close
وب کم

وب کم که کوتاه شده عبارت “Web Camera” است به دوربینی گفته می‌شود که شما می‌توانید به کمک آن به برقراری ارتباط تصویری با کامپیوتر خود بپردازید. امروزه تمامی لپتاپ‌ها مجهز به وب کم داخلی هستند، اما کامپیوترهای خانگی به دلیل استفاده از مانیتور جداگانه فاقد وبکم هستند و در صورت نیاز باید تا جداگانه به تهیه وبکم برای کامپیوتر خود بپردازید.

تجهیزات وب کم

وب کم چیست

وب کم‌ها دارای قطعات اصلی و برخی قطعات جانبی برای ارائه قابلیت‌های بیشتر به کاربران هستند. یک وبکم عادی دارای دوربین، میکروفون و پایه نگهدارنده است و به کمک کابل USB به کامپیوتر و لپتاپ شما متصل می‌شود.

اما برخی از وب کم‌های پیشرفته مانند وبکم حرفه ای لاجیتک BRIO علاوه بر تجهیزات ذکر شده دارای میکروفون اضافی برای صدابرداری استریو و سنسور مادون قرمز برای استفاده از قابلیت تشخیص چهره Windows Hello برای باز کردن قفل کامپیوتر در ویندوز ۱۰ است.

همانطور که گفتیم اگر قصد شرکت در جلسات ویدئو کنفرانس را دارید باید تا برای کامپیوتر خانگی خود به تهیه یک وبکم مناسب بپردازید؛ اما اگر از لپتاپ استفاده می‌کنید به احتمال بالا دارای وبکم داخلی هستید. اما با توجه به این که این وبکم‌ها به علت لنز بسیار کوچک آن‌ها توانایی ارائه کیفیت تصویر بالایی را ندارد و شما می‌توانید تا برای افزایش کیفیت تصویر وب کم و صدای خود در تماس‌های تصویری به تهیه یک وب کم حرفه ای بپردازید.

ویژگی‌های وبکم مناسب

راهنمای خرید وب کم

وب کم مناسب وبکمی است که بتواند به شما تمام قابلیت‌های مورد نیازتان که تصویر با سفافیت بالا و رزولوشن مناسب در تمام شرایط نوری است ارائه دهد.

اکثر وبکم‌های اکسترنال می‌توانند کیفیت کافی برای تماس و کیفیتی بسیار بالاتر از ویکم داخلی لپ تاپ را به شما ارائه دهند و برای این که کیفیت تصویر خود را در تماس ارتقا دهید نیاز به تهیه یک وب کم گران قیمت ندارید و می‌توانید با تهیه یک وبکم مانند وب کم ارزان قیمت لاجیتک C170 نیز این کار را انجام دهید.

ممکن است با خود فکر کنید که وبکم داخلی لپتاپ من دارای رزولوشن HD 720p است؛ پس چرا کیفیت وب کم من اینقدر پایین است؟

کیفیت پایین وبکم لپ تاپ

وب کم لپ تاپ ضعیف است

وب کم داخلی لپتاپ به این دلیل که تمامی ماژول و تجهیرات مورد نیاز برای وب کم لپ تاپ باید تا در فضای محدود بالای صفحه لپتاپ قرار بگیرند که روزبه‌روز در حال باریک‌تر و کوچکتر شدن است و به صورت خلاصه فضای کافی برای قرارگیری یک دوربین با کیفیت مناسب در این قسمت وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:  چرا وب کم لپ تاپ ضعیف است

میکروفون‌های لپتاپ‌ها هم به همین صورت هستند، برخی از لپتاپ‌های گران قیمت از میکروفون‌های با کیفیت استفاده می‌کنند؛ اما اکثر لپتاپ‌ها کیفیت مناسبی را به شما ارائه نخواهند داد. برای ارتقا کیفیت صدای خود در تماس‌ها می‌توانید تا وبکم با میکروفون‌های با کیفیت را تهیه کنید یا با تهیه یک هدست اداری مناسب این کار را انجام دهید.

برخی از هدست‌های اداری دارای قابلیت‌هایی مانند میکروفون نویز کنسلینگ نیز هستند که به کمک آن می‌‌توانید تا نویز اضافی موجود در محیط را حذف کنید. اما اگر در حال حاضر هدستی دارید که این قابلیت را ندارد می‌‌توانید تا با استفاده از نرم‌افزارهای حذف نویز این کار را انجام دهید.

