close
بررسی محصولات

وب کم حرفه‌ ای چیست و چه تفاوتی با وب کم داخلی لپتاپ دارد؟

وب کم

اگر به صورت دورکاری کار می‌کنید و یا در جلسات ویدئو کنفرانس زیادی به صورت تک نفره شرکت می‌کنید، از وب کم خود استفاده زیادی می‌کنید. همچنین این نکته قابل توجه است که تمامی لپتاپ‌‌های امروزی دارای وبکمی در بالای صفحه نمایش خود هستند. پس چه نیازی به وب کم های جداگانه هست و این وبکم‌ها چه کاربردی دارند؟ در این مطلب به مقایسه وب کم داخلی لپتاپ در برابر یک وب کم حرفه‌ ای می‌پردازیم. و در انتها برخی از مدل‌های وب کم حرفه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم.

وب کم چیست

وب کم که کوتاه شده عبارت “Web Camera” است به دوربینی گفته می‌شود که شما می‌توانید به کمک آن به برقراری ارتباط تصویری با کامپیوتر خود بپردازید. امروزه تمامی لپتاپ‌ها مجهز به وب کم داخلی هستند، اما کامپیوترهای خانگی به دلیل استفاده از مانیتور جداگانه فاقد وبکم هستند و در صورت نیاز باید تا جداگانه به تهیه وبکم برای کامپیوتر خود بپردازید.

بیشتر بخوانید: وبکم چیست

وب کم لپتاپ

وب کم

لپتاپ‌های امروزی تلاش بر کاهش وزن و ضخامت خود را دارند و با توجه به این نکته بدنه‌ و صفحات نمایش بسیار باریکی دارند؛ برای باریک نگه‌داشتن پنل صفحه نمایش لپتاپ می‌بایست از دوربینی باریک نیز به عنوان وبکم استفاده کرد که با باریک شدن ساختار دوربین بسیاری از قابلیت‌های یک دوربین مناسب را نمی‌توان به آن دوربین اضافه کرد.

دوربین‌های تلفن همراه دارای لنز ۶ عنصره هستند تا قابلیت فوکوس و زوم خوبی داشته باشند و سنسور‌های بزرگ ۸، ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی آن‌ها در یک ساختار باریک برای قرار گرفتن به عنوان وب کم در لپتاپ‌ها جای نمی‌گیرند.

دوبین گوشی

علاوه بر این استفاده از قابلیت‌هایی مانند OIS یا لرزشگیر دوربین در این وب کم‌ها غیر ممکن می‌شود که البته این قابلیت در لپتاپ‌ها به دلیل ثابت بودن موقعیت آن‌ها بسیار کاربردی نیز نخواهد بود.

به همین دلیل اکثر لپتاپ‌ها، حتی لپتاپ‌های های‌اند و گران قیمتی مانند Macbook Pro 16 اینچی مدل ۲۰۲۱ نیز از یک وب کم ساده ۷۲۰p با کیفیتی پایین استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چرا وب کم لپ تاپ بی کیفیت است

وب کم حرفه ای

وب کم های حرفه‌ای‌تر به دلیل عدم وجود محدودیت در ابعاد بدنه‌ی وب کم محدودیتی در نوع سنسور و لنز مصرفی خود ندارند و حتی وبکم‌های ساده‌ای مانند وبکم لاجیتک C310 که دارای قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۷۲۰p است، به دلیل استفاده از سنسوری بزرگتر کیفیت تصویر بسیار بهتری از وب کم های لپتاپ‌ها به شما ارائه می‌دهند.

با توجه به عدم وجود هیچگونه محدودیت می‌توانید وبکم‌هایی با قابلیت فیلمبرداری Full-HD و حتی ۴K Ultra-HD نیز پیدا کنید و قابلیت‌های بسیار پیشرفته و خارق‌العاده‌ای را از آن‌ها دریافت کنید.

وب کم‌ های اکسترنال مناسب کدام‌اند؟

اگر به دنبال وبکم مناسبی برای خود هستید و می‌خواهید تا با ویژگی‌های وبکم‌های مختلف بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب راهنمای خرید وبکم را مطالعه کنید؛ اما اگر می‌خواهید تا با برخی از مدل‌های وبکم آشنا شوید با ما همراه شوید.

لاجیتک C525 HD

وب کم

بیشتر بخوانید: وبکم ارزان قیمت

وبکم لاجیتک C525 HD دارای قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD 720p @ 30fps است و دارای قابلیت Autofocus است و با طراحی تاشو آن می‌توانید آن را در هر زمان همراه خود داشته باشید و با قابلیت Plug-and-Play و گیره آن، آن را به سرعت به لپتاپ خود متصل کنید و به برگزاری جلسه بپردازید.

لاجیتک C922 Pro

وب کم

وب کم حرفه ای لاجیتک C922 Pro قابلیت فیلمبرداری با کیفیت Full-HD 1080p @ 30fps و HD 720p @ 60fps است. همچنین به کمک این وبکم می‌توانید به حذف تصویر پس زمینه خود بدون نیاز به پرده سبز بپردازید و به همراه این وبکم گواهی استفاده از نسخه پولی نرم‌افزار XSplit را نیز دریافت می‌کنید.

لاجیتک BRIO

وب کم

وب کم لاجیتک BRIO وبکم پرچمدار برند لاجیتک و یکی از بهترین وب کم‌های سال ۲۰۲۱ است که قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۴K Ultra-HD @ 30fps است که می‌‌توانید رزولوشن آن را تا HD نیز کاهش دهید تا فریم ریت بالاتری را دریافت کنید. همچنین این وبکم دارای سنسور مادون قرمز است که به همراه قابلیت Windows Hello برای تشخیص چهره در Windows 10 استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

  1. میکروفون نویز کنسلینگ چیست
  2. راه های ارتقا کیفیت وبکم
  3. هزینه ویدئو کنفرانس
  4. ویدیو کال چیست