close
اخبار

چگونه PS4 را تمیز کنیم – تمیز کردن PS4 / PS4 Slim / PS4 Pro

چگونه PS4 را تمیز کنیم

در این مطلب با نحوه تمیز کردن PS4 و لوازم لازم برای این کار را توضیح می‌دهیم. این توضیحات برای کاربرانی که PS4، PS4 Slim و PS4 Pro دارند کاربردی خواهد بود.

چرا باید PS4 را تمیز کنیم؟

سیستم خنک کننده تمام کنسول‌های بازی از جمله PS4 از طریق جریان هوا کار می‌کنند.

در این کنسول‌ها فن‌هایی وجود دارند که به جریان دادن هوا در داخل کنسول و از روی خنک کننده‌ها یا Heat Sync ها می‌پردازند تا حرارت تولید شده توسط پردازنده‌های این کنسول را به جریان هوا منتقل کنند.

در زمان طولانی کارکرد این سیستم گرد و غبار در نقاط مختلف کنسول جمع خواهد شد که به تجهیزات کنسول آسیبی نخواهد زد؛ اما با مسدود کردن مسیرهای حرکت هوا باعث کاهش بازدهی و ضعیف‌تر شدن سیستم خنک کننده دستگاه می‌شوند که نتیجه آن داغ کردن کنسول و در موارد شدید سوختن آن می‌شود.

اگر هم متوجه شده‌اید که در کنسول‌های PS4 Slim و PS4 Pro فن کنسول با سرعت بیشتری از قبل و با صدای بیشتری کار می‌کند، دلیل آن می‌تواند تلاش بیشتر کنسول برای خنک کردن خود با وجود گرد و غبار داخل آن باشد. در کنسول‌های PS4 Fat نیز مشکل صدای بلند فن مشکل شناخته شده‌ای است.

پس بهتر است تا به صورت دوره‌ای کنسول خود را از این کرد و غبار تمیز کنید و سیستم خنک کننده کنسول را در بهترین وضعیت خود نگهدارید.

مطالب مرتبط:

چگونه PS4، PS4 Slim و PS4 Pro را تمیز کنیم؟

در ادامه نحوه تمیز کردن PS4 را با تصویر مربوط به PS4 Slim توضیح داده‌ایم؛ اما می‌توانید از همین توضیحات برای PS4 Slim و PS4 Pro نیز استفاده کنید.

دقت کنید که باز کردن کنسول باعث از بین رفتن گارانتی شما خواهد شد؛ پس در صورتی که گارانتی فروشگاه شما باطل شده‌است این کار را انجام دهید، به این دلیل که تا حدود ۱ سال از تهیه کنسول نیازی به تمیز کردن داخل آن نخواهید داشت.

ابتدا از خاموش بودن کنسول اطمینان برقرار کنید و سپس تمام کابل‌ها را از آن جدا کنید.

سپس با باد هوا فشرده (اسپری باد، کمپرسور هوا، سشوار هوا سرد با سری باریک…) پورت‌های USB جلو کنسول، پورت‌های عقب کنسول و دریچه‌های کنار کنسول را باد بگیرید. سپس با گوش پاک‌کن یا مسواک گرد و خاک باقی‌مانده را تمیز کنید.

تمیز کردن PS4

برای جدا کردن پنل‌های بدنه کنسول به آرامی قسمت بالایی کنسول را از سمت جلو آن به سمت بالا فشار دهید، با باز شدن این قسمت با پارچه تمیز گرد و خاک داخل آن را تمیز کنید.

برای باز کردن PS4 Fat باید پیچ‌های پشت کنسول را که احتمالا یکی از آن‌ها زیر برچسب گارانی است با آچار T8 یا T9 باز کنید.

باز کردن PS4

انگشت خود را روی فن قرار داده و نگهدارید (فشار ندهید، شما تنها می‌خواهید تا از چرخیدن فن جلوگیری کنید) و با هوا فشرده داخل فن را تمیز کنید. چرخیدن فن در هنگام خاموشی می‌تواند باعث اتصال کوتاه در برد اصلی شود.

با آچار چهارسو پیچ‌های کاور مشکی رنگ سمت عقب کنسول را باز کنید و کاور را بردارید.

با آچار T8 یا T9 پیچ‌هایی که صفحه فلزی زیر کاور پلاستیکی مشکی رنگ هستند را باز کنید.

سپس بقیه پیچ‌ها را باز کنید و صفحه‌ای که فن را در جای خود نگه می‌دارد را بردارید تا بتوانید داخل کنسول را با هوا و مسواک تمیز کنید. می‌توانید برای جلوگیری از چرخیدن فن هنگام باد گرفتن گوش پاک‌کنی را در بین پره‌های آن قرار دهید تا از چرخیدن آن جلوگیری کند.

برای تمیز کردن PS4 Fat باید پاور کنسول را از بدنه خارج کنید، به آرامی آن را بلند کنید و کنار بگذارید. کابل آن را جدا نکنید.

بعد از تمیز کردن حداقل ۳۰ دقیق کنسول را به حال خود رها کنید و سپس آن را سر هم کنید.

چه زمانی PS4 را تمیز کنیم

سیستم تهویه و خنک کننده PS4 طراحی بسیار خوبی دارد، و گرد و خاک زیادی در آن جمع نمی‌شود؛ اما بعد از چند سال استفاده ممکن است ببینید که فن کنسول با صدای بیشتری کار می‌کند. این نشانه ضعف سیستم خانک کننده دستگاه در کارکرد است و به این معنیست که باید کنسول خود را تمیز کنید؛ در غیر این صورت کنسول داغ می‌شود و به صورت ناگهانی خاموش خواهد شد.

همچنین بعد از تمیز کردن کنسول آن را در جایی قرار دهید که گرد و غبار زیادی در اطراف آن جمع نشود و جریان هوا آزاد در اطراف آن وجود داشته باشد.

سوالات متداول

چه زمانی باید PS4 را تمیز کنیم؟

زمانی که متوجه شدید فن کنسول شما با صدا و سرعت بیشتری نسبت به قبل کار می‌کند؛ این نشانه عملکرد ضعیف سیستم خنک کننده کنسول است.

چگونه باید PS4 را تمیز کنیم؟

باید کنسول PS4 را با باد و هوا تمیز کنید؛ به هیچ وجه از آب یا دیگر مایعات برای تمیز کردن PS4 استفاده نکنید.

نظرات خود را ثبت کنید