close
اخبار

چرا وب کم لپ تاپ ضعیف است | دلیل کیفیت پایین وب کم داخلی لپتاپ

وب کم لپ تاپ ضعیف است

امروزه که بسیار از جلسات به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس برگذار می‌شوند همه ما مجبور به استفاده از وب کم داخلی لپتاپ‌هایمان برای حضور در این جلسات شده‌ایم و بعد از استفاده از آن‌‍ها به این نتیجه رسیده‌ایم که وب کم داخلی لپتاپ بسیار ضعیت است و کیفیت کافی را ندارد. اما چرا وب کم لپ تاپ ضعیت است؟

چرا وب کم لپ تاپ ضعیف است

زمانی که کیفیت تصویر وب کم داخلی لپتاپ خود را با کیفیت دوربین جلوی تلفن همراه خود مقایسه می‌کنید می‌بینید که کیفیت وب کم بسیار پایین‌تر است؛ اما چرا؟ اگر می‌توان یک دوربین با کیفیت مناسب را در تلفن همراه جای داد آیا نمی‌توان همین دوربین را در لپ تاپ قرار داد؟

دلیل بی کیفیت بودن تصویر وبکم

وب کم لپ تاپ ضعیف است

برای این که ببینیم چرا وب کم لپتاپ کیفیت تصویر پایینی دارد باید ببینیم چه عواملی باعث می‌شود تا کیفیت تصویر یک دوبین بالا باشد.

تأثیر اندازه سنسور دوربین در کیفیت تصویر

در صورتی که موارد دیگر یکسان باشد در مقایسه تصویر دو دوربین با اندازه سنسورهای متفاوت متوجه می‌شوید که اندازه سنسور اهمیت بسیار زیادی در کیفیت تصویر دوربین یا وب کم لپتاپ شما دارد.

هرچه اندازه سنسور بزرگتر باشد نور بیشتری وارد هر پیکسل می‌شود که به افزایش کیفیت رنگ تصویر و عملکرد دوربین یا وبکم در محیط‌‍‌های کم نور می‌شود.

به دلیل محدودیت فضایی موقعیت قرارگیری وبکم لپتاپ سنسورهای استفاده شده در این دوربین‌ها بسیار کوچک‌اند و در رنج عرض ۲ تا ۵ میلی‌متر هستند؛ درحالی که به عنوان مثال در تصویر پایین دوربین حرفه‌ای Sony FX6 دارای سنسوری با پهنای ۳۵٫۷ میلی‌متر است.

اندازه سنسور دوربین

دلیل استفاده از سنسورهای بسیار کوچک فشار کاربران لپتاپ‌ها به تولیدکنندگان این دستگاه‌ها به داشتن باریک‌ترین حاشیه تصویر در قسمت صفحه نمایش لپ تاپ است و با باریک‌تر شدن این ناحیه، وب کم لپ تاپ ها هم کوچکتر شدند.

مقایسه وب کم با دوربین

همچنین اگر از سنسورهای بزرگتری در وب کم لپ تاپ ها برای ارتقا کیفیت وب کم استفاده شود، می‌توان تا اندازه هر پیکسل را همچنان کوچک نگه داشت و تعداد پیکسل بیشتری در سنسور جای داد تا با افزایش رزولوشن تصویر وب کم کیفیت و جزئیات تصویر را بهبود بخشید.

تشخیص چهره Windows Hello

قابلیت Windows Hello یکی از بهترین قابلیت‌های ویندوز و بهترین روش برای ورود به لپ تاپ است. اما به این دلیل که این سیستم باید در هر شرایط نوری قابلیت کار کردن داشته باشد از تابش کننده‌های مادون قرمز برای اسکن چهره شما استفاده می‌کنند.

فناوری windows hello

اکثر دوربین‌های دیجیتال قابلیت دریافت نور مادون قرمز را دارند، اما برای افزایش کیفیت رنگ و بهبود فوکوس خودکار دوربین این سیگنال‌های نوری را حذف می‌کنند.

به همین دلیل در نسخه‌های اولیه Windows Hello در وب کم داخلی لپ تاپ ها از سنسور جداگانه‌ای برای دریافت پرتوهای مادون قرمز استفاده می‌شد.

اما دوباره برای کاهش اندازه حاشیه تصویر صفحه نمایش این دو سنسور در یک سنسور تلفیق شدند و همچنان با تمام تنظیمات انجام شده برای بهبود کیفیت تصویر وب کم داخلی لپ تاپ باز هم می‌توانید بنفش شدن تصویر وب کم و وجود نویز در تصویر را مشاهده کنید.

اهمیت لنز در کیفیت تصویر وب کم

اگر بزرگ‌ترین و بهترین سنسور را نیز در وب کم داخلی لپ تاپ خود نیز داشته باشید اگر لنزی در جلوی آن قرار گرفته باشد که نتواند نور کافی را به این سنسور برساند باز هم کیفیت تصویر پایینی خواهید داشت.

یکی از مهم‌ترین عوامل در عملکرد یک لنز دوربین اندازه ورودی آن که با Aperture نیز شناخته می‌شود است.

هرچقدر Aperture لنز شما عدد کوچکتری داشته باشد به این معناست که ورودی نور بزرگتری دارد و نور بیشتری از آن عبور می‌کند؛ پس با داشتن سنسورهای بسیار کوچک منتقی است که باید بزرگترین Aperture موجود برای این لنز استفاده شود تا بیشترین میزان ممکن نور را به سنسور برساند، درست است؟

اندازه لنز دوربین

خیر، نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که با داشتن Aperture بزرگ علاوه بر روشن‌تر شدن تصویر، بهبود کیفیت رنگ و جزئیات تصویر و کاهش نویز، عمق تثویر نیز افزایش پیدا می‌کند و در فوکوس کردن دوربین مشکل پیدا می‌کند.

