close
اخبار

دستیار هوشمند گوگل دوپلکس منتشر شده است، آیا تماس تصویری گوگل می‌تواند محصول بعدی باشد؟

گوگل دوپلکس

آیا حاضرید یک ربات را به جلسه بفرستید؟ یک ماه گذشته را در تقویم نگاه کنید. چند بار بالاجبار در یک تماس تصویری غیرضروری شرکت کرده‌اید؟ بهتر نبود این زمان را برای کارهای دیگر صرف می‌کردید؟  بسیاری از پیشرفت‌های عملی در زمینه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، دستگاه‌ها را به زندگی ما وارد کرده‌اند. اخیراً گوگل با رونمایی از دستیار هوشمند گوگل دوپلکس یک قدم به سمت جلو برداشت. گوگل دوپلکس یک دستیار هوشمند است که می‌تواند با انسان‌ها (و نه فقط موتورهای جستجو) تعامل داشته باشد و میزهای رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها را برای ما رزرو کند.

آیا گوگل دوپلکس با الگوهای صوتی انسانی و توانایی پاسخ به سؤال‌ها می‌تواند آن‌قدر هوشمند شود که به جای ما در جلسات تجاری شرکت کند؟ اگر ربات‌ها بتوانند از طرف انسان‌ها ارتباط برقرار کنند، آیا دستیار تماس تصویری گوگل می‌تواند محصول بعدی باشد؟

پتانسیل دستیار هوشمند Duplex

گوگل در کنفرانس I/O در ماه می ۲۰۱۸ از گوگل دوپلکس رونمایی کرد، اما این نسل جدید از دستیارهای هوشمند در اواخر ژوئن به طور عمومی آزمایش شد. در حال حاضر، یک گروه از آزمایش‌کننده‌ها و شرکت‌ها از این سرویس برای مشارکت در اولین مکالمات انسان/دستگاه برای چک کردن در دسترس بودن یک میز چهار نفره برای ساعت ۸ شب استفاده می‌کنند.

دستیار هوشمند گوگل دوپلکس یک نسخه جدید از فناوری دستیار هوشمند گوگل است که تمام محصولات دارای فناوری «اوکی گوگل» را پوشش می‌دهد؛ از موتورهای جستجو گرفته تا شبکه‌های سرگرمی خانگی. نسخه فعلی در حال حاضر یک موتور جستجوی صوتی است، اما گوگل دوپلکس می‌تواند تماس‌های صوتی برقرار کند و برای انجام فعالیت‌های ساده مانند رزرو رستوران با انسان‌ها مکالمه کند.

 

جدای از ارتقاء صدای ربات و استفاده از مکث‌ها میان صحبت کردن، گوگل پارامترهای درک این دستیار را هم افزایش داده است. دستگاه می‌تواند مانند Siri و  Alexa به صدای انسان واکنش نشان دهد و همچنین می‌تواند در بازه تعریف‌شده درباره یک راه‌حل مذاکره کند. برای مثال می‌تواند ساعت‌ها با مسئول آرایشگاه صحبت کند. این راه حل با تمام هوش‌ مصنوعی خود، یک راه‌حل دووجهی است. دستگاه آن قدر برای ما طبیعی است که در استفاده از آن احساس راحتی می‌کنیم و کارکرد بالایی دارد به طوری می‌تواند در محدوده هر نوع ارتباطی انعطاف‌پذیر باشد.

چه اتفاقی می‌افتد اگر آن طرف خط رئیس شما باشد و بخواهد پیشرفت کار را دنبال کند؟

هوش مصنوعی به عنوان جایگزینی برای انسان

دستیار هوشمند  گوگل دوپلکس در فاز آزمایش است و در عرضه عمومی چند باگ داشته باشد. اما مکالمه انسان آن قدر پیچیده است که اصلاح کار چند سال طول می‌کشد. لهجه‌ها و الگوهای صحبت مختلفی وجود دارد، به علاوه شرایط احساسی یک موقعیت و سؤال‌های حاشیه‌ای نیز تأثیرگذار هستند. برای مثال سرویس ترجمه صوتی زنده اسکایپ چند سال است که با ما همراه شده ولی هنوز حتی در تولید متن انگلیسی از گفتار انگلیسی نیز دچار مشکل می‌شود.

