close
اخبار

نورپردازی ویدئو برای تماس تصویری و استریمینگ ؛ چرا و چگونه

نحوه نورپردازی ویدئو

تصور کنید که در حال آماده شدن برای ضبط ویدئو جدید خود یا شروع به استریم کردن و یا حتی ورود به یک جلسه ویدیو کال هستید. نرم‌افزار مورد نظر خود را باز کرده‌اید، ظاهر مرتبی دارید و برای فیلمبرداری آماده‌اید و تصویر پس زمینه خود مرتب کرده‌اید؛ اما زمانی که دوربین را روشن می‌کنید تصویر شما شفاف نیست و تیره است؛ حتی ممکن است به دلیل وجود نور از بالاسر یا پشت تصویر شما کاملا تیره شود. در این صورت انجام نورپردازی ویدئو برای بهبود کیفیت تصویر شما بسیار کاربردی خواهد بود و تهیه چند قطعه نورپردازی ساده در بهبود کیفیت تصویر شما کمک فراوانی خواهد کرد.

در این مطلب با نکات ساده‌ای درباره نحوه نورپردازی ویدیو و تکنیک‌های نورپردازی ویدئو آشنا می‌شویم.

تنظیم دوربین

این یک قدم بسیار ساده و پیش پا افتاده است که ممکن است آن را فراموش کرده باشید، اما بررسی کنید که دوربین شما تنظیمات درست را داشته باشد. به هر حال هدف شما داشتن بهترین تصویر ممکن است و زمانی که ISO شما بسیار بالا باشد یا White Balance شما به درستی تنظیم نشده باشد این اتفاق نمی‌افتد.

به علاوه وجود نور در تصویری که دوربین وب کم شما می‌بیند می‌تواند کیفیت تصویر وبکم شما را تا حد زیادی بهبود دهد و تاثیر تنظیمات تصویر وبکم در بهبود تصویر نهایی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: افزایش کیفیت تصویر وبکم

علاوه بر تنظیمات، با استفاده از یک وبکم استکرنال می‌توانید کیفیت تصویر بسیار بهتری نسبت به وبکم داخلی لپتاپ خود داشته باشید.

در وبکم داخلی لپتاپ‌ها اولویت شرکت سازنده لپتاپ کیفیت تصویر خروجی این دوربین نیست و هدف باریک کردن پنل صفحه نمایش لپتاپ و کاهش حاشیه تصویر آن است که باعث می‌شود کوچکترین لنزهای وبکم در داخل لپتاپ‌ها قرار بگیرند که به هیچ عنوان توانایی تصویر برداری با کیفیت مناسب را ندارند.

بیشتر بخوانید: چرا کیفیت وبکم لپ تاپ پایین است

نحوه قرارگیری تجهیزات نورپردازی

حالا که دوربین مناسب تهیه کرده‌اید و یا تنظیمات دوربین خود را تغییر داده‌اید، بیایید تا به نورپردازی ویدئو خود نگاهی بی‌اندازیم.

به صورت کلی در زمان تصویر برداری، تجهیزات نورپردازی باید در کنار یا روبه‌روی شما باشند تا تصویر شما دارای نور به صورت یکدست و بدون سایه فراوانی باشد.

به یاد داشته باشید که تمرکز تصویر شما هستید، پس تصویر شما باید روشن‌ترین نقطه تصویر باشد.

رنگ نورپردازی ویدیو

تغییر دمای نورپردازی ویدیو

دمای نور مورد استفاده قرار گرفته در نورپردازی ویدئو شیوه تاثیرگذاری در حس و حال ویدئو شماست. این ترفند در فیلمبرداری‌های فیلم‌های سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال صحنه‌های غم انگیز بیشتر از نورپردازی با رنگ‌های سردتر مانند رنگ آبی استفاده می‌کنند، اما صحنه‌های شاد دارای نورپردازی با رنگ‌های گرم‌تر مانند زرد یا نارنجی هستند.

اگر می‌خواهید کیفیت تولید محتوای خود را بدون هرینه زیادی افزایش دهید، انجام نورپردازی با رنگ‌های متناسب یک روش بسیار کاربردی است.

تجهیزات نورپردازی LED با قابلیت تغییر رنگ فراوانی با قیمت‌های فراوان قابل تهیه هستند.

نورپردازی بکگراند

در بالا گفتیم که تصویر شما در کل تصویر اولویت است و باید نورپردازی خوبی داشته باشد؛ اما این به معنی بی‌اهمیت بودن نورپردازی دیگر بخش‌های تصویر نیست و باید تا از تاریکی‌ها و سایه‌هایی که می‌توانید در تصویر دوربین خود به وجود بی‌آوریم بهره ببریم.

