close
گیمینگ

تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ ؛ کدام برای بازی بهتر است؟

تفاوت تلویزیون و مانیتور

زمانی که صحبت از بازی با کنسول‌های بازی می‌شود انتخاب نمایشگر به ظاهر ساده است. معمولاً کسانی که به صورت تفریحی بازی می‌کنند تلویزیون تهیه می‌کنند تا تصویر بزرگتری داشته باشند و کسانی که گیمر هستند و به صورت رقابتی بازی می‌کنند مانیتور گیمینگ را تهیه می‌کنند. اما با ارائه کنسول‌های نسل جدید که از رفرش ریت بالا پشتیبانی می‌کنند، انتخاب بین این دو نوع نمایشگر مقداری دشوار شده است. تفاوت تلویزیون و مانیتور چیست؟ و کدام یک برای گیمینگ برای شما مناسب‌تر است؟

تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ

تفاوت تلویزیون و مانیتور گیمینگ

دیگر مانند گذشته یک تلویزیون ۴K با رفرش ریت ۳۰Hz جوابگوی کنسول بازی شما نخواهد بود و تولید کنندگان این نوع از نمایشگرها با استفاده از پروتکل HDMI 2.1 تلاش دارند تا بتوانند از تمام توانایی کنسول بازی شما استفاده کنند.

در این مطلب به مقایسه و توضیح تفاوت مانیتور و تلویزیون خواهیم پرداخت و به سوالات شما در این باره پاسخ خواهیم داد تا شما را در انتخاب نوع درست نمایشگر برای خودتان راهنمایی کنیم.

البته قبل از آن توضیحی درباره برخی از اصطلاحات به کار رفته برای قابلیت‌ها و ویژگی‌های این نمایشگرها خواهیم داد.

ویژگی‌های مانیتورها و تلویزیون‌ها

در صورتی که اطلاعات زیادی درباره نمایشگرها ندارید در این قسمت برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور یا تلویزیون را توضیح داده‌ایم تا در زمان بررسی آن‌ها بتوانید متوجه مفهوم مشخصاتشان بشوید.

  • رزولوشن – نسان دهنده تعداد پیکسل‌های یک نمایشگر. ۱۰۸۰p = Full HD (مرسوم‌ترین)، ۱۴۴۰p = QHD (در مانیتورهای حرفه‌ای)، ۲۱۶۰p = 4K/Ultra HD (در تلویزیون‌ها و مانیتورهای فوق‌حرفه‌ای)
  • رفرش ریت – نرخ تعداد باری که نمایشگر تصویر خود را در یک ثانیه بروزرسانی می‌کند. رفرش ریت ۶۰Hz در مانیتورها و تلویزیون‌ها مرسوم است؛ اما مانیتورهای گیمینگ از رفرش ریت‌های بالاتری مانند ۷۵Hz، ۹۰Hz، ۱۲۰Hz، ۱۴۴Hz و ۲۴۰Hz استفاده می‌کنند. رفرش ریت بالاتر تصویر روان‌تری را به شما نمایش می‌دهد و سرعت بازی شما و واکنش شما نسبت به بازی‌ها را افزایش می‌دهد. برای مطالعه بیشتر درباره مزایای آن مطلب رفرش ریت بالا چیست را مطالعه کنید.
  • زمان واکنش‌دهی (Response Time) – زمانی که یک پیکسل می‌تواند در آن تغییر رنگ کامل دهد، این زمان هرچه کمتر باشد بهتر است.
  • لگ ورودی – این زمان که مرتبط با زمان واکنش‌دهی نیز است به معنی زمانی است که از ارسال دستور توسط شما تا انجام شدن آن در صفحه نمایش به طول می‌انجامد.
  • HDR کوتاه شده High Dynamic Range؛ تلویزیون‌های ۴K با کیفیت جدید از استاندارد HDR10 استفاده می‌کنند تا بتوانند علاوه بر امکان نمایش تصاویر با رنگ‌های زنده‌تر، بتوانند در یک تصویر به صورت همزمان نقاط بسیار تاریک و روشن را به صورت همزمان نمایش دهند.

تفاوت تلویزیون و مانیتور

در ظاهر مشابهت‌های بسیاری بین یک تلویزیون و مانیتور وجود دارد. در واقع تفاوت تلویزیون و مانیتور در مشخصات و قابلیت‌هایی است که به شما ارائه می‌دهند. در ادامه به مقایسه این مشخصات می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که توجه به کدام یک برای کدام دسته از افراد مناسب‌تر است.

مانیتور گیمینگ

به صورت متوسط مانیتورهای گیمینگ رفرش ریت‌های بالاتر و تراکم پیکسلی بیشتری را در مقایسه با تلویزیون‌های مدرن ارائه می‌دهد. به علاوه مانیتورهای گیمینگ لگ ورودی کمتری (بهتر) نسبت به تلویزیون‌ها دارند.

در گذشته مانیتورها در ارائه بازی رنگ زیاد و رزولوشن بالا حرفی برای گفتن در مقابل تلویزیون‌ها نداشتند؛ اما در طول ۳-۵ سال گذشته پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است دیگر این چنین نیست و مانیتورهای ۴K با دقت رنگ بسیار بالا که برای مصارفی مانند طراحی گرافیک مناسب‌اند دیگر محدود به چند مدل گران قیمت نمی‌شوند.

