فناوری Ray Tracing چیست؟ چه بازیهایی از ری تریسینگ پشتیبانی میکنند؟
فناوری Ray Tracing یکی از بزگترین پیشرفتهای صنعت بازی سازی در زمینه پردازش تصویر در چند سال اخیر است و در واقع روشی برای محاسبات و پردازش پرتوهای نور تصویر است که کاملا واقعی به نظر میآید و در زمینه ساخت فیلمهای سینمایی از این فناوری در صحنههای CGI استفاده میشود.
اما به این دلیل که ری تریسینگ با شبیهسازی و محاسبه نحوه حرکت و تاثیر تمام پرتوهای نور یک منبع نوری که در تصویر وجود دارد کار میکند، نیاز به قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد و به این دلیل است که با گذشت حدود ۴ سال از معرفی شدن فناوری Ray Tracing به تازگی پشتیبانی کردن بیشتر بازیهای جدید را میبینیم.
حالا که در زمان مطالعه درباره جدیدترین بازیها مدام دربارده پشتیبانی آنها از ری تریسینگ میشنویم به این نتیجه رسیدیم تا درباره چیستی فناوری ری تریسینگ و تاثیر آن بر محیط بازی صحبت کنیم.
بیشتر بخوانید:
- رفرش ریت چیست و چه اهمیتی در گیمینگ دارد
- تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ
- بهترین DNS برای Xbox One/Series X|S
Ray Tracing چیست؟
Ray Tracing در واقع یک تکنیک رندر کردن است که میتواند به ایجاد افکتهای نورپردازی به شدت واقعی بپردازد. در واقع الگوریتمی مسیر حرکت پرتوهای نوری داخل تصویر را دنبال میکند و نحوه روشن شدن تمام المانهای داخل تصویر را از هر موقعیتی در محیط بازی شبیهسازی میکند.
در طول سالها بهتر شدن نورپردازیهای محیط بازی را دیدهایم، اما فناوری Ray Tracing بیشتر به تاثیر نور محیط بر الانهای محیط تمرکز دارد.
با Ray Tracing میتوان به سایهها و بازتاب نور فوقالعاده واقعیتری در تصویر نهایی بازی دست یافت. این الگوریتم محل برخورد پرتو نور با المانهای تصویر را در نظر میگیرد و مسیر حرکت این پرتو نور و نحوه روشن کردن المان در اثر برخورد این پرتو نور را محاسبه میکند.
چرا بازیهای کمی از فناوری Ray Tracing استفاده میکنند؟
با داشتن قدرت پردازش تصویر کافی استفاده کامل از این فناوری امکان پذیر میشود، مانند فیلمهای سینمایی که با استفاده از این فناوری به ترکیب تصاویر CGI با تصاویر واقعی به نحوی که یک تصویر نهایی کاملا واقعی به وجود بیاید استفاده میکنند.
اما در محیط بازی استفاده از این فناوری به قدرت پردازشی مداوم و بسیار بیشتری نیاز دارند که حتی قویترین کارتهای گرافیک چند سال گذشته نیز این قدرت پردازشی را نداشتند، چه برسد به کنسولهای بازی.
به همین دلیل تا کنون در بازیها از Ray Tracing برای پردازش سایههای بازی و برخی از افکتهای نوری استفاده میشد، اما حالا با افزایش قدرت پردازشی کراتهای گرافیک نسبت به ۳-۴ سال گذشته امکان استفاده کامل از این فناوری در محیطهای بازی به وجود آمده است.
بازیهایی که از فناوری Ray Tracing پشتیبانی میکنند
- Amid Evil
- Battlefield V
- Battlefield 2042
- Bright Memory
- Bright Memory: Infinite
- Call Of Duty: Black Ops Cold War
- Call of Duty: Modern Warfare (2019)
- Chernobylite
- Chorus
- Control
- Crysis Remastered
- Crysis Remastered Trilogy
- Cyberpunk 2077
- Deathloop
- Deliver Us The Moon
- Dirt 5
- Doom Eternal
- Dying Light 2
- Everspace 2
- F1 2021
- F1 22
- Far Cry 6
- FIST: Forged In Shadow Torch
- Five Nights At Freddy’s: Security Breach
- Fortnite
- Forza Horizon 5
- Ghostrunner
- Ghostwire: Tokyo
- Godfall
- Hell Pie
- Hitman 3
- Industria
- Icarus
- Jurassic World Evolution 2
- Justice
- JX Online 3
- Lego: Builder’s Journey
- Loopmancer
- Martha is Dead
- Marvel’s Guardians of the Galaxy
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Mechwarrior V: Mercenaries
- Metro Exodus / Metro Exodus Enhanced Edition
- Minecraft
- Moonlight Blade
- Mortal Shell
- Myst
- Observer: System Redux
- Paradise Killer
- Pumpkin Jack
- Quake II RTX
- Resident Evil 2
- Resident Evil 3
- Resident Evil 7
- Resident Evil Village
- Raji: An Ancient Epic
- Ring Of Elysium
- Saints Row
- Severed Steel
- Shadow of the Tomb Raider
- Stay in the Light
- Steelrising
- Sword and Fairy 7
- The Ascent
- The Fabled Woods
- The Medium
- The Persistence
- The Riftbreaker
- Watch Dogs Legion
- Wolfenstein: Youngblood
- World Of Warcraft: Shadowlands
- Wrench
- Xuan-Yuan Sword VII
بازیهایی که از فناوری Ray Tracing پشتیبانی میکنند و به زودی ارائه میشوند
- A Plague Tale: Requiem
- Atomic Heart
- Avatar: Frontiers Of Pandora
- Boundary
- Dying: 1983
- Elden Ring (ray tracing update coming post-launch)
- Forza Motorsport
- Gotham Knights
- Layers of Fears
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Mortal Online 2
- Portal with RTX
- Ratten Reich
- Ready Or Not
- Skull and Bones
- STALKER 2: Heart of Chornobyl
- Star Wars Jedi: Survivor
- Synced: Off-Planet
- The Day Before
- The Lord of the Rings: Gollum
- The Witcher III: Wild Hunt – Game of the Year Edition
- Turbo Sloths
- Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
- Voidtrain
- Warhammer 40,000: Darktide
سوالات متداول
Ray Tracing یک روش جدید برای پردازش افکتهای نورپردازی تصویر برای بدست آوردن جلوههای تصویری بسیار طبیعی در محیط بازی است که در داخل مطلب نحوه کارکرد آن توضیح داده شدهاست.
به این دلیل که استفاده از این فناوری برای رندر بلافاصله محیط بازی نیامند قدرت پردازش گافیکی بسیار بالایی است که تا ۱-۲ سال اخیز تجهیزاتی با قدرت کافی برای انجام این کار وجود نداشتند.