به عنوان مثال اگر هم تصویر شما و هم تصویر پس زمینه شما به صورت یکسانی نورپردازی شده باشند و هیچ قسمتی از تصویر تاریک نباشد، تصویر کلی شما عمق نخواهد داشت و مانند یک تصویر ۲ بعدی می‌شود.

پس قرار دادن نقاط تاریک و دارای کنتراست در تصویر دوربین خود در زمان نورپردازی ویدئو باعث به وجود آمدن عمق در تصویر می‌شود و باعث می‌شود تا ویدئو شما طبیعی‌تر به نظر برسد.

انواع نورپردازی ویدئو

حالا که اطلاعات پایه‌ای از نورپردازی ویدیو داریم در ادامه قصد داریم تا با نحوه انجام نورپردازی ویدئو برای برخی از سبک‌های نورپردازی آشنا شویم تا ببینیم چگونه می‌توانیم به مدل نورپردازی مورد نظر خود برسیم.

طبیعی و حرفه‌ای

این نوع نورپردازی ویدئو کاربردی‌تر از دیگر انواع خواهد بود که از آن می‌توانید برای مصاحبه کاری، کلاس آنلاین و حتی ویدئوهای ساده که در مقابل دوربین می‌نشینید و صحبت می‌کنید استفاده کنید.

برای دستیابی به این سبک از نورپردازی ویدیو نیاز به ۳ نقطه نورپردازی دارید:

  1. نور اصلی در مقابل و به سمت شما
  2. نور از کنار
  3. نور از پشت

این نورپردازی باعث می‌شود تا شما و محیط اطرافتان در ویدئو به طبیعی‌ترین شکل ممکن دیده شود و بدون نقاط روشنی که باعث عدم تمرکز دیگران شود، مانند یک سایه تاریک یا یک نقطه بیش از حد روشن در تصویر شما شود.

همچنین برای این سبک از نورپردازی ویدیو دمای نور خود را در میانه دمای سرد و گرم نگهدارید؛ نه خیلی سرد و نه خیلی گرم.

گرم و مهمان نواز

یک استریم عادی، یک ویدئو بلاگ یا ولاگ آرامش‌بخش، ویدئو آموزشی آرایش یا ویدئو با حضور میهمان تنها چند نمونه محتوای ویدئویی است که می‌تواند از نورپردازی گرم بهره‌مند شود.

در این نوع نورپردازی ویدئو تنها باید از یک یا دو منبه نوع برای ایجاد سایه و ایجاد عمق استفاده کنید، اما همچنان باید روشنایی محیط را حفظ کنید؛ اگر در طول روز مشغول به فیلمبرداری می‌شوید، می‌توانید از نور طبیعی و پنجره اتاق خود نیز علاوه بر چراغ روشنایی که استفاده می‌کنید، بهره ببرید و همچنان نورپردازی قابل کنترل و طبیعی داشته باشید.

و همانطور که از نام این نورپردازی مشخص است، استفاده از رنگ‌های گرم برای ایجاد فضای صمیمی و دوستانه پیشنهاد می‌شود.

نورپردازی ویدیو

مدرن و یکدست

ممکن است بخواهید محیطی آرام و در عین حال باحال برای استریمینگ‌های گیمینگ خود داشته باشید، در این صورت یک ستاپ ساده، اما در عین حال تاثیرگذار با رنگ‌های سردتر برای شما مناسب خواهد بود.

وجود نور در کنار شما باعث ایجاد افکت سایه با روشن کردن یک طرف صورت شما می‌شود و استفاده از نورپردازی با رنگ‌های نزدیک‌تر به آبی باعث می‌شود فضای شما آرام‌تر و تاریک‌تر به نظر بیاید، اما همچنان روشنایی به اندازه کافی وجود داشته باشد.

نورپردازی خودتان را داشته باشید

توجه کنید که نکاتی که بالا درباره نورپردازی ویدئو به شما گفتیم، قوانین سفت و سختی نیستند که مجبور به رعایت آن‌ها باشید؛ در نهایت هرچیزی که ویدئو، از اندازه اتاق شما تا لباسی که می‌پوشید باعث تغییر نحوه دیده شدن شما در ویدئو می‌شود.

پس زمانی که کنار بگذارید تا چندین آزمایش در نحوه‌ای که می‌خواهید ویدئوهای خود را بسازید انجام دهید تا در زمان استریم یا ضبط ویدئو آن طور که می‌خواهید دیده شوید.

نظرات خود را ثبت کنید