close
بررسی محصولاتگیمینگ

پلی استیشن ۵ پرو چه قابلیت‌هایی باید داشته باشد؟ پیش‌بینی ویژگی‌های PlayStation 5 Pro

پلی استیشن 5 پرو

به احتمال بالا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ارائه پلی استیشن ۵ پرو خواهیم بود؛ اما از نسخه قدرتمندتر PS5 چه انتظاراتی باید داشت؟

ایده بروزرسانی و ارائه نسخه جدیدتر از یک نسل از کنسول بازی در میان زمان عمر آن توسط سونی و با معرفی PlayStation 4 Pro شروع شد که قابلیت اصلی آن نمایش تصاویر با رزولوشن ۴K بود.

این ایده به قدری موفقیت آمیز بود که مایکروسافت یک سال بعد از سونی به ارائه نسخه بروزرسانی شده کنسول بازی خود پرداخت و Xbox One X را ارائه کرد.

Nintendo نیز همیشه به بروزرسانی کنسول‌های خود پرداخته است؛ اما این بروزرسانی‌ها در حد بهبو کنسول‌های قبلی خود بوده و دستگاه کاملا جدیدی را ارائه نمی‌داده؛ Nintendo DS Lite، Nintendo 3DS و Nintendo Switch OLED نمونه‌های این بروزرسانی‌ها بوده‌اند.

ارائه پلی استیشن ۵ پرو در سال ۲۰۲۳

مشخصات PlayStation 5 Pro

حدود یک سال و نیم از ارائه PlayStation 5 می‌گذرد؛ اما این به این معنا نیست که Sony به دنبال ارائه نسخه بروزرسانی شده از کنسول بازی به صورت عجیبی کمیاب در جهان اما در دسترس در ایران خود در آینده نباشد.

هنوز صحبت رسمی یا اطلاعات لو رفته‌ای از مشخصات پلی استیشن ۵ پرو وجود ندارد؛ اما قابلیت‌هایی که در کنسول PS5 وجود ندارد و بسیاری دوست دارند آن را ببینند پشتیبانی از رزولوشن ۸K است؛ حتی ممکن است PlayStation 5 Slim در کنار PlayStation 5 Pro معرفی و ارائه شود.

در ادامه قصد داریم تا با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در دنیای فناوری و قابلیت‌هایی که دوست داریم در یک کنسول بازی ببینیم پیش‌بینی‌هایی از قابلیت‌های پلی استیشن ۵ پرو داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: آیا خرید پلی استیشن ۵ منطقی است؟

قیمت و زمان معرفی پلی استیشن ۵ پرو

طراحی PS5 Pro

می‌توان پیش‌بینی خوبی از زمان معرفی و قیمت پلی استیشن ۵ پرو، با توجه به مطالعه روند اتفاقات برای پلی استیشن ۴ پرو داشت.

PS4 در سال ۲۰۱۳ به بازار ارائه شد و نسخه Pro آن در سال ۲۰۱۶ و ۳ سال بعد از PS4 در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. PS5 در سال ۲۰۲۰ معرفی و ارائه شد و به همین ترتیب حداقل تا سال ۲۰۲۳ برای ارائه PS5 Pro باید صبر کرد؛ اما با توجه به پاندمی کووید ۱۹ و کمبود قطعات الکترونیکی سیلیکونی مانند پردازنده‌ها ممکن است زمان ارائه پلی استیشن ۵ پرو تا ۲۰۲۴ و حتی بعد تر به عقب بی‌افتد.

از لحاظ قیمت، در زمان ارائه PS4 Pro، قیمت PS4 کاهش یافت و PS4 Pro با قیمت اولیه PS4، یعنی ۳۹۹ دلار ارائه شد و با توجه به این استراتژی PS5 Pro نیز در زمان ارائه هم قیمت PS5 کنونی با قیمت ۴۹۹ دلار خواهد بود.

طراحی PlayStation 5 Pro

PlayStation 5 در حال حاضر یک دستگاه غول‌آساست و اگر Sony برای پلی استیشن ۵ پرو تغییرات داخلی بزرگی را در نظر نگیرد، باید ابعاد بسیار بزرگی را برای پلی استیشن ۵ پرو انتظار داشت.

اتفاق مشابهی را در زمان ارائه PS4 Pro نیز دیدیم که ابعاد بزرگتری از PS4 داشت؛ اما در کنار آن PS4 Slim نیز ارائه شد تا افرادی که به دنبال قابلیت‌های جدید PS4 Pro نیستند بتوانند قابلیت‌های PS4 را در یک دستگاه کوچک‌تر و جمع‌ و جورتر داشته باشند.