تلویزیون

تلویزیون‌ها عموما بزرگتر از مانیتورها هستند و متمرکز بر ارائه ویژگی‌هایی مانند رنگ‌های زنده‌تر و تجربه نمایش لذت‌بخش‌تر هستند تا تراکم پیکسلی و واکنش‌پذیری بالا؛ تفاوت تلویزیون و مانیتور در نوع کاربری در نظر گرفته شده در آن‌هاست، به عنوان مثال یک تلویزیون زاویه دید بالاتری را نسبت به یک مانیتور ارائه می‌دهد و دلیل آن انتظار دیده شدن تصویر آن تسط افرادی که در پذیرایی و در زاویه‌های مختلف نسبت به آن نشسته‌اند است.

تلویزیون OLED

با کمک فناوری پنل‌های OLED برخی از قابلیت‌های مناسب گبمبنگ از مانیتورها به تلویزیون‌ها نیز وارد شده‌اند، مانند لگ ورودی کم و زمان واکنش‌دهی پیکسل بالا که باعث کاهش تار شدن تصاویر متحرک و Ghosting که در تلویزیون‌هایی با مشخصات ضعیف‌تر اتفاق می‌افتد می‌شود. همچنین برخی از تلویزیون‌های OLED از پنل‌هایی با رفرش ریت ۱۲۰Hz استفاده می‌کنند که برای استفاده به همراه نسل جدید کنسول‌های بازی نیز مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کنسول بازی

مقایسه تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ

در نهایت کدام برای شما بهتر است؟ باید برای خودتان تلویزیون تهیه کنید یا مانیتور؟

کیفیت تصویر و HDR

تلویزیون‌ها تصاویر جذاب‌تر و به طور کلی کیفیت تصویر بالاتری دارند و تلویزیون‌های بیشتر و با قیمت پایین‌تری نسبت به مانیتورها وجود دارند که از HDR10 پشتیبانی می‌کنند. پس اگر کیفیت تصویر برای شما اهمیت بالایی دارد بهتر است تا یک تلویزیون تهیه کنید.

لگ ورودی

مانیتورها در این زمینه پیروز قطعی میدان هستند. حتی بهترین و های-اند‌ ترین تلویزیون‌ها که برای گیمینگ مناسب هستند نیز لگ ورودی بیشتری نسبت به بیشتر مانیتورهای گیمینگ میان‌رده را دارند.

رفرش ریت بالا و فناوری‌های Sync

اگر قصد گیمینگ به صوت حرفه‌ای و رقابتی را دارید و می‌خواهید تا برای این کار رفرش ریت بالا داشته باشید تا فریم ریت تصویر خروجی شما افزایش پیدا کند؛ بدون شک باید یک مانیتور گیمینگ تهیه کنید. بیشتر تلویزیون‌ها نمی‌توانند تصاویر را با فری ریت بالاتر از ۶۰fps نمایش دهند و آن‌هایی هم که توانایی این کار را دارند لگ ورودی بیشتری دارند.

به علاوه شما حتی می‌توانید با اورکلاک کردن مانیتور ۶۰Hz خود رفرش ریت آن را تا حدی افزایش دهید اما امکان این کار در تلویزیون‌ها وجود ندارد.

به علاوه فناوری‌های یکسان‌سازی فریم ریت کارت‌های گرافیک و نمایشگر مانند FreeSync و G-Sync در مانیتورهای بسیار بیشتری نسبت به تلویزیون‌ها پشتیبانی می‌شود.

جمع‌بندی

در بررسی تفاوت تلویزیون و مانیتور به این نتیجه می‌رسیم که برای داشتن بهترین عملکرد در بازی که باید رفرش ریت بالا، لگ پایین و تصویر با سرعت بالاتری را داشته باشید بدون شک یک مانیتور گیمینگ برای شما بهتر خواهد بود.

با این حال اگر به صورت تفریحی بازی می‌کنید، می‌خواهید تصویر بزرگی داشته باشید و یا حتی می‌خواهید تا به راحتی در حالی‌که روی مبلتان لم داده‌اید بازی کنید تهیه یک تلویزیون برای شما بهتر خواهد بود.

اگر کیفیت تصاویر برای شما اهمیت دارد و یک Xbox Series X یا PS5 دارید تهیه یک تلویزیون ۴K با پشتیبانی از HDR برای شما مناسب‌تر است.

اگر هم گیمینگ به صورت رقابتی برای شما اهمیت ندارد و یا کنسول بازی ندارید که از رفرش ریت بالاتر از ۶۰Hz پشتیبانی کند، می‌توانید یک تلویزیون تهیه کنید تا از کیفیت تصویر بالای آن لذت ببرید.

در نهایت کیفیت گیمینگ و تجهیزاتی که برای انجام آن انتخاب می‌کنید وابسته به انتظارات شما از تجربه گیمینگ شماست و در صورتی به تجربه مورد نظرتان می‌رسید که تجهیزات مناسب را برای خود تهیه کنید.

امیدواریم تا در این بررسی تفاوت تلویزیون و مانیتور شما را در انتخاب نوع درست نمایشگر راهنمایی کرده باشیم؛ همچنین در صورتی که سوالی درباره تفاوت تلویزیون و مانیتور دارید می‌توانمید آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید:

نظرات خود را ثبت کنید