close
نرم‌افزار

میزان مصرف دیتا برای یک ساعت ویدئو کنفراس چقدر است ؟

مصرف دیتا

امروزه تماس‌های تصویری و جلسات مجازی به جز اصلی از ارتباطات ما خصوصاً ارتباطات کاری تبدیل شده‌اند؛ اما تا به حال به این مورد فکر کرده‌اید که کدام یک از نرم افزارهای ویدئو کنفرانس بیشترین بازدهی و کمترین میزان مصرف دیتا را دارند؟ در این مطلب به بررسی و مقایسه دیتا مصرف شده در طول یک ساعت در نرم‌افزارهای ویدئو کنفرانس زوم، گوگل میت، مایکروسافت تیمز و اسکایپ می‌پردازیم.

با توجه به این که در حین ویدیو کال خروجی تصویر و صدای شما برای دیگران ارسال می‌شود و به صورت همزمان خروجی تصویر و صدای چند نفر دیگر را نیز باید دریافت کنید؛ به همین دلیل میزان مصرف دیتا زیادی خواهید داشت و اگر از اینترنت همراه برای حضور در این جلسات استفاده می‌کنید میزان مصرف حجم اینترنت برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت.

مصرف دیتا ویدئو کنفرانس ZOOM

در تماس‌های تک نفره به طور متوسط نرم‌افزار زوم حدود ۵۴۰ مگابایت حجم مصرف می‌کند. در صورتی که کیفیت تماس را به HD 720p افزایش دهید این مقدار به ۱٫۰۸ گیگابایت و با کیفیت تماس Full-HD 1080p به ۱٫۶۲ گیگابایت افزایش پیدا می‌کند.

مصرف دیتا با تشکیل جلسات گروهی افزایش بسیاری پیدا می‌کند و برای کیفیت‌های Standard، HD 720p و Full-HD 1080p به ترتیب ۸۱۰ مگابایت، ۱٫۳۵ گیگابایت و ۲٫۴ گیگابایت مصرف دیتا خواهد داشت.

ویدئو کنفرانس زوم با توجه به این که پهنای باند خود را بر اساس اتصال شما تنظیم می‌کند یکی از نرم‌افزارهایی است که از بازدهی بالاتری برخوردار است.

مصرف دیتا ویدئو کنفرانس Google Meet

گوگل میت یکی از نرم‌افزارهای پرکاربر امروزی است که بیشتر توسط مدارس و دانشگاه‌ها و برای آموزش مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متوسط پهنای باند گوگل میت حدود ۳٫۲Mbps داخل شونده و ۱٫۸Mbps خارج شونده است. این به معنای حدود دیتای مصرف شده در طول یک ساعت توسط این نرم‌افزار با کیفیت تماس بالا در حدود ۲٫۲۵ گیگابایت است.

البته با همین تنظیمات در نرم‌افزار نسخه موبایل مصرف دیتا به ۵۰۰ مگابایت در ساعت کاهش پیدا کرد که آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در دستگاه‌های همراه تبدیل می‌کند.

مصرف دیتا ویدئو کنفرانس Microsoft Teams

Microsoft Teams می‌تواند تا تماس‌هایی با کیفیت HD را تنها با پهنای باند ۱٫۲Mbps برقرار کند که به معنای حدود مصرف دیتای ۲۲۵ مگابایت در ساعت است. در صورتی که کیفیت تصویر خود را به Full-HD تغییر دهید میزان دیتای مصرف شده به ۴۵۰ مگابایت در ساعت افزایش پیدا می‌کند.

در صورتی که محدودیت پهنای باند ندارید می‌توانید تا تماس‌هایی با کیفیت Full-HD و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز برقرار کنید؛ طبیعی است که انجام این کار دیتای مصرفی شما را به شدت افزایش خواهد داد.

مصرف دیتای ویدئو کنفرانس Skype

در تماس‌های تک نفره نرم‌افزار اسکایپ تنها ۱۳۵ مگابایت از دیتای شما را با کیفیت استاندارد مصرف می‌کند و با افزایش کیفیت به High Quality و HD به ترتیب میزان افزایش دیتای مصرفی شما ۲۴۰ مگابایت در ساعت و ۷۲۰ مگابایت در ساعت خواهد بود.

اگر در یک جلسه گروهی هستید به ترتیب برای جلسات ۳، ۵ و ۷ نفره میزان مصرف دیتا در حدود ۹۰۰ مگابایت، ۱٫۸ گیگابایت و ۳٫۶ گیگابایت خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مطلب حدود اینترنت مصرفی هر یک از نرم‌افزارهای پرطرفدار امروزی را به صورت ساعتی به شما معرفی کردیم. با توسعه فناوری‌های ارتباطی و تکنولوژی‌های مربوط به ارسال اطلاعات مانند کدک H.266 VVC خواهیم توانست تا با همین میزان مصرف دیتا تماس‌هایی با کیفیت بالاتر برقرار کرد یا با ثابت نگهداشتن کیفیت تماس میزان دیتای مصرفی را کاهش داد. شما از چه نرم‌افزار ویدئو کنفرانسی برای جلسات مجازی خود استفاده می‌کنید؟ در بخش کامنت‌ها نکات مثبت و منفی نرم‌افزار مورد استفاده خود را با ما به اشتراک بگذارید.

10 دیدگاه

  1. باسلام و ممنون بابت این اطلاعات.آیا پلتفرم بومی مثل گوگل میت داریم که امکان اشتراک تصویر حضار رو همزمان داشته باشه؟

    1. بله پلتفرم‌های داخلی مانند شوکا توانایی ارائه این قابلیت‌ها رو دارند اما کیفیت ارتباطی که به شما ارائه می‌دهند به اندازه پلتفرم‌های خارجی نیست

  2. باسلام و سپاس از این اطلاعات.آیا پلتفرم بومی داریم که مثل گوگل میت امکان اشتراک تصاویر حضار رو بصورت همزمان داشته باشه؟

  3. با سلام
    میخواستم بدونم که برای تماس گروهی در برنامه قرار، هر ساعت چقدر حجم اینترنت مصرف میشه؟

    1. با سلام، آمار اعلام شده طبق تست انجام شده توسط کاربران اعلام شده‌است و نمی‌توان بدون تست و یا اعلام رسمی شرکت توسعه دهنده نرم‌‌افزار اعلام کرد که میزان مصرف دیتا آن چقدر است. میزان مصرف دیتا هر نرم‌افزار وابسته به تعداد افراد داخل تماس، کیفیت تصویر و رزولوشن و پروتکل مورد استفاده برای فشرده‌سازی محتوا بستگی دارد؛ اما یک تماس ویدئویی یک ساعته بین دو نفر چیزی در حدود ۵۴۰MB اینترنت مصرف خواهد کرد.

  4. سلام،وقت بخیر.این حجمی که فرمودید مجموع دیتای مصرفی همه اعضا هست یا برای هر کدام از اعضا این حجم مصرف می شود.و آیا حجم مصرفی برای میزبان بیشتر از سایرین هست؟

    1. خیر، این میزان مصرف اینترنت و دیتا ویدئو کنفرانس برای هر نفر است؛ همچنین میزبان تماس مقدار دیتا متفاوتی را مصرف نخواهد کرد، بلکه نوع آن متفاوت است.

      اطلاعات میهمانان جلسه بیشتر دانلودی و میزبان بیشتر آپلودی خواهد بود.

نظرات خود را ثبت کنید