close
بررسی محصولات

تفاوت پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال – PS5 Standard بخریم یا Digital ؟

تفاوت پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال

نسل نهم کنسول بازی خانگی محبوب سونی، یعنی PS5 علاوه بر گزینه‌های مختلف برای حافظه داخلی و تعداد دسته، در دو مدل Standard و Digital عرضه شده که قیمت نسخه Digital 100 دلار پایین‌تر از نسخه Standard است. تفاوت پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال چیست و کدام را بهتر است تهیه کنیم؟ PS5 Standard بخریم یا Digital؟

بیشتر بخوانید:

اولین کنسول کاملا دیجیتال

PS5 اولین کنسولی نیست که نسخه دیجیتال دارد، بلکه در سال ۲۰۱۹ مایکروسافت به ارائه کنسول Xbox One S All-Digital پرداخت.

مایکروسافت معتقد بود که با توجه به استقبال گیمرها از بازی‌های دیجیتال، افراد به زودی دیگر علاقه‌مند به بازی‌های فیزیکی و دیسک نخواهند بود و با این تصور این کنسول را به بازار عرضه کرد که البته تا حدودی این تصور درست بود.

اما تفاوت دیگری که Xbox One S All-Digital با نسخه غیر دیجیتال خود داشت ضعیف‌تر بودن سخت‌افزاری این کنسول نسبت به نوع غیر دیجیتال خود بود.

البته فکر دیگر مایکروسافت از نظر اقتصادی بود، چراکه با حذف کردن بخش درایو نوری از کنسول و استفاده از سخت‌افزار ضعیف‌تر و ارزان‌تر می‌توانست قیمت تولید کنسول را پایین بی‌آورد و آن را با قیمت کمتری هم بفروشد و آن را در دسترس افراد بیشتری قرار دهد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هردو شرکت مایکروسافت و سونی با فروش هر کنسول خانگی از نظر مالی ضرر می‌کنند و در واقع هزینه ساخت این کنسول‌ها از قیمت نهایی‌شان بیشتر است.

منبع درآمد این دو شرکت از صنعت گیمینگ در فروش بازی و سرویس‌های مختلف بعد از فروش کنسول است و مایکروسافت با این کار توانست مقداری از ضرر فروش هر کنسول را نیز کاهش دهد.

تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال و استاندارد

خوشبختانه و برخلاف Xbox One S All-Digital تفاوت PS5 Standard و Digital تنها به داشتن یا نداشتن درایو نوری Blu-Ray برمی‌گردد. البته وجود و عدم وجود این قسمت باعث ایجاد تفاوت‌های دیگر هم می‌شود که درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد، اما تفاوتی در سخت‌افزار و قدرت پردازشی دو کنسول وجود ندارد.

تفاوت پلی استیشن 5 Standard با digital

PS5 Standard اصطلاحا دیسک خور است و PS5 Digital تنها قادر به اجرای بازی‌های دیجیتال و فایل بازی‌ها، همچنین حدف شدن درایو Blu-ray از PS5 Digital به این معناست که کنسول ظاهر یکپارچه‌تر و ضخامت و وزن کمتری هم دارد.

PS5 Standard که دارای درایو نوری است ۴٫۵ کیلوگرم وزن دارد، درحالی که وزن PS5 Digital با حذف شدن درایو نوری به ۳٫۹ کیلوگرم کاهش پیدا کرده‌است. ضخامت آن نیز حدود ۱٫۲ سانتی‌متر کمتر شده‌است.

البته در مقایسه با کنسول Xbox وزن و ارتفاع هردو مدل PS5 بیشتر است، اما ضخامت آن‌ها بسیار کمتر است.

PS5 Standard بهتر است یا Digital

با توجه به تفاوت پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال در قیمت می‌بینید که قیمت نسخه Digital به صورت رسمی ۱۰۰ دلار و در بازار ایران بسیار کمتر از Standard است.

اگر مطلب PS5 بخریم یا نه را مطالعه کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که می‌خواهید کنسول جدید Sony را تهیه کنید، اما از این که کدام نسخه را بهتر است تهیه کنید اطلاعی ندارید، باید بگوییم پاسخ این سوال به شما و سابقه‌تان در دنیای PlayStation بستگی دارد.