یادگیری ماشینی گوگل دوپلکس بر شناسایی الگوهای در هزاران ساعت مکالمه انسانی تحلیل‌شده استوار است. مانند محصولات هوش مصنوعی دیگر گوگل، نرم‌افزار جداسازی صوتی می‌تواند صدای فرد را در یک اتاق شلوغ شناسایی کند. این دستگاه مکالمه انسان را مانند مسئله الگوریتمی در نظر می‌گیرد و به دنبال جنبه‌های اصلی و قابل تکرار در یک ارتباط می‌گردد. این دستگاه برای مکالمه‌هایی مانند ثبت درخواست مناسب است، چون هدف کار مشخص است (مذاکره درباره زمان و مکان). حتی می‌تواند مکالمه‌های ساده و بدون هدف مشخص برقرار کند و برای مثال بپرسید: «روز شما چه طور است؟» اما نمی‌تواند پاسخگو مکالمات شما با دوستتان باشد. اما در یک سناریوی ملاقات که قرار است یک گزارش درباره موضوع تعیین‌شده ارائه شود و درباره اطلاعات و درخواست‌های جدید، یادداشت‌برداری شود، مفید است (شاید بتواند زمان صرف‌شده برای یک ویدئو کنفرانس را کاهش دهد).

تماس تصویری دستیار گوگل

هوش مصنوعی جدیداً وارد حوزه تماس‌های تصویری شده است. BlueJeans اخیراً با یک شرکت هوش مصنوعی همکاری می‌کند تا ربات‌های خودکار و هوشمند برای یادداشت‌برداری در تماس‌های کنفرانس ارائه کند، این در حالی است که سازنده‌های سخت‌افزار مانند Logitech و Cisco ‌همه چیز را خودکار کرده‌اند، از نور با تنظیم خودکار گرفته تا زوم خودکار و کراپ.

این فناوری‌های هوشمند شرکت در جلسات را ساده‌تر می‌کنند، اما دستیار هوشمند گوگل دوپلکس شرکت در جلسات را اختیاری می‌کند. در سال‌های اخیر تماس‌های صوتی به تدریج جای خود را به ویدئو کنفرانس داده‌اند، بنابراین گوگل دوپلکس باید بتواند با پلتفرم‌های تصویری نیز سازگار شود. به راحتی می‌توان عکس سرپرست را در پنجره چت قرار داد یا از آواتار یا عکس متحرک به جای خود فرد استفاده کرد.

گوگل دوپلکس

دستیار هوشمند گوگل دوپلکس می‌تواند با استفاده از اطلاعاتی مانند اتفاق‌های مهم مانند «تاریخ تکمیل پروژه»، «وضعیت فعلی» یا «تصمیم‌های در حال بررسی» در یک جلسه حاضر شود و به سؤال‌های مربوط به پروژه پاسخ دهد، در همین حین کل بحث را به صورت تصویری ضبط می‌کند. سؤال‌های پیچیده از طرف رئیس یا عبارات نامفهوم در پیام‌های تصویری جدا برای دسترسی‌های بعدی ذخیره می‌شوند. اگر همه چیز مبهم باشد، گوگل دوپلکس می‌تواند با موبایل شما تماس بگیرد و دستورالعمل‌ها را از طرف شما دریافت کند.

گوگل دوپلکس هنوز این‌قدر آماده نیست که بتواند غیبت شما در جلسات ویدیویی را توجیه کند، اما اگر مجبور بودید به کار دیگری بپردازید یا در ترافیک گیر کردید، این فناوری می‌تواند یک دستیار توانمند باشد و تضمین کند که از ویدئو کنفرانس جا نمی‌مانید.

برچسب‌ها : googlegoogle duplexدستیار صوتی گوگلدوپلکسکنفرانسگوگلنرم افزار

نظرات خود را ثبت کنید