close
گیمینگ

پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ + آمار فروش

پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ

حتی با وجود این که این مطلب را سرچ کرده‌اید و در حال مطالعه آن هستید، امکان ندارد که ندانید پرفروش‌ترین کنسول بازی تاریخ کنسول PlayStation 2 است؛ حتی با وجود موفقیت فوق‌العاده PS4، این کنسول ۴۰ میلیون کمتر از PS2 فروخته است. در این مطلب با پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ و میزان فروش هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

به قطع می‌توان گفت سونی موفق‌ترین تولید کننده کنسول‌های بازی خانگی در طول تاریخ بوده‌است. چرا که از ۱۰ کنسول پرفروش خانگی، ۵ عدد از آن‌ها کنسول‌های PlayStation هستند و سونی تنها ۵ کنسول PlayStation (با احتساب مدل‌های مختلف به عنوان یک مدل) به بازار ارائه کرده‌است.

اما در این مطلب می‌خواهیم به بررسی میزان موفقیت و فروش کنسول‌های بازی خانگی از شرکت‌های مایکروسافت و نینتندو نیز بپردازیم.

پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ

دقت کنید که برخی از آمارهای فروش این کنسول‌ها، آمارهای فروش منتشر شده توسط تولید کننده کنسول‌ها هستند و فروش‌های غیر رسمی در آن‌ها محاسبه نشده‌اند. همچنین تمام مدل‌های مختلف یک کنسول، مانند نسخه‌های اسلیم و پرو در PS4 یا نسخه عادی و OLED در Nintendo Switch همگی به عنوان یک کنسول محاسبه شده‌اند.

  1. PlayStation 2 (Sony) – تعداد ۱۵۹ میلیون دستگاه
  2. Nintendo Switch (Nintendo) – تعداد ۱۳۹٫۳۶ میلیون دستگاه
  3. PlayStation 4 (Sony) – تعداد ۱۱۷٫۲ میلیون دستگاه
  4. PlayStation (Sony) – تعداد ۱۰۲٫۴ میلیون دستگاه
  5. Nintendo Wii (Nintendo) – تعداد ۱۰۱٫۶۳ میلیون دستگاه
  6. PlayStation 3 (Sony) – تعداد ۸۷٫۵ میلیون دستگاه
  7. Xbox 360 (Microsoft) – تعداد ۸۵ میلیون دستگاه
  8. NES (Nintendo) – تعداد ۶۱٫۹۱ میلیون دستگاه
  9. Xbox One (Microsoft) – تعداد ۵۸ میلیون دستگاه
  10. PlayStation 5 (Sony) – تعداد ۵۴٫۸ میلیون دستگاه

میزان فروش کنسول PlayStation 5

PlayStation 5 جدیدترین کنسول ارائه شده توسط سونی است که همچنان به تولید و فروش می‌رسد. کنسول PlayStation 5 از زمان ارائه شدن خوداز نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون تعداد ۵۴٫۸ میلیون دستگاه فروخته است و این عدد همچنان در حال افزایش است.

البته آمار فروش این کنسول در دو سال ابتدای ارائه شدن این کنسول به دلیل کمبود در چیپ‌های نیمه هادی و کمبود کنسول PS5 برای تهیه خریداران به صورت جهانی مقداری آسیب دید؛ اما خوشبختانه در حال حاضر این کنسول در سراسر جهان به راحتی قابل تهیه است.

بیشتر بخوانید: ریجن های PS5 | حافظه PS5 چقدر است؟ | بهترین DNS برای PS5 | راهنمای کامل نصب SSD در PS5

میزان فروش کنسول Xbox One

کنسول Xbox One یکی از کنسول‌های موفق‌تر شرکت Microsoft بود که در حال حاضر دیگر تولید نمی‌شود. با توجه به آمار شرکت مایکروسافت در فستیوال بهترین بازی‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ کنسول Xbox One در طول زمان فروش خود تعداد ۵۸ میلیون دستگاه به فروش رساند.

با وجود آن که این کنسول نسل ۸ مایکروسافت را به عنوان یکی از کنسول‌های موفق‌تر این شرکت معرفی می‌کنیم، اما این کنسول حدود نصف تعداد دستگاه‌‌های رقیب خود یعنی PlayStation 4 به فروش رساند.

بیشتر بخوانید: تعویض هارد Xbox One با SSD | نحوه ریست کردن Xbox One | بهترین DNS برای Xbox One

میزان فروش کنسول Nintendo Entertainment System (NES)

با توجه به آمار رسمی منتشر شده توسط شرکت Nintendo، قدیمی‌ترین کنسول این لیست در طول زمان ارائه خود تعداد ۶۱٫۹ میلیون دستگاه به فروش رسانده است.

همچنین این کنسول در مجموع حدود ۵۰۰ میلیون بازی نیز به فروش رسانده است و دنیای بازی‌های رایانه‌ای را بعد از از بین رفتن شرکت‌های موفق قبل از خودش مانند Atari دوباره زنده کرد و برای دنیای بازی‌های رایانه‌ای امروز باید قدردان این کنسول باشیم.

میزان فروش کنسول Xbox 360

موفق‌ترین و پرفروش‌ترین کنسول بازی تاریخ Xbox کنسول Xbox 360 با ۸۴ میلیون دستگاه است. البته این مورد را باید در نظر بگیرید که آخرین آمار فروش این کنسول مربوط به سال ۲۰۱۵ است، اما فروش این کنسول تا ۲ سال بعد از آن نیز ادامه داشت.

اما با وجود ارائه شدن کنسول‌های نسل بعد، PlayStation 4 و Xbox One تصور نمی‌کنیم که آمار این دو سال تاثیر زیادی بر آمار کلی این کنسول داشته باشد و با وجود آن‌ها نیز کنسول Xbox 360 که پرفروش ترین کنسول شرکت مایکروسافت است، در رتبه هفتم پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ قرار می‌گیرد.

