فناوری DLSS چیست و چرا اهمیت بیشتری از Ray Tracing برای آینده گیمینگ دارد
زمانی که RTX به گوشتان میرسد سریعا فناوری Ray Tracing به گوشتان میرسد؛ اما این تکنیک رندر نورپردازی محیط تنها نیمی از ماجراست. به این دلیل که فناوری DLSS شرکت Nvidia وظیفه روان انجام شدن این پردازشها و مهمتر از آن ارائه تصاویری با فریم ریت بیشتر در رزولوشنهای بالاتر را بر عهده دارد. این بدین معناست که کارتهای گرافیک ضعیفتر و قدیمیتر هم میتوانند در هنگام پردازش جیدترین بازیها عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشند. اما فناوری DLSS چیست و چگونه میخواهد این کار را انجام دهد؟
فناوری DLSS چیست؟
DLSS یا Deep Learning Super Sampling با استفاده از هستههای پردازشی Tensor (که به کمک A.I. کار میکنند) تصاویر بازی را با رزولوشن پایینتر از نیتیو پردازش میکند و سپس با Upscale کردن آن را به تصویری با رزولوشن بالا تبدیل میکند.
معمولا این بدین معناست که تصاویری که دارای رزولوشن ۱۴۴۰p هستند از رندر شدن تصاویر ۱۰۸۰p و تصاویر ۴K از تصاویر ۱۴۴۰p ایجاد شدهاند.
با وجود این که این تصاویر از تصاویری با رزولوشن غیر نیتیو تهیه شدهاند، اما با قرار دادن آنها در کنار تصاویر نیتیو اختلاف کیفیت بسیار کمی در آنها مشاهده میشود.
در نهایت این بدین معناست که کارتهای گرافیک قدیمیتر هم میتوانند عملکرد خود و خروجی با فریم ریت قابل قبولی برای حتی جدیدترین بازی های ۲۰۲۳ داشته باشند. بسته به رزولوشن مورد نظر شما و حافظه کارت گرافیکتان تقریبا هر بازی باید با هر کارت گرافیک RTX (سری ۲۰ سال ۲۰۱۸ یا جدیدتر) داشته باشد.
با وجود این که چه از Ray Tracing استفاده بکنید و چه نکنید از مزایای DLSS برای دستیابی به فریم ریتهای بالاتر بهرهمند خواهید شد؛ اما از مزایای این فناوری در کنسولهایی مانند Xbox Series X و PS5 نمیتوانید استفاده کنید؛ که البته با استفاده از میکروآرکیتکچر انحصاری RDNA 2 شرکت AMD طبیعی است.
بیشتر بخوانید: PS5 Slim کی معرفی میشود
البته این نکته نیز قابل ذکر است که Xbox Series X از FidelityFX Super Resolution 2 شرکت AMD پشتیبانی میکند؛ اما پشتیبانی آن از بازیها گستردگی فراوانی ندارد و در حال حاضر تنها مختص به بازیهایی مانند Microsoft Flight Simulator و Scorn است.
چیزی که باعث میشود تا فناوری DLSS 3 (نسل جدید این فناوری که مختص جدیدترین گارتهای گرافیک Nvidia است) تاثیر بسیار و عملکرد فوقالعادهای با کارتهای گرافیک RTX 40 Series داشته باشد Frame Generation است. در نسل چهارم Tensor Core ها این الگوریتم میتواند تصاویر کامل را ایجاد کند و این که تنها مانند نسخههای قبلی قسمتهایی از تصویر را تغییر دهد.
این پردازش از تصاویر با رزولوشن نیتیو، به علاوه وکتورها یا بردارهای حرکت و ترکیب آنها با تصاویری با رزولوشن بالاتر و قابلیت Super Resolution که با هوش مصنوعی کار میکند و Optical Flow Accelerator استفاده میکند و به صورت خیلی ساده بدون هیچگونه فشار به سختافزار، افزایش فریم ریت بسیاری را ایجاد میکند.
چرا DLSS 3 برای گیمینگ اهمیت بسیاری دارد؟
کاری که فناوری DLSS 3 انجام میدهد از نظر تئوری خیلی خوب است، اما عملکرد واقعی آن است که نشان میدهد چه قدم بزرگی در بهبود پردازش گرافیکی است. به عنوان مثال بهتر است تا عملکرد آن را در بازیهایی که نیاز به پردازش گرافیکی فوقالعاده بالایی دارند مانند Cyberpunk 2077 با کارت گرافیک RTX 4090 بررسی کنیم.
با این سختافزار با رزولوشن نیتیو ۴K به صورت متوسط فریم ریت ۸۱fps را خواهید داشت و با قعال کردن Psycho RT فریم ریت شما به ۴۳fps که همچنان قابل قبول است افت پیدا میکند.
میتوانید عملکرد فناوری DLSS 3 را در دمو Cyberpunk 2077 با DLSS 3 مشاهده کنید، اما فریم ریت حدود ۴۵fps به صورت ناگهانی تا ۱۴۵fps و بدون افت کیفیت تصویر فراوانی افزایش پیدا میکند. حتی با DLSS 2 که عملکرد آن به خوبی DLSS 3 نیست این فریم ریت به ۷۰fps افزایش پیدا میکند.
فناوری Ray Tracing بسیار جذاب و جالب است و جلوههای بصری بسیار واقعی به بازی میدهد، اما برنده واقعی Deep Learning Super Sampling است.
و این تنها مدلهای های-اند کارت گرافیک نیستند که میتوانند از این فناوری بهره ببرند، بلکه مدلهای میان ردهای مانند RTX 4060 Ti و RTX 4070 نیز هردو به این فناوری دسترسی دارند که به آنها در اجرا بازیها با رزولوشن بالاتر مانند ۴K کمک میکند و تصاویر با کیفیت بالا و فریم ریت قابل استفاده را برای بودجههای متوسط برای کارت گرافیک را امکان پذیر میکند.
و تازه این مراحل ابتدایی این فناوری است و با بروزرسانی شدن آن و بهینهسازی بیشتر درایورها و بهرهوری بیشتر بازیها از این فناوری، کارتهای گرافیک بهینهتر و بازیها روانتر خواهند شد؛ و این مهمتر از سایههای دقیقتر و بازتابهایی با جزئیات بیشتر در شیشههای ساختمانها خواهد شد.
امیدواریم تا در آینده شاهد استفاده از این فناوری یا نسخههای جدیدتر آن در نسل نیمه جدید کنسولهای بازی و معرفی کنسول PS5 Pro در سال ۲۰۲۴ و نسل جدید Xbox Series X باشیم، چرا که فناوری DLSS و A.I. Upscaling آینده گیمینگ است و از آن برای این که بتوانیم بازیها را در بهترین ظاهر و سرعت خود بازی کنیم نیاز داریم.