close
اخبارپیشنهاد سردبیر

استریمینگ چیست و چه انواعی دارد و چه نوع محتوایی را می‌توان استریم کرد

استریمینگ چیست

استریمینگ به نوعی از مصرف محتوا گفته می‌شود که در آن شما نیازی به دانلود کل محتوا ندارید. آیا همزمان در حال گوش دادن به موسیقی از طریق یک وب‌سایت و گشت و گذار در دیگر صفحات سایت هستید؟ شما در حال حاضر در حال استریم هستید!

در گذشته برای استفاده از یک محتوا ابتدا می‌بایست آن را کامل دانلود می‌کردید تا بتوانید از آن محتوا استفاده کنید؛ اما حالا با به وجود آمدن سرویس‌های استریمینگ موسیقی مانند Apple Music و Spotify و سرویس‌های استریمینگ فیلم مانند Netflix، HBO GO، Hulu و Disney+ استریم کردن محتوا به روش بسیار جذاب‌تری از مصرف محتوا نسبت به روش قدیمی و کند دانلود آن‌ها تبدیل شده‌است.

اما استریمینگ چگونه کار می‌کند و آیا نکاتی منفی در استریم کردن محتوا نسبت به دانلود آن وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا به توضیح کامل موضوع استریمینگ بپردازیم.

استریمینگ

استریمینگ چگونه کار می‌کند؟

استریمینگ به ما در کاهش دادن زمان دسترسی به محتوا و راحتی استفاده از آن کمک می‌کند، تنها کافی است روی دکمه پخش کلیک کنید تا محتوای شما شروع به پخش شدن کند. اما استریم کردن محتوا چگونه انجام می‌شود؟

استریم یک روش ارسال و دریافت محتوا با یک جریان ثابت است و به شما قابلیت جابه‌جایی در محتوا و درخواست بخش خاصی از محتوا را در هنگام ارسال فایل محتوا به شما می‌دهد. به عنوان مثال زمانی که قسمت ابتدایی فیلم یا موسیقی توسط کامپیوتر یا تلفن همراه شما دریافت شد، دستگاه شما شروع به پخش آن می‌کند و همزمان با این که شما در حال استفاده از محتوای خود هستید، ادامه آن نیز به دستگاه شما ارسال می‌شود.

تا زمانی که اتصال اینترنت شما برقرار و از سرعت مناسب برخوردار باشد، محتوا بدون مشکل، قطعی، کندی و کاهش کیفیت توسط دستگاه شما دریافت می‌شود و می‌توانید از تماشای محتوای استریم شده لذت ببرید.

برای این که تولید کنندگان محتوای ویدئویی به استریمینگ آن بپردازند، می‌بایست از سرورهای قدرتمند یا پلتفرم‌های ابری استفاده کنند و شما به عنوان مصرف کننده محتوای ویدئویی استریم شده نیاز به اینترنتی با حداقل سرعت ۴Mbps (مگابیت بر ثانیه) خواهید داشت تا تجربه استریم خوبی را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ساخت استریمینگ حرفه ای

به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید محتوای Full-HD یا ۴K Ultra-HD دریافت کنید، بهتر است سرعت اینترنت خود را تا جای ممکن بالا ببرید تا بتوانید این محتوا را با سرعتی بیشتر از پخش آن‌ها دریافت کنید.

تفاوت استریمینگ با دانلود چیست؟

هنگامی که از طریق استریمینگ به دانلود محتوا می‌پردازید، دقت کنید که این روند با دانلود مستقیم محتوا تفاوت زیادی دارد. در دانلود مستقیم شما به ذخیره محتوا در حافظه داخلی دستگاه خود می‌پردازید و تنها زمانی به محتوای مورد نظر دسترسی خواهید داشت که دانلود آن به صورت کامل به پایان رسیده باشد.

اما در استریمینگ، محتوا به صورت موقت دانلود می‌شود و پس از نمایش آن به شما از بین می‌رود. در این روش فضای حافظه داخلی شما اشغال نمی‌شود.

چه نوع محتوایی را می‌توان استریم کرد؟

امروزه انواع محتوایی که می‌توانید به استریم آن‌ها بپردازید یا آن‌ها را از طریق استریمینگ دریافت کنید بسیار است، اما از پر مصرف‌ترین محتوای استریمینگ شده می‌توان به موسیقی و فیلم اشاره کرد. اما امروزه افراد بسیاری به استریمینگ ویدئو از بازی‌های خود و حتی پخش زنده یک ایونت، مانند ایونت‌های معرفی محصولات اپل نیز می‌پردازند.

اسپاتیفای

موسیقی و دیگر انواع محتوای صوتی

استریمینگ محتوای صوتی به خصوص موسیقی و پادکست‌ها در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است. استریمینگ موسیقی به شما این امکان را می‌دهد تا بلافاصله و بدون این که به دانلود موسیقی مورد نظر خود نیاز داشته باشید، به گوش دادن به آن بپردازید.

ارائه دهنگان خدمات استریمینگ موسیقی مانند Apple Music و Spotify علاوه بر موسیقی انتخابی و مورد نظر شما، می‌توانند به پخش موسیقی با توجه به ژانر انتخابی و حس و حال مورد نظر شما نیز بپردازند و این قابلیت می‌تواند شما را با هنرمندان دیگری که موسیقی مورد علاقه شما را تولید می‌کنند و شما از آن‌ها بی‌خبر بودید آشنا کنند.

