close
اخبار

وبکست چیست؟ همه نکاتی که باید در رابطه با Webcast بدانید

وبکست

امروزه اطلاعات و محتوا به روش‌های بسیار گوناگونی بین افراد جابه‌جا می‌شود و پیدا شدن اصطلاحات و کلمات جدید در این زمینه باعث گمراهی بسیاری از افراد شده‌است. در این مطلب قصد داریم تا با مفهوم کلمه وبکست و تفاوت آن را با استریمینگ آشنا شویم.

استریمینگ چیست؟

استریم یک روش ارسال و دریافت محتوا با یک جریان ثابت است و به شما قابلیت جابه‌جایی در محتوا و درخواست بخش خاصی از محتوا را در هنگام ارسال فایل محتوا به شما می‌دهدبه عنوان مثال زمانی که قسمت ابتدایی فیلم یا موسیقی توسط کامپیوتر یا تلفن همراه شما دریافت شد دستگاه شما شروع به پخش آن می‌کند و درحالی که شما در حال تماشای محتوای دریافت شده هستید دستگاه شما شروع به دریافت و آماده‌سازی بخش بعدی محتوا برای نمایش آن بلافاصله بعد از تمام شدن بخش محتوای درحال مشاهده شما می‌کند و این روند تا زمانی که کل محتوا دریافت و نمایش داده شود ادامه دارد.

تا زمانی که اتصال اینترنت شما برقرار باشد و از سرعت مناسب برخوردار باشد محتوای شما بدون مشکل، قطعی، کندی و کاهش کیفیت توسط دستگاه شما دریافت می‌شود و می‌توانید از تماشای محتوای استریم شده به دستگاه خود لذت ببرید.

برای مطالعه کامل‌تر پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب استریمینگ چیست را مطالعه نمایید

وبکست چیست؟

وبکست مانند پخش تلویزیون است با این تفاوت که به صورت استریم در اینترنت انجام می‌شود. در وبکست هم مانند تلویزیون برنامه‌های مختلف با یک برنامه زمانی مشخص پخش می‌شوند با این تفاوت که منتشر شدن محتوای وبکست از طریق اینترنت انجام می‌شود که دسترسی به آن ساده‌تر است و هزینه کمتری نیز نسبت به پخش از طریق امواج رادیویی نیز دارد.

همچنین وبکست می‌تواند پخش یک ویدئوی از قبل ضبط شده باشد و به صورت زنده نباشد و به انتخاب فرد منتشر کننده بعد از انتشار در دسترسی افراد قرار بگیرد.

On-demand چیست؟

عنوان On-demand در طول ۲۰ سال گذشته و با پرطرفدار شدن استریمینگ محتوا به وجود آمده است و مفهوم آن قابلیت دریافت هر نوع محتوایی در زمان دلخواه است و برعکس پخش تلویزیون و یا وبکست است زیرا در وبکست و تلویزیون شما تنها زمانی می‌‌توانید یک برنامه را تماشا کنید که در حال پخش شدن باشد.

ویدئو کنفرانس چیست؟

ویدئو کنفرانس یا Video Conferencing تکنولوژی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی خود به برقراری جلسات تصویری بپردازند و ملاقات چهره به چهره داشته باشند.

همانطور که گفتیم با برگزاری ویدئو کنفرانس موقعیت جغرافیایی افراد برای حضور در جلسه اهمیتی نخواهد داشت و هر کس می‌تواند از هر شهر یک کشوری در جلسه ویدئو کنفرانس شما حضور پیدا کند. این ویژگی از بسیاری از هزینه‌های جابه‌جایی چه به صورتی درون شهری و چه برون شهری می‌کاهد و عدم نیاز به تغییر موقعیت برای حضور در جلسه علاوه بر سرعت دادن به تشکیل جلسه و کاهش هزینه‌های مربوط به آن در کاهش حجم ترافیک در شهرهای بزرگ و به طبع آن آلودگی هوا نیز کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: ویدئو کنفرانس چیست؟

نظرات خود را ثبت کنید