close
اخبار

ویدئو استریمینگ و ویدئو کنفرانس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ویدئو استریمینگ

در ابتدا مجزا کردن ویدئو استریمینگ از ویدئو کنفرانس کار ساده‌ای به نظر می‌آید؛ اما زمانی که مقداری به جزئیات آن‌ها، خصوصا در چند سال اخیر توجه کنید می‌بینید که مشابهت‌های زیادی بین این دو نوع از ارتباط وجود دارد.

تفاوت ویدئو استریمینگ و ویدئو کنفرانس

ویدئو کنفرانس

در گذشته ویدئو کنفرانس به جلسه مجازی گفته می‌شد که در آن افراد با حضور در یک اتاق مجازی و با به اشتراک گذاشتن تصویر و صدای زنده خود با یکدیگر در تماس بودند؛ درحالی که استریمینگ به تماس یک طرف یک نفر یا یک تیم با افراد و تیم‌های مختلف گفته می‌شد.

در نگاهی دیگر به این دو مقوله می‌توان ویدئو کنفرانس را به یک اتاق جلسه که افراد دیگری در آن نیز حضور دارند و ویدئو استریمینگ را به یک ارائه که یک مجری با تعداد زیادی از افراد در حال صحبت است و افراد با یکدیگر در ارتباط نیستند، تشبیه کرد.

اما با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و افزایش قابلیت‌ها و توانایی‌های ویدئو کنفرانس و ویدئو استریمینگ شاهد کمرنگ شدن تفاوت این دو نوع از ارتباط هستیم.

امروزه نرم‌افزارهای ویدئو کنفرانس امکان حضور تعداد افراد زیادی را به صورت همزمان به ما ارائه می‌دهند که این جلسات را مشابه استریمینگ می‌کند و از طرف دیگر استریمینگ قابلیت‌هایی را برای مشارکت افراد می‌دهد که آن را شبیه به یک جلسه بزرگ می‌کند.

پس اگر یک پلتفرم ویدئو کنفرانس به ما امکان حضور صدها نفر را به صورت همزمان بدهد و یک پلتفرم استریمینگ به افراد تماشا کننده امکان به اشتراک گذاشتن تصویر و صدای خود را بدهد دیگر تفاوتی میان ویدئو استریمینگ و ویدئو کنفرانس باقی نمی‌ماند، مگر نه؟

بله و خیر، از لحاظ تکنولوژیکی بله، از این جهت که هردو این پلتفرم‌ها از تکنولوژی‌ها و پروتوکل‌های مشابهی برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده خواهند کرد.

اما تفاوت آن‌ها از نظر نحوه اجرای این کار و قصد پلتفرم‌ها و نحوه بهینه‌سازی‌شان برای انجام هرکدام متفاوت خواهد بود. به بیان دیگر ممکن است شما بتوانید با یک پلتفرم ویدئو استریمینگ یک جلسه ویدئو کنفرانس تشکیل دهید؛ اما آیا واقعا احساس می‌کنید که در حال استفاده از پلتفرم درست برای انجام این کار هستید.

نکته مثبت تلفیق استریمینگ و ویدئو کنفرانس چیست؟

مهم‌ترین نکته مثبت انعطاف پذیری‌ای است که این پلتفرم‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند.

به عنوان مثال اگر بخواهید یک جلسه را با حضور ۳ نفر تشکیل دهید از یک پلتفرم ویدئو کنفرانس استفاده خواهید کرد.

اگر بخواهید جلسه‌ای با حضور ۵۰،۰۰۰ نفر تشکیل دهید از یک پلتفرم استریمینگ استفاده خواهید کرد.

اما اگر بخواهید یک جلسه به حضور ۵۰۰ نفر تشکیل دهید و بخواهید هرکس امکان اشتراک گذاشتن تصویر و صوت خود را برای حضر در بحث داشته باشد که می‌کنید؟

در این صورت می‌توانید از یک پلتفرم ویدئو کنفرانس با ظرفیت بالا یا یک پلتفرم استریمینگ با امکان مشارکت به صورت ویدئویی استفاده کنید.

اما همچنان تفاوت‌های اساس وجود دارند که ویدئو کنفرانس را از استریمینگ مجزا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظرات خود را ثبت کنید