close
مزیت های آموزش مجازی

آموزش مجازی چه برای آموزش دانشجویان باشد و چه برای آموزش کارکنان دارای مزایای زیادی است و در این مطلب قصد داریم تا ۵ مورد از اصلی‌ترین مزیت های آموزش مجازی برای دانش‌آموزین و دانشجویان را بررسی کنیم.

آموزش مجازی چیست

آموزش مجازی یا eLearning روشی برای آموزش و یادگیری توسط منابع دیجیتال است. هرچند که روشی که برای آموزش در آن استفاده می‌شود روش سنتی آموزش است، اما این آموزش از طریق دستگاه‌های الکترونیکی مانند کامپیوترها، تبلت‌ها و حتی تلفن‌های همراه که توانایی اتصال به اینترنت را دارند انجام می‌پذیرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی همگان به دنبال روشی ساده، سریع و تأثیرگذار برای آموزش هستند تا بتوانند در هر مکان و هر زمانی به یادگیری مطالب مختلف بپردازند. برای مطالعه بیشتر در رابطه با روش‌های آموزش مجازی پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب آموزش مجازی چیست را مطالعه نمایید.

حال می‌خواهیم تا به توضیح ۵ مورد از اصلی‌ترین مزیت های آموزش مجازی بپردازیم.

مزیت های آموزش مجازی

آموزش مجازی به نیاز همگان پاسخ می‌دهد

روش آنلاین یادگیری بهترین روش یادگیری برای همگان است. انقلاب دیجیتال باعث تغییر نحوه دریافت محتوا، بحث راجع به آن و به اشتراک گذاری آن شده‌است.

جلسات آموزش آنلاین می‌توانند توسط کارکنان، افراد دورکار و حتی افراد خانه‌دار مورد استفاده قرار گیرد و دلیل آن که یکی از مزیت های آموزش مجازی است و عدم محدودیت زمانی برای شروع جلسه است و هرکس با توجه به برنامه روزانه خود می‌تواند با مشخص کردن زمانی مخصوص برای یادگیری به استفاده از کلاس‌های آموزش مجازی بپردازد.

بسیاری از افراد این زمان را به آخر هفنه‌ها اختصاص می‌دهند.

می‌توان به تعداد مکرر در جلسات یکسان شرکت کرد

یکی از مزیت های آموزش مجازی این است که می‌توان کلاس‌ها را به کمک تجهیزات ویدئو کنفرانس مناسب یا یک وبکم مناسب به صورت محتوای ویدئویی ضبط کرد و در دسترس دانشجویان قرار داد تا برخلاف کلاس‌های سنتی با گذراندن  یک جلسه برای چندین بار مطالب آن جلسه را به صورت کامل متوجه شوید.

تا به حال چندین بار در کلاسی شرکت کرده‌اید و مطالب آن را در کلاس متوجه شده‌اید، اما زمان دیگری که به مطالعه بحث می‌پردازید متوجه آن نمی‌شوید؟

این مزیت به خصوص در زمان‌های قبل از امتحان بسیار کاربردی خواهد بود. همچنین در زمانی که نمی‌توانید در کلاسی مهم حضور پیدا کنید، مطالب آن جلسه را از دست خواهید داد؛ اما با آموزش آنلاین می‌توانید مطالب جلسه‌ای که از دست داده‌اید را دانلود کرده و مطالعه کنید.

افزایش سرعت آموزش

یکی دیگر از مزیت های آموزش مجازی eLearn یا آموزش مجازی سریع‌تر از روش‌های آموزش سنتی است که با یکی از فواید دورکاری برای کارکنان یکسان است. با توجه به قابل کنترل بودن طول زمان جلسه افراد سریع‌تر این جلسات را به پایان برسانند و به این دلیل طول جلسات آموزش مجازی نسبت به روش سنتی بسته به فرد می‌تواند از ۲۵ درصد تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. ممکن است این مورد میزانی غیر منتقی باشد به همین دلیل به بررسی دلایل این کاهش طول زمان آموزش بپردازیم:

  • جلسات به سرعت شروع می‌شوند و به سرعت به پایان می‌رسند و زمان تلف شده آن‌ها کاهش می‌یابد و به دلیل وجود دسترسی افراد به مطالب آموزشی مطالب به جای یک ترم متوالی می‌توانند در طول چند هفته و حتی چند روز به پایان برسند.
  • افراد می‌توانند با سرعت آموزش خود مطالب را پیش ببرند و نیازی نیست تا با بقیه افراد کلاس همزمان به مطالعه مطالب بپردازند.
  • با توجه به عدم نیاز رفت‌وآمد دانشجویان علاوه بر از بین رفتن زمان و هزینه تلف شده برای تردد به محل تحضیل و برگشت، به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند و باعث کمتر شدن حجم ترافیک نیز می‌شود.

تأثیرگذاری بیشتر آموزش مجازی

پنجمین مورد از مزیت های آموزش مجازی آموزش بهتر و تأثیرگذارتر آموزش مجازی است که برای مؤسسات آموزشی نیز منفعت محسوب می‌شود. علاوه بر آموزش بهتر افراد تأثیرگذاری بیشتر آموزش مجازی باعث:

  • بهتر شدن نمرات دانشجویان در امتحانات
  • تعداد بیشتر دانشجویان فارق‌التحصیل و قبول شده در هر مرحله
  • تقویت توانایی یادگیری در دانشجویان
  • یادگیری عمیق‌تر مطالب و ماندگاری بالاتر مطالب در ذهن

می‌شود که می‌تواند به اعتبار مؤسسه آموزشی کمک کند.

جمع‌بندی

با توجه به منافع و مزیت های آموزش مجازی هم برای دانشجویان و هم برای مؤسسات، این روش آموزش توسط بسیاری از مؤسسات آموزشی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال تبدیل شدن به روشی مرسوم برای آموزش است.

برچسب‌ها : فواید آموزش آنلاینفواید آموزش مجازیمزیت آموزش آنلاینمزیت آموزش مجازی

نظرات خود را ثبت کنید