close
نرم‌افزار

ویدئو کنفرانس تحت وب یا وب کنفرانس چیست؟ معرفی ۵ برنامه وب کنفرانس

ویدئو کنفرانس تحت وب

ارائه خدمات ویدئو کنفرانس به شرکت‌ها قابلیت برقراری جلسات مجازی و حضور افراد بیشتری را می‌دهد و باعث کاهش هزینه‌های مربوط به سفر و افزایش بازدهی جلساتشان با توجه به زمان صرف نشده برای سفر می‌شوند. در این مطلب با مفهوم ویدئو کنفرانس تحت وب یا وب کنفرانس آشنا می‌شویم و به معرفی ۵ عدد از بهترین برنامه های ویدئو کنفرانس تحت وب می‌پردازیم.

ویدئو کنفرانس تحت وب چیست؟

وب کنفرانس بر خلاف ویدئو کنفرانس که تماس گروهی بین چند نفر بود، به جلسه‌ای گفته می‌شود که یک نفر به عنوان میزبان و دیگران به عنوان میهمان می‌توانند او را ببینند.

از نمونه‌های دیگر وب کنفرانس می‌توان به لایو استریمینگ یا کلاس مجازی اشاره کرد. این دو نیز ویدئو کنفرانس تحت وب محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: استریمینگ چیست

ویدئو کنفرانس تحت وب چگونه کار می کند؟

برای تشکیل یک جلسه ویدئو کنفرانس تحت وب یا وب کنفرانس شما به عنوان میزبان باید تا یک نرم افزار ویدئو کنفرانس را نصب کنید، تشکیل جلسه بدهید و با ارائه لینک ورود به جلسه به دیگران نیز امکان حضور یافتن در جلسه را دهید.

بیشتر بخوانید: ویدئو کنفرانس چیست

اما مهمانان شما نیازی به نصب نرم افزار ندارند و می‌توانند به سادگی، از طریق لینک ورود به جلسه و از طریق مرورگر کامپیوتر خود وارد جلسه ویدئو کنفرانس تحت وب شوند.

بهترین برنامه های وب کنفرانس

ویدئو کنفرانس زوم

ویدئو کنفرانس زوم

ویدئو کنفرانس زوم امروزه یکی از شناخته شده ترین پلتفرم های ویدئو کنفرانس است که دارای پلن رایگان و چند پلن پولی با توجه به نیاز شما برای استفاده است. پلن رایگان زوم قابلیت برقراری جلسات ویدئو کنفرانس تحت وب به مدت ۴۰ دقیقه و قابلیت حضور ۳ نفر به صورت همزمان را به شما می‌دهد.

اما در پلن های پولی می‌توانید تا ۲۴ ساعت ویدئو کنفرانس مداوم داشته باشید و با حضور افراد بیشتری جلسه را برگزار کنید.

این نرم افزار وب کنفرانس همچنین دارای قابلیت ضبط جلسات با فایل MP4، اختصاص ID مشخص برای هر کاربر، تخته سفید مجازی و اشتراک کذاری ماوس و کیبورد را به صورت رایگان به شما ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ترفندهای ویدئو کنفرانس زوم

ویدئو کنفرانس اسکایپ

بیشتر افراد نام اسکایپ به گوششان خورده است. اسکایپ یک نرم افزار رایگان برای برقراری جلسات ویدئو کنفرانس است که با توجه به جایگزین شدن آن توسط مایکروسافت تیمز همچنان کار می‌کند.

بهترین ویژگی اسکایپ این است که کاملاً رایگان است و تمام قابلیت‌هایش را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

اما از طرفی به دلیل قدیمی‌تر بودن اسکایپ برای استفاده از آن حتماً باید تا نرم افزار آن را دانلود کرده و حساب کاربری ایجاد کنید.

همچنین در کنار ویدئو کنفرانس اسکایپ برنامه Skype for Business نیز وجود دارد که نیاز به حساب Microsoft 365 دارد و پولی است. البته اگر شما گروه کوچکی دارید و می‌خواهید از یک سرویس ویدئو کنفرانس استفاده کنید، استفاده از اسکایپ فور بیزنس انتخاب مناسبی نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت اسکایپ و اسکایپ فور بیزینس

Google Hangouts

گوگل، نرم افزارها و خدمات فراوانی دارد که یکی از آن‌ها گوگل هنگاوتس است. مانند دیگر نرم افزارهای گوگل، Google Hangouts نیز رایگان است و به شما قابلیت ارسال و دریافت پیام و قابلیت برقراری ویدیو کال را به شما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ویدیو کال چیست

همچنین این نرم افزار برای ارائه قابلیت‌های ویدئو کنفرانس تحت وب یا وب کنفرانس به شما اشتراک گذاری صفحه نمایش یا Screen Sharing در جلسات را به شما ارائه می‌دهد.

البته این نرم افزار نیز نیاز به داشتن حساب کاربری گوگل دارد اما این مورد محدودیتی برای اکثریت به حساب نمی‌آید.

مانند اسکایپ این نرم افزار نیز کاملاً رایگان است و پلتفرم بسیار مناسب و کاربردی برای گروه‌های کوچک است که به دنبال یک پلتفرم رایگان با قابلیت‌های مناسب هستند. همچنین یکی از محدودیت‌های این نرم افزار قابلیت حضور ۱۰ نفر در هر جلسه است.

ezTalks Meetings

ezTalks Meetings قطعاً یکی از بهترین نرم افزارهای وب کنفرانس رایگان است. این نرم افزار نه تنها قابلیت برقراری تماس‌های HD را دارد؛ بلکه قابلیت‌های مربوط به تخته سفید مجازی بسیار کاربردی برای استفاده به کاربران قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: افزایش کیفیت تصویر وب کم

همچنین با ezTalks Meetings می‌توانید تا ۱۰۰ نفر را به صورت همزمان در جلسه ویدئو کنفرانس خود حضور دهید.

Apache OpenMeetings

OpenMeetings یک نرم افزار ویدئو کنفرانس تحت وب با طراحی مینیمال و ساده و کاملاً رایگان است. OpenMeetings قابلیت‌هایی از جمله ویدئو کنفرانس، تخته سفید مجازی، چت و پیام رسان و بسیاری دیگر از قابلیت‌های رقبایش را دارد.

دلیل این امر Open Source بودن این نرم افزار است که به هر کسی که قصد قصد توسعه این نرم افزار را داشته باشد، اجازه افزودن قابلیت به آن می‌دهد.

همچنین اگر یک تیم توسعه وب سایت یا کد نویس داشته باشید می‌توانید ظاهر این برنامه را هرطور که می‌خواهید تغییر دهید و آن را شخصی سازی کنید.

قابلیت Screen Sharing و ضبط جلسات نیز از قابلیت‌های فراوان این نرم افزار ویدئو کنفرانس تحت وب محسوب می‌شود و شما حتی می‌توانید فایلی را در جلسه باز کنید و به صورت گروهی آن را ادیت و در آن تغییرات ایجاد کنید.

در صورتی که سؤالی درباره ویدئو کنفرانس تحت وب یا وب کنفرانس دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم تا مطالب بیشتری را در بلاگ VCUsers برای آشنایی با فناوری ویدئو کنفرانس و تجهیزات آن مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: