close
polling rate ماوس چیست

در بازی‌های شوتر و رقابتی، داشتن بالاترین سرعت عکس‌العمل اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل است که افرادی که این بازی‌ها را می‌کنند از مانیتورهای گیمینگ با رفرش ریت بالا و ماوس‌های گیمینگ با امکان تنظیم DPI و پولینگ ریت بالا استفاده می‌کنند؛ اما پولینگ ریت ماوس چقدر در عملکرد شما تاثیر گذار است و چقدر اهمیت دارد؟

در این مطلب به بررسی پولینگ ریت مناسب برای گیمینگ و تاثیر آن بر سرعت کارکرد ماوس می‌پردازیم.

پولینگ ریت ماوس چیست؟

پولینگ ریت ماوس چیست

پولینگ ریت (Polling Rate) یا نرخ نمونه برداری به تعداد باری که در هر ثانیه ماوس شما اطلاعات مربوط به موقعیت، جابه‌جایی و دستورات اجرا شده روی خود را به کامپیوتر ارسال می‌کند گفته می‌شود و با واحد هرتز محاسبه و اعلام می‌شود.

به نوعی می‌توان پولینگ ریت ماوس را مانند رفرش ریت مانیتور دانست؛ عملا هرچه پولینگ ریت ماوس یا رفرش ریت مانیتور شما بالاتر باشد، ماوس و مانیتور شما با سرعت بالاتری کار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: رفرش ریت چیست

یکی از تفاوت‌های ماوس گیمینگ و ماوس عادی نیز همین مورد است، چرا که ماوس‌های عادی تمرکزی بر داشتن بالاترین سرعت کارکرد و کمترین میزان تاخیر بین ارسال دستوری توسط شما، به عنوان مثال با کلیک کردن دکمه ماوس، و نمایش اجرا شدن آن در مانیتور کامپیوتر شما وجود ندارد.

در جدول زیر می‌توانید مقدار تاخیر از زمان کلیک کردن دکمه ماوس تا ارسال شدن آن به کامپیوتر را برای مقداری مختلف پولینگ ریت در ماوس مشاهده کنید.

پولینگ ریت ماوستاخیر
۱۲۵Hz8ms
250Hz4ms
500Hz2ms
1000Hz1ms
4000Hz0.25ms
8000Hz0.125ms

با این وجود پس هرچه پولینگ ریت ماوس بیشتر باشد، سرعت کارکرد و در نتیجه سرعت عملکرد شخص در بازی بالاتر می‌رود؛ اما آیا واقعا این طور است؟

بیشتر بخوانید: لیست بازی های ۱۲۰ فریم بر ثانیه PS5 – کدام بازی‌ها ۱۲۰fps اجرا می‌شوند؟

کاربری پولینگ ریت بالا

پولینگ ریت ماوس گیمینگ

ماوس‌های عادی، خصوصا ماوس‌های وایرلس، با پولینگ ریت کمتر و حدود ۱۲۵ هرتز کار می‌کنند و دلیل آن عدم نیاز به داشتن بالاترین سرعت عمل ماوس نسبت به دستورات و نیاز به مصرف باتری کمتر ماوس در این دسته از ماوس‌ها است.

اما در ماوس‌های گیمینگ پولینگ ریت‌های بالاتر از جمله ۵۰۰، ۱۰۰۰ و امروزه تا ۴۰۰۰ هرتز نیز مشاهده می‌شود؛ اما آیا این مقدار برای گیمینگ مورد نیاز است و آیا از حدی بالاتر در عملکرد شما در بازی تاثیری دارد؟

بهترین میزان پولینگ ریت ماوس برای گیمینگ مقدار ۱۰۰۰Hz است؛ از این مقدار کمتر در بازی خود می‌توانید شاهد لگ و کندی عملکرد ماوس باشید و از این مقدار بیشتر به صورت عملی کاربردی نخواهد بود و نمی‌توان از آن استفاده کاربردی کرد.

چرا ۱۰۰۰Hz؟ استفاده از یک ماوس ۴۰۰۰Hz زمان تاخیر اجرای دستور را تا ۰٫۳ میلی‌ثانیه کاهش می‌دهد، اما آیا این سرعت امکان استفاده را دارد؟ چندین عامل وجود دارند که پولینگ ریت‌های بالاتر از ۱۰۰۰Hz را بلااستفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی ماوس Logitech G502 X – به صرفه ترین ماوس گیمینگ؟

رفرش ریت مانیتور

اولین نکته رفرش ریت مانیتور شماست. اگر رفرش ریت مانیتور شما ۶۰ هرتز است، شما به صورت کاملا طبیعی در نمایش تصویر خود بین هر دو فریم ۱۶ میلی‌ثانیه تاخیر دارید، پس داشتن یک ماوس گیمینگ عادی خوب با پولینگ ریت ۱۰۰۰Hz که بین هر دو بار نمونه برداری ۱ میلی‌ثانیه اختلاف است نیز به خودی خود سرعت بسیار بالاتر از امکان استفاده توسط شماست.

حال اگر یک مانیتور گیمینگ با رفرش ریت‌های بالاتر از ۱۲۰ هرتز، مانند ۱۴۴ هرتز، ۱۶۵ هرتز و ۲۴۰ هرتز، به ترتیب تاخیر بین هر دو فریم تصویر ۷ میلی‌ثانیه، ۶ میلی‌ثانیه و ۴ میلی‌ثانیه خواهد بود.

با این مقدار رفرش ریت داشتن ماوس‌های گیمینگ با پولینگ ریت بالاتر از ۱۲۵ هرتز مورد نیاز است و داشتن ماوس گیمینگ با پولینگ ریت ۱۰۰۰ هرتز با وجود این که مقداری بیشتر از حد نیاز است، اما بهتر است که از ماوسی با زمان تاخیر ۱ میلی‌ثانیه استفاده کنید، اما مقدار کمتر از این مقدار کاربرد زیادی نخواهد داشت، مگر آن که از یک مانیتور گیمینگ ۵۰۰، ۶۰۰ یا حتی ۱۰۰۰ هرتز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چرا رفرش ریت بالا در گیمینگ اهمیت دارد؟ دلیل Refresh Rate بالا مانیتورهای گیمینگ

موتور بازی

به صورت خلاصه بسیاری از موتورهای بازی امکان دریافت دستور با سرعت بالاتر از ۱ میلی‌ثانیه را ندارند. با این وجود ماوسی که با سرعت بالاتر از ۱۰۰۰ هرتز کار کند توسط موتور بازی ثبت یا رجیستر نمی‌شود و حداکثر سرعت کار ماوس را، با وجود سرعت بالاتر ارسال اطلاعات توسط ماوس، به ۱۰۰۰Hz و تاخیر ۱ میلی‌ثانیه محدود می‌کند.

جمع‌بندی

پولینگ ریت ماوس به اندازه DPI آن و رفرش ریت مانیتور شما اهمیت دارد و امروزه ماوس‌های گیمینگ پولینگ ریتی بالاتر از حتی سرعت واکنش شما دارند تا بتوانند بهترین عملکرد را ارائه دهند؛ اما با توجه به تست‌های انجام شده بهترین میزان پولینگ ریت برای یک ماوس گیمینگ برای اکثریت افراد ۱۰۰۰Hz است.

اگر به دنبال یک ماوس گیمینگ مناسب و با کیفیت هستید، برای داشتن پولینگ ریت بالاتر هزینه اضافی نکنید.

نظرات خود را ثبت کنید