پادکست‌ها قابلیت استریم و دانلود دارند و از سرویس‌هایی مانند iTunes و Stitcher قابل دسترسی‌اند.

یوتیوب

استریم ویدئو

اولین موفقیت بزرگ مصرف محتوا از روش استریمینگ برای محتوای ویدئویی و با سرویس‌هایی مانند YouTube به‌وجود آمد، زیرا برای مشاهده ویدئوی مورد نظر نیازی به دانلود حجم زیادی از محتوا و ذخیره آن برای استفاده از آن نداشتید و به جای آن محتوای ویدئویی به بسته‌های کم حجم محتوا تبدیل می‌شد و با کدک‌هایی مانند H.264 و H.265 که همچنان استفاده می‌شوند، برای شما ارسال می‌شد.

البته امروزه کدک جدیدی با کد H.266 و نام VVC معرفی شده‌است که توانایی فشرده‌سازی محتوا را تا ۵۰ درصد از حجم H.265 دارد و با همه‌گیر شدن پشتیبانی پلتفرم‌های مختلف از این کدک شاهد استفاده از محتواهای با کیفیت ۴K و حتی ۸K با سرعت‌های اینترنت عادی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: کدک H.266 چیست

سپس این بسته‌های محتوا در دستگاه شما باز می‌شدند و محتوای آن‌ها در دستگاه شما به نمایش در می‌آمد.

با استفاده از این روش تا زمانی که شما در حال تماشای محتوای یکی از این بسته‌های محتوایی هستید، بسته بعدی درحال دانلود و باز شدن توسط دستگاه شما است تا بعد از آماده شدن و تمام شدن محتوای فعلی و بدون ایجاد قطعی به شما نمایش داده شود.

استریمر

استریمینگ بازی

بسیاری از افراد امروزه به استریم بازی خود به صورت زنده می‌پردازند که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. بدین معنی که شما مانند یک مسابقه ورزشی واقعی به تماشای رقابت یک نفر با دیگر بازیکنان در یک بازی آنلاین می‌پردازید.

برای این کار شما علاوه بر یک اینترنت پرسرعت، نیاز به تجهیزات استریمینگ نیز دارید. می‌توانید با برخی از محبوب ترین تجهیزات استریم آشنا شوید.

استریمینگ

استریمینگ پخش زنده چگونه انجام می‌شود؟

پلتفرم‌های پرطرفدار زیادی برای استریمینگ وجود دارند؛ مانند Twitch ،Youtube و… حتی در پلتفرم‌های ایرانی مانند آپارات نیز قابلیت استریمینگ وجود دارد و شما می‌توانید استریمینگ بازی خود یا ایونت‌های خود را در این پلتفرم‌ها به صورت زنده به نمایش بگذارید.

بیشتر بخوانید: نحوه استریم در توییچ

استریم کردن پخش زنده نیز شبیه به استریم کردن دیگر انواع محتوا انجام می‌شود، با این تفاوت که این دسته از استریم‌ها برای نمایش یک اجرای زنده یا یک ایونت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که شما به تماشای استریمینگ یک پخش زنده نشسته‌اید، وارد یک وب‌سایت می‌شوید، از طریق وب‌سایت به یک مدیا سرور متصل می‌شوید که محتوا را برای شما با پروتوکل‌های RTP و RTSP ارسال می‌کند که حالت فشرده دارند تا حجم کمتر اما کیفیت بهتری داشته باشند.

پخش زنده رویدادها

این محتوا به صورت موقتی در دستگاه شما ذخیره می‌شوند و بعد از مصرف شدن آن‌ها توسط دستگاه پاک می‌شوند و با این کار حجمی در دستگاه شما اشغال نمی‌شود و تنها حجم اشغال شده توسط این محتوا قسمتی است که در حال تماشای آن هستید.

آیا استریمینگ معایبی دارد؟

با توجه به این که استریمینگ یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مصرف محتواست، ممکن است معایبی در استفاده از این روش وجود داشته باشد.

در ابتدا و مهم‌تر از همه اگر سرعت اینترنت یا پهنای باند کافی نداشته باشید استریم کردن محتوا ممکن است مقداری مشکل باشد، زیرا زمانی که در حال تماشای محتوای بک بسته اطلاعاتی هستید و بسته بعدی در حال آماده شدن است، اگر سرعت اینترنت شما به میزانی نباشد که بتواند بسته بعدی را قبل از به پایان رسیدن بسته قبلی آماده کند در هنگام مشاهده محتوای خود با کاهش یافتتن کیفیت آن برای نمایش محتوا بدون قطعی یا قطع شدن و Buffering محتوا بر خواهید خورد که تجربه مناسبی برای مصرف محتوا نیست.

البته با همه‌گیر شدن اینترنت ۵G و کاهش در میزان Latency آن این مشکلات نیز تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اینترنت ۵G و تأثیر آن

همچنین با توجه به ارائه دهنده خدمات استریمینگ مورد نظر خود ممکن است تا کیفیت متفاوتی را نیز دریافت کنید.

تا زمانی که اتصال اینترنت قدرتمندی داشته باشید تجربه استریمینگ مناسبی را نیر تجربه خواهید کرد، اما با توجه به این که هیچ ارائه دهنده خدمات استریمینگی محتوای خود را تولید نمی‌کند ممکن است تا هزینه‌های شما را مقداری افزایش دهد.

در صورتی که سؤالی درباره استریمینگ دارید می‌توانید تا آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید: