوکراین
  • ۱۴: آمریکای جنوبی و مرکزی
  • ۱۵: آمریکای شمالی
  • ۱۶: خاورمیانه، آفریقا و اروپا
  • ۱۸: کره جنوبی

پس همانطور که می‌بینید دسته‌بندی این کد با دسته‌بندی ریجنی ۱ تا ۶ مشابه است، اما تفاوت‌هایی نیز دارد.

و در نهایت X آخر که A یا B است؛ A برای دستگاه‌های استاندارد و دیسک خود و B برای نسخه‌های دیجیتال دستگاه است.

بیشتر بخوانید: بهترین مانیتور گیمینگ برای PS5

تفاوت قیمت ریجن های PS5

ریجن های PS5

در قیمت مصوب سونی برای PS5 در هر ریجن تفاوت بسیار کمی وجود دارد و دلیل آن نرخ ارض در کشورهای مختلف است؛ اما هدف این است که این کنسول در همه جهان به یک قیمت باشد.

در ایران اما اینگونه نیست و ممکن است ریجنی از ریجن‌های دیگر گران‌تر یا ارزان‌تر باشد. ایران خود در ریجن ۲ و با کد ۱۶ قرار دارد و اکثر کنسول‌هایی که در داخل ایران موجود هستند کدهای ۱۰۱۶، ۱۱۱۶ و ۱۲۱۶ هستند. اما کنسول‌های مربوط به ریجن‌های دیگر نیز وجود دارند.

به عنوان مثال کنسول ریجن چین نیز در ایران قابل تهیه است و قیمت مناسب‌تری نیز دارد؛ اما شدیدا توصیه می‌کنیم تا از تهیه ریجن چین خودداری کنید.

اما در این که از بین بقیه ریجن‌ها کدام را تهیه کنید، تفاوت زیادی وجود ندارد. بهتر است همان ریجن PS5 مشخص شده برای ایران یا کد ۱۶ را تهیه کنید.

اگر هم قصد تهیه PS5 را دارید و علاوه بر ریجن آن سوال دیگری درباره این کنسول و این که کدام مدل آن را تهیه کنید بهتر است، دارید، مطلب راهنمای خرید PS5 را مطالعه کنید. در این مطلب به تمامی سوالات ممکنه شما پاسخ داده شده‌است. می‌خواهد تجربه خود را از بازی با PS5 بهبود دهید؟ با بهترین تجهیزات جانبی برای PS5 آشنا شوید.

برچسب‌ها : راهنمای ps5

نظرات خود را ثبت کنید