close
کنسول PS5 Pro

بعد از موفقیت PS4 Pro و PS4 Slim، دور از ذهن است که سونی از این استارتژی برای معرفی کنسول‌های جدید خود استفاده نکند. همچنین با توجه به اخبار جدید و برنامه معرفی سونی در صورت درست بودن این خبر، کنسول PS5 Pro در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۴ معرفی و ارائه خواهد شد.

PS5 Pro در سال ۲۰۲۴ معرفی می‌شود؟

به گفته منابع داخلی وب سایت Insider gaming کنسول PS5 Pro در حال توسعه است. البته چندی پیش خبری از ارائه شدن نسخه جدیدی از PS5 منتشر شد که در آن کنسول PS5 دارای درایو نوری قابل جدا شدن بود و زمان معرفی این کنسول در سال ۲۰۲۳ اعلام شد.

این کار برای کاهش هزینه تولید PS5 انجام خواهد شد؛ چرا که همانطور که می‌دانید شرکت‌های Sony و Microsoft از فروش کنسول‌های خود سودی نمی‌برند؛ بلکه سود این شرکت‌ها از فروش این دستگاه‌ها از فروش بازی و خدمات برای آن‌ها بدست می‌آید.

این کنسول می‌تواند همان PS5 Slim باشد که در انتظار آن هستیم، ممکن هم هست که این کنسول صرفا نسخه بروزرسانی شده PS5 باشد و در آینده و مانند نسل قبلی کنسول‌های سونی شاهد معرفی PS5 Slim در کنار کنسول PS5 Pro باشیم.

ممکن است متوجه آن نشده باشید، اما PS5 خود تا الآن یکبار بروزرسانی شده‌است، البته مشخصات و سخت‌افزار داخلی آن تغییر نکرده‌اند، اما سیستم خنک کننده کنسول بهینه‌سازی شده است.

زمان معرفی PS5 Pro

کنسول‌های PS4 Slim و PS4 Pro حدود ۳ سال بعد از عرضه PS4 معرفی شدند و اگر سونی قصد داشته باشد تا همین رویه را طی کند، در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۴ (احتمالا نوامبر) شاهد معرفی PS5 Pro خواهیم بود.

به هر حال PS5 در آوریل سال ۲۰۲۰ و حدود ۳ سال پیش عرضه شده‌است!

مشخصات و قابلیت‌های PS5 Pro

کنسول PS5 Pro از نظر سخت‌افزاری و قدرت پردازشی قطعا یک پله بالاتر از PS5 خواهد بود. با توجه به پشتیبانی شدن از رزولوشن ۴K در PS4 Pro، احتمال دو قابلیت جدید از نظر پردازش گرافیکی برای کنسول PS5 Pro می‌رود:

  1. پشتیبانی از رزولوشن ۸K
  2. امکان بازی با رزولوشن ۴K با رفرش ریت بالا و Ray Tracing

امروزه تلویزیون‌های ۸K بسیاری توسط شرکت‌های تولید کننده نمایشگرهای خانگی از جمله خود سونی وجود دارند و احتمال این که سونی بخواهد تا از این قابلیت تلویزیون‌های خود در کنسول جدید و گران قیمتش استفاده کند کم نیست.

اما به احتمال بالا مانند رزولوشن ۸K در PS5 امکان بازی با رفرش ریت بالا و یا فناوری Ray Tracing وجود نخواهد داشت و دلیل آن نیز حجم بسیار بالای تصویر با این مشخصات و قدرت پردازشی فوق‌العاده بالا مورد نیاز برای پردازش آن است.

اما اگر قرار باشد تا قدرت پردازشی کنسول PS5 Pro یک مرحله بهبود پیدا کند، حداقل انتظار می‌رود تا قابلیت بازی با رزولوشن ۴K و رفرش ریت بالا به صورت همزمان وجود داشته باشد.

این که بتوانید با رزولوشن ۱۰۸۰p اما رفرش ریت ۲۴۰ هرتز نیز بازی کنید نیز دور از ذهن نیست؛ اما این قابلیت بیشتر برای بازیکنان حرفه‌ای و رقابتی که اهمیت زیادی به جزئیات تصویر خود نمی‌دهند و عملکردشان برایشان مهم‌تر است، در نظر گرفته می‌شود.

در این بابت باید به این نکته نیز توجه کرد که استفاده از دسته بازی PS5 برای این افراد نسبت به یک ماوس گیمینگ و کیبورد گیمینگ در میزان کنترل محدودیت ایجاد می‌کند، به همین دلیل است که این افراد بیشتر به سمت سیستم‌های گیمینگ و PC می‌روند.

همچنین در صورت وجود این قابلیت، باری استفاده از آن نیاز به یک مانیتور گیمینگ که از رفرش ریت‌های ۲۴۰Hz و بالاتر پشتیبانی کند، مانند مانیتور AOC C37G2Z نیاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مانیتور مناسب PS5

قیمت کنسول PS5 Pro

قیمت PS5 Pro

با توجه به این که در زمان معرفی PS4 Pro و PS4 Slim قیمت PS4 Pro برابر با PS4 بود و PS4 Slim قیمت ۱۰۰ دلار کمتر داشت؛ پیش‌بینی می‌شود تا این نسل از کنسول‌های PlayStation نیز همین رویه را طی کنند.

با این وجود قیمت PS5 Pro 499 دلار و قیمت PS5 Slim 399 دلار خواهد بود، همچنین در صورتی که کنسول چند ماه آینده سونی که دارای درایو نوری قابل جدا شدن خواهد بود همان PS5 Slim باشد، ممکن است دیگر افت قیمتی ۱۰۰ دلاری دوباره برای نسخه Digital و Standard را نبینیم.

بیشتر بخوانید: تفاوت PS5 استاندارد و دیجیتال

اما به هر حال با تهیه کنسول جدید و ارزان قیمت‌تر سونی بدون درایو نوری، انتظار می‌رود تا قیمت آن کمتر باشد، اما نه به اندازه ۱۰۰ دلار کمتر.

در صورتی که این کنسول جدید همان PS5 Slim باشد و کنسول PS5 Pro نیز در سال ۲۰۲۴ عرضه شود، لاین آپ کنسول‌های PS5 بر اساس قیمت پایه جهانی‌شان در پایان سال ۲۰۲۴ به شکل زیر خواهیم دید:

  1. PS5 Pro – $499
  2. PS5 Slim – $349
  3. PS5 Slim with Optical Drive – $399

این قیمت‌ها با در نظر گرفتن نسخه پایه این کنسول‌ها با کمترین میزان حافظه، تعداد دسته و تجهیزات پیش‌بینی شده‌است و با اضافه شدن دیگر تجهیزات و حافظه داخلی، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها : ps5

نظرات خود را ثبت کنید