اگر در گذشته PS4 نداشته‌اید

بهتر است تا PS5 Digital را تهیه کنید. با هزینه کمتر برای کنسول می‌توانید چند بازی به صورت دیجیتال به انتخاب خود تهیه کنید.

تهیه بازی به صورت دیجیتال نیز مزایا خود دارد، دیسک ممکن است آسیب ببیند یا گم شود یا…، اما نسخه دیجیتال بازی در حساب کاربری PlayStation شما ثبت می‌شود و تا همیشه می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر در گذشته PS4 داشتید

و بازی‌های فیزیکی و دیسکی تهیه کرده‌اید و قصد دارید تا همچنان آن‌ها را بازی کنید. با تهیه PS5 Standard می‌توانید همچنان از دیسک‌های PS4 خود استفاده کنید و بازی‌های PS4 را در PS5 اجرا کنید.

امروزه به دلیل بالا بودن حجم‌های بازی دیسک‌هایی که تهیه می‌کنید تنها حاوی بخش کوچکی از بازی هستند و بیشتر به عنوان لایسنس اجرایی از آن‌ها استفاده می‌شود. مانند زمان‌های خیلی قدیم که باید CD 2 را در کامپیوتر قرار می‌دادیم تا بازی باز شود.

شما با قرار دادن دیسک PS4 و PS5 به نوعی تایید می‌کنید که بازی را تهیه کرده‌اید و سپس از طریق اینترنت، بازی و آپدیت‌های آن را دانلود می‌کنید و آن را اجرا می‌کنید. به این دلیل است که سونی از قابلیت امکان اجرای بازی PS4 در PS5 به عنوان Upgrade کردن بازی یاد می‌کند.

اگر وضعیت شما به این شکل است بهتر است بیشتر هزینه کنید و PS5 Standard را تهیه کنید تا بتوانید از دیسک‌هایی که تاکنون تهیه کرده‌اید استفاده کنید و در آینده به جمع‌آوری بازی‌های دیسکی یا دیجیتال به انتخاب خود بپردازید.

اما همانطور که بالا گفتیم بازی‌های دیجیتال تا ابد قابل استفاده هستند اما علاوه بر آسیب دیدن دیسک ممکن است با ارائه PS6 در آینده قادر به استفاده از دیسک نباشید. البته تا آن زمان شاید دیگر نخواهید بازی‌های الآن خود را بازی کنید.

اگر در گذشته PS4 داشتید

و بازی‌های خود را به صورت دیجیتال تهیه کرده‌اید، نیازی به هزینه بیشتر و تهیه PS5 Standard ندارید؛ نسخه Digital کنسول را با قیمت پایین‌تر تهیه کنید و به جمع‌آوری بازی‌های دیجیتال خود ادامه دهید.

جمع‌بندی تفاوت پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال

به صورت خلاصه تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال و استاندارد این است که نسخه دیجیتال دیسک نمی‌خورد، وزن کمتری دارد و قیمت پایین‌تری دارد، اما از نظر سخت‌افزاری و قدرت پردازشی هیچ تفاوتی با نسخه استاندارد خود ندارد.

این که تهیه کدام نسخه از کنسول PlayStation 5 برای شما بهتر است بستگی به شما دارد و صرفا تهیه کنسول ارزان‌تر برای شما بهتر نخواهد بود.

سوالات متداول

تفاوت نسخه‌های Standard و Digital در PS5 چیست؟

نسخه دیجیتال پلی استیشن ۵ فاقد ورودی دیسک Blu-ray است درحالی که نسخه استاندارد دارای درایو نوری است. همچنین وزن نسخه دیجیتال نسبت به استاندارد کمتر است و قیمت پایین‌تری هم دارد.

چرا PS5 دارای نسخه دیجیتال است؟

به این دلیل که استفاده از بازی‌های دیجیتال در چند سال اخیر رشد زیادی داشته‌اند و شرکت سونی می‌تواند با حذف درایو نوری قیمت کنسول را کاهش دهد و آن را در دسترس افراد بیشتری قرار دهد.

برچسب‌ها : ps5

نظرات خود را ثبت کنید