مشخصات پلی استیشن ۵ پرو

قیمت پلی استیشن 5 پرو

در این قسمت پیش‌بینی‌ها برای پلی استیشن ۵ پرو میزانی دشوار می‌شود. پلی استیشن ۵ در حال حاضر نیز یک کنسول بسیار قدرتمند است که می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن ۴K و رفرش ریت ۱۲۰Hz نمایش دهد و از Ray Tracing نیز پشتیبانی می‌کند.

PlayStation 5 Pro قطعا بهبود‌هایی خواهد داشت که به بازی‌سازان اجازه می‌دهد تا بتوانند به رزولوشن‌ها و فریم‌ریت‌های بالاتر دسترسی داشته باشند؛ اما این بهبود به اندازه افزایش کیفیت تصویر از ۱۰۸۰p به ۴K که در PS4 Pro دیدیم نخواهد بود.

البته با عدم توانایی نمایش محیط بازی با رزولوشن ۸K، با وجود تبلیغ شدن این قابلیت روی جعبه PS5 به احتمال زیاد شروع این قابلیت را با دستگاه PS5 Pro خواهیم دید.

مانیتورها و تلویزیون‌های ۸K هنوز همه‌گیر نشده‌اند، اما تا ۳ سال آینده و با ارزان‌تر شدن و در دسترس‌تر شدن پنل‌هایی با این رزولوشن انتظار پشتیبانی از این کیفیت تصویر از این کنسول بازی انتظار می‌رود.

فراموش نکنید که Sony خود به تولید تلویزیون نیز می‌پردازد و با تلاش به همه‌گیر کردن دیسک‌های Blu-Ray با ارائه PS3 که در زمان خود علاوه بر یک کنسول بازی بودن، ارزان‌ترین دستگاه پخش Blu-Ray نیز بود؛ انتظار می‌رود تا با پشتیبانی از رزولوشن ۸K، سونی کاربران را تشویق به استفاده از تلویزیون‌های ۸K نیز بکند.

PlayStation 5 Pro می‌تواند از یک پردازنده AMD Zen 4 و کارت گرافیک RDNA-3 استفاده کند؛ اما در گذشته دیدیم که سونی و مایکروسافت در زمان ارائه نسخه‌های پرو و X خود از پردازنده‌های نسخه استفاده شده در کنسول‌های بروزرسانی نشده؛ اما قدرتمندتر آن‌ها استفاده کردند و ممکن است این اتفاق برای PS5 Pro نیز بی‌افتد.

دیگر چه قابلیت‌هایی از پلی استیشن ۵ پرو انتظار می‌رود؟ حافظه SSD بیشتر نسبت به PS5؛ ۸۲۵ گیگابایت حافظه داحلی برای بازی‌های امروزی زیاد نیست. ارائه PlayStation 5 Pro با حافظه ۱TB قطعا بهبود خوبی خواهد بود و ارزش سخت‌افزاری این کنسول بازی را بهبود خواهد داد.

آیا نیاز به PlayStation 5 Pro داریم؟

در حال حاضر خیر، اما با گذشت ۳ تا ۴ سال و قدیمی شدن تجهیزات استفاده شده در PS5 و افزایش کیفیت و میزان پردازش مورد نیاز بازی‌ها شاهد افت فریم ریت در این کنسول‌ها خواهیم بود و بروزرسانی پرو سونی برای کنسول بازی خود می‌تواند به کاربران اطمینان اجرا جدیدترین بازی‌ها با بالاترین کیفیت را تا چند سال بدهد.

PlayStation 5 بخرم یا منتظر PlayStation 5 Pro باشم؟

همشیه صبر کردن باعث می‌شود تا با بودجه خود بتوانید دستگاه بهتری را در آینده خریداری منید؛ اما PS5 در حال حاضر یک کنسول بسیار قدرتمند محسوب می‌شود که تا مدت طولانی از توانایی اجرای جدیدترین بازی‌ها عاجز نخواهد ماند؛ پس اگر قصد تهیه کنسول بازی دارید همین حالا PS5 را تهیه کنید و اگر PS4 یا PS4 Pro دارید و می‌توانید صبر کنید، پلی استیشن ۵ پرو را در زمان ارائه آن تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

نظرات خود را ثبت کنید