به همین دلیل لنز شما باید تا فوکوس خودکار بسیار خوی داشته باشد تا بتواند تصویر شما را در تمرکز دوربین نگه دارد.

فوکوس وب کم داخلی لپ تاپ

اکثر لنزهای دوربین به کمک قسمت‌هایی از سنسور و تشخیص فاز پرتو نور دریافت شده توسط آن‌ها فوکوس خودکار را انجام می‌دهند. تلفن‌های همراه نیز از همین روش برای فوکوس تصویر استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تبدیل دوربین موبایل به وب کم

اما این کار با قرار گرفن چندین لنز متحرک در جلوی یکدیگر انجام می‌شود و این لنزها با حرکتشان می‌توانند فاصله‌های کانونی مختلفی را برای دوربین فراهم کنند.

اما در وب کم داخلی لپتاپ از این فناوری استفاده نمی‌شود و دلیل آن عدم وجود فضای کافی است. خصوصاً در لپتاپ‌های جدیدتر که در طراحی خود تلاش می‌کنند تا خمیدگی به سمت داخل در لبه صفحه نمایش لپ تاپ ها که وب کم لپ تاپ نیز در همین موقعیت قرار می‌گیرد ایجاد کنند.

درست است که ضخامت تلفن همراه نیز بسیار زیاد نیست، اما در مقایسه با پنل صفحه نمایش لپ تاپ ها باریک‌ترین تلفن‌های همراه هم بسیار ضخیف به حساب می‌آیند.

ضحامت صفحه لپ تاپ

همچنین این نکته را نیز در نشر بگیرید که تمام کابل‌های ارتباطی دوربین و میکروفون داخلی لپتاپ نیز در همین ناحیه قرار می‌گیرند.

به همین دلیل کاری که در لپتاپ‌ها انجام می‌شود این است که وب کم داخلی لپ تاپ قابلیت فوکوس ندارد و فوکوس دوربین آن در یک نقطه ثابت تنظیم شده است.

بیشتر لپتاپ‌ها نقطه فوکوس وب کم خود را در فاصله ۵۰ سانتی‌متری تنظیم می‌کنند و به دلیل داشتن Aperture پایین و عدم وجود عمق تصویر بالا فوکوس تصویر آن‌های از بازه ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متری آن‌ها قابل قبول است.

استفاده از وب کم اکسترنال

وب کم چیست

در وب کم های اکسترنال بر خلاف وب کم داخلی لپ تاپ محدودیت حجم و فضا وجود ندارد و این وب کم‌ها از سنسورهای بزرگتر و لنزهای بهتری استفاده می‌کنند، اما پس چرا همچنان کیفیت تصویر بهترین وب کم‌ها نیز از کیفیت دوربین اصلی تلفن‌های همراه کمتراند؟

اهمیت پردازش تصویر در کیفیت

اپل و گوگل در نرم‌افزارهای دوربین خود از پردازش تصویرهای فوق‌العاده سنگینی استفاده می‌کنند که باعث افزایش کیفیت تصویر دوربین آن‌ها می‌شود.

این پردازش‌ها در وب کم‌ها انجام نمی‌شود و این باعث می‌شود تا شما قادر نباشید تا حداکثر کیفیت ممکنه را از وب کم حرفه ای خود دریافت کنید؛ اما همچنان به دلیل سنسور بزرگتر و لنز با کیفیت‌تر حتی با تهیه یک وب کم ارزان قیمت می‌توانید تا کیفیت تصویر خود را تا حد زیادی نسبت به وب کم ضعیف لپ تاپ خود بهبود ببخشید.

بهبود کیفیت صوتی تماس تصویری

البته در یک جلسه کاری اگر کیفیت صوتی خوبی داشته باشید این ویژگی می‌تواند کیفیت تصویر شما را پوشش دهد.

بیشتر لپتاپ‌های عادی از میکرفون‌های بسیار کوچکی استفاده می‌کنند که کیفیت صدای قابل قبولی دارند.

اما با استفاده از یک وب کم اکسترنال که میکروفون‌های با کیفیت دارد و یا با استفاده از هدست اداری مناسب که دارای میکروفون نویزکنسلینگ باشد می‌توانید به بهبود کیفیت صوتی خود و حذف نویز محیط بپردازید.

البته می‌توانید قابلیت نویز کنسلینگ ویدئو کنفرانس را به هر میکروفونی با نرم‌افزار Krisp اضافه کنید.

جمع‌بندی

با توجه به بررسی‌های انجام شده مهم‌ترین عاملی که باعث ضعیف بودن وب کم داخلی لپتاپ و کیفیت پایین تصویر آن‌ها می‌شود محدودیت‌های موجود در فضای قرار گرفتن وب کم است.

به توجه به این که روش‌هایی برای بهبود کیفیت وب کم وجود دارد اما همچنان تهیه وب کم جدید بهترین روش برای خلاصی از کیفیت بد تصویر وب کم داخلی لپتاپ است.

در صورتی که سؤالی در رابطه با وب کم‌ها و نحوه کار آن‌ها دارید می‌توانید تا آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید:

3 دیدگاه

نظرات خود را ثبت کنید