بهترین وبکم برای کلاس آنلاین

آموزش مجازی

وب کم مناسب برای کلاس آنلاین اگر دانشجو یا دانش‌آموز هستید با توجه به این که زمانی که تصویر شما در کلاس مشاهده می‌شود نیاز به داشتن کیفیت تصویر بالایی نخواهید داشت و با توجه به این که بیشتر صدای شما در کلاس شنیده خواهد شد پیشنهاد می‌کنیم تا تمرکز خود را بر تهیه یک هدست یا هدفون با میکروفون با کیفیت بگذارید. اما اگر نمی‌توانید کیفیت وبکم خود را تحمل کنید تهیه یک وب کم اکسترنال ساده که سنسور تصویر بسیار بزرگتری نسبت به وب کم داخلی‌تان دارد کیفیت تصویر شما را تا حد زیادی ارتقا خواهد داد.

همچنین اگر از یک کامپیوتر دسکتاپ استفاده می‌کنید و نیاز به تهیه وبکم اکسترنال دارید توصیه می‌کنیم که وب کم گران قیمتی را تهیه نکنید، زیرا استفاده زیادی از آن نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: مزایای آموزش مجازی

به عنوان یک استاد یا معلم که دانشجویان یا دانش‌اموزان به صورت دائم تصویر شما را مشاهده می‌کنند حداقل نیاز به تهیه یک وب کم اکسترنال با کیفیت تصویر HD 720p دارید. توصیه می‌کنیم تا یک وب کم با کیفیت تصویر Full HD 1080p تهیه کنید زیرا کیفیت تصویر شما برای دانشجویان بسیار مهم‌تر از کیفیت تصویرا دانشجویان برای همدیگر و شماست.

بیشتر بخوانید: بهترین وب کم برای کلاس آنلاین

همچنین می‌توانید تا به صورت رایگان از دوربین تلفن همراه خود به عنوان وبکم استفاده کنید تا نیازی به تهیه وبکم نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: تبدیل گوشی به وبکم

خرید وب کم دست دوم

با توجه به گران قیمت بودن تجهیزات ویدئو کنفرانس و وب کم برخی تصمیم به تهیه این تجهیزات به صورت کارکرده و دست دوم را گرفته‌اند، آیا این تصمیم کار درستی است؟

خرید وب کم دست دوم در مواقعی منتقی خواهد بود که شما اقدام به تهیه یک وبکم بسیار گران قیکمت به صورت کارکرده کنید، زیرا وب کم‌های ارزان قیمت به صورت کارکرده افت قیمت بسیار نخواهند داشت و تهیه آن‌ها به صرفه نخواهد بود.

نکاتی که به آن در زمان تهیه وبکم کارکرده باید توجه کنید خط و خش روی لنز دوربین، سلامت کلی بدنه وبکم، سلامت کابل وبکم و نداشتن ایب دیدگی‌هایی از جمله تا شدن و پارگی قسمتی از محافظ سیم وبکم که می‌تواند باعث اتصالی و سوختن وبکم شود است؛ با توجه به این که تعویض این قطعات مشکل هستند در زمان تهیه وبکم باید به آن‌ها توجه کنید.

بیشتر بخوانید: مشکلات متداول وبکم

وبکم مناسب استریمینگ

اگر شما به استریم بازی می‌پردازید برای این که بتوانید تا رضایت بینندگان خود را نگه دارید باید تا بهترین کیفیت ممکنه را به آن‌ها ارائه دهید.

این کیفیت تنها به کیفیت تصویر مربوط نمی‌شود و کیفیت صدا و کیفیت مخابره تصویر خود نیز در آن دخیل هستند و نیاز به تجهیزات زیادی دارید، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب تجهیزات مورد نیاز اسنریمینگ را مطالعه نمایید.

اما اگر می‌خواهید تا این کار را تنها به کمک یک وبکم انجام دهید باید تا یکی از بهترین وب کم ها را تهیه کنید، زیرا این وبکم‌ها به صورت یک پکیج کامل کیفیت تصویر بالا، کیفیت صدای مناسب و با پشتیبانی از کدکهای فشرده سازی محتوا سرعت بالای مخابره را به شما ارائه می‌دهند.

اما توجه کنید که با این حال کیفیت داشتن یک دوربین حرفه‌ای، میکروفون اکسترنال و دستگاه مخابره بیتش از داشتن یک وبکم حرفه ای است.

برای مطالعه کامل‌تر درباره وبکم‌های موجود در بازار می‌توانید تا مطلب راهنمای خرید وب کم را مطالعه نمایید.

15 دیدگاه

نظرات خود را ثبت کنید