میزان فروش کنسول PlayStation 3

با توجه به آمار فروش منتشر شده از سونی در مارس سال ۲۰۱۷، سونی از کنسول PlayStation 3 تعداد ۸۴٫۷ میلیون دستگاه به فروش رسانده است؛ البته تولید این کنسول تا ماه مه همان سال ادامه داشت و به صورت غیر رسمی می‌توانیم حدث بزنیم که در نهایت تعداد حدود ۸۸ میلیون دستگاه از این کنسول به فروش رسیده است.

میزان فروش Nintendo Wii

با توجه به آمار فروش رسمی منتشر شده از Nintento، کنسول Nintendo Wii به عنوان پنجمین کنسول پر فروش تاریخ تعداد ۱۰۱،۶۳ میلیون دستگاه به فروش رسانده است؛ در کنار آن نیز تعداد ۹۲۰ میلیون بازی برای این کنسول در طول زمان برای این کنسول به فروش رسیده است.

کنسول Nintendo Wii دومین کنسول پرفروش شرکت Nintendo در تاریخ است.

میزان فروش کنسول PlayStation

با توجه به آمار فروش شرکت سونی، از اولین نسخه از کنسول PlayStation تعداد ۱۰۲٫۴ میلیون دستگاه به فروش رسید و در کنار خود بیشتر از ۹۶۰ میلیون نسخه بازی را به فروش رساند. با این وجود این کنسول پرفروش ترین کنسول بازی سونی در تاریخ نیست.

میزان فروش کنسول PlayStation 4

پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ

بدون شک می‌توان گفت که در بین کنسول‌های نسل ۸، کنسول PS4 بی‌رقیب بود. این کنسول سریع‌ترین کنسول بازی خانگی بود که تعداد ۱۰۰ میلیون دستگاه به فروش برساند و در کل از کنسول PlayStation 4 تا کنون تعداد ۱۱۷٫۲ میلیون دستگاه به فروش رسیده است و در کنار آن نیز بیشتر از ۱ میلیارد نرم‌افزار و بازی را به فروش رسانده است.

این نکته قابل ذکر است که فروش کنسول PS4 در مقداری کم همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص دسته PS4 فیک از اورجینال و اصلی | افزایش سرعت دانلود PS4 | بهترین DNS برای PS4

میزان فروش کنسول Nintendo Switch

پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ

در پایان سال ۲۰۲۲ کنسول Nintendo Switch به رتبه دوم پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ رسید و تعداد دستگاه‌های فروخته شده از آن از PlayStation 4 نیز بیشتر شد. با توجه به آمار فروش رسمی منتشر شده از Nintendo در پایان ماه مارس سال ۲۰۲۴، از کنسول Nintendo Switch تعداد ۱۴۱٫۳ میلیون دستگاه فروش رفته است.

به گفته Nintendo برای این کنسول بیشتر از ۱٫۲ میلیارد نرم‌افزار نیز به فروش رفته است و پرفروش‌ترین بازی در این کنسول، بازی Mario Kart 8 Deluxe بوده‌است که بیشتر از ۶۰ میلیون نسخه از آن فروخته شده‌است.

میزان فروش این کنسول با ارائه شدن بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom در ماه مه سال ۲۰۲۳ شدت دوباره‌ای گرفت و این کنسول را به این جایگاه رساند.

میزان فروش کنسول PlayStation 2

پرفروش ترین کنسول بازی تاریخ

بدون شک پرفروش ترین کنسول بازی در تاریخ کنسول PlayStation 2 با ۱۵۹ میلیون دستگاه است. اما رسیدن به این عدد مقداری حدث و گمان و محاسبات نیاز دارد و عدد دقیقی نیست و در ادامه به توضیح دلیل آن می‌پردازیم؛ اما از این که کنسول PlayStation 2 پرفروش‌ترین کنسول تاریخ است خیالتان راحت باشد.

کنسول PlayStation 2 در سال ۲۰۰۰ عرضه شد و طبق آخرین آمار فروش رسمی ارائه شده توسط سونی در ابتدای سال ۲۰۱۱، سونی تعداد ۱۵۰ میلیون دستگاه از این کنسول را به فروش رسانده است، اما تولید این کنسول تا ماه‌های انتهایی سال ۲۰۱۲ ادامه داشته است.

Daniel Ahmad، آنالیزگر Niko Partners معتقد است که فروش این کنسول تا ماه مارس سال ۲۰۱۲ تا تعداد ۱۵۵٫۱ میلیون دستگاه افزایش یافته است، با ادامه دادن منطق او تا پایان سال ۲۰۱۲ به عدد ۱۵۹ میلیون دستگاه می‌رسیم.

همچنین اعلام شده است در پایان ماه مارس ۲۰۱۳ تعداد ۱۶٫۵ میلیون دستگاه کنسول PS2 و PS3 از کارخانه خارج شده‌است، اما اطلاعاتی که درباره آن‌ها نداریم این است که چه تعداد از آن‌ها PS2 و چه تعداد PS3 بوده‌است.

با اعلام تعداد فروش ۸۰ میلیونی کنسول PS3 در یکی از گزارشات می‌توان به این نتیجه درسی که میزان فروش PS2 از ماه مارس ۲۰۱۲ تا پایان تولید آن نیز حدود ۴ میلیون دستگاه بوده‌است که در نهایت ما را به عدد ۱۵۹ میلیون دستگاه PS2 به فروش رسیده، می‌ر‌ساند.

در کنار این کنسول فوق‌العاده نیز تعداد بیش از ۱٫۵ میلیارد بازی به فروش رسیده‌است.

نظرات خود را ثبت کنید