close
گیمینگ

خرید مانیتور گیمینگ مناسب – راهنمای کامل و جامع

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

در این مطلب با هرآنچه قبل از خرید مانیتور گیمینگ باید بدانید تا بتوانید مانیتور گیمینگ مناسبی را برای خود تهیه کنید آشنا می‌شویم.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

انتخاب و تهیه یک مانیتور گیمینگ می‌تواند مقداری پیچیده به نظر بیاید؛ چرا که این مانیتورها مشخصات و ویژگی‌های فراوانی دارند و انتخاب یک مانیتور که برای شما مناسب باشد ممکن است کار راحتی نباشد؛ به علاوه این که گزینه‌های بسیاری برای تهیه وجود دارند.

برای این که بتوانید بهترین تجربه را از جدیدترین بازی‌ها داشته باشید تنها به یک کیس گیمینگ قدرتمند و حرفه‌ای نیاز ندارید؛ بلکه به یک مانیتور گیمینگ حرفه‌ای نیاز دارید تا بتواند تمام قدرت پردازشی کارت گرافیک و فضای محیط بازی را آن طور که باید و شاید به شما نشان دهد.

در این راهنما به توضیح هرآنچه برای خرید مانیتور گیمینگ باید بدانید و به دنبال چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی باید در مانیتور گیمینگ باشید تا مایتور مناسب برای خودتان را تهیه کنید می‌پردازیم.

اندازه صفحه و رزولوشن

رزولوشن مناسب مانیتور گیمینگ

در مانیتورها بزرگتر همیشه بهتر نیست؛ بلکه برای نمایش تصویری که بتوانید واقعا از آن لذت ببرید باید تا میزان تراکم پیکسلی مانیتور را نیز در نظر بگیرید.

تراکم پیکسلی که در واحد PPI یا Pixel Per Inch محاسبه می‌شود نسبتی از رزولوشن مانیتور و اندازه صفحه آن است.

اگر تراکم پیکسلی کم باشد شما قادر خواهید بود تا پیکسل‌های مجزا مانیتور خود را ببینید و تصویر یکپارچه و چشم نوازی نخواهید داشت.

اگرهم تراکم پیکسلی بسیار زیادی داسته باشید فضای تصویر بسیاری خواهید داشت؛ اما باید تا ابعاد المان‌های تصویر را افزایش دهید تا به عنوان مثال متن‌های روی تصویر اندازه بسیار کوچکی نداشته باشند و خوانا باشند.

کم یا زیاد بودن تراکم پیکسلی به خودی خود مشکلی محسوب نمی‌شود اما بازی‌ها امکان Scaling فراوانی ندارند و برخی از بازی‌ها به طور کلی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.

خوشبختانه بازی‌های جدید از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند؛ اگر می‌خواهید مانیتوری با خارج از بازه‌های پیشنهادی ما تهیه کنید؛ بازی که می‌خواهید بازی کنید و یا در حال بازی کردن آن هستید قبل از خرید مانیتور گیمینگ بررسی کنید.

مانیتور گیمینگ با چه رزولوشن و تراکم پیکسلی برای من مناسب است؟

برای اکثر افراد یک مانیتور ۲۷ اینچ کفایت می‌کند؛ تصویر یک مانیتور ۲۷ اینچ به اندازه کافی برزگ است، اما نه آن قدر بزرگ که برای تغییر زاویه دید از یک گوشه مانیتور به گوشه دیگر نیاز به برگرداندن سر داشته باشید.

رزولوشن ایده‌آل برای یک مانیتور گیمینگ ۲۷ اینچ رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ یا WQHD است که تراکم پیکسلی حدود ۱۰۹PPI را به شما ارائه می‌دهد که از فاصله معقول یک مانیتور تا چشم (حدود ۰٫۵ تا ۰٫۷۵ متر) پیکسل‌های مجزا را در تصویر خود نخواهید دید و تصویر با جزئیات بالا خواهید داشت.

به عنوان مثال یک مانیتور ۲۷ اینچ با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ یا Full-HD تراکم پیکسلی حدود ۸۱PPI را خواهید داشت که باعث می‌شود مقداری تصویر شما شروع به پیکسلی شدن کند؛ اما برخی داشتن مانیتور بزرگتر را به جزئیات بیشتر تصویر ترجیح می‌دهند.

در این قسمت رزولوشن ایده‌ال برای هر بازه از اندازه تصویر مانیتور را می‌بینید:

  • ۲۵ اینچ یا کوچکتر: ۱۹۲۰×۱۰۸۰
  • ۲۷ تا ۳۲ اینچ: ۲۵۶۰×۱۴۴۰ یا ۳۸۴۰×۲۱۶۰
  • ۳۲ اینچ و بزرگتر: ۲۵۶۰×۱۴۴۰ یا ۳۸۴۰×۲۱۶۰
  • اولتراواید ۲۵ تا ۳۰ اینچ: ۲۵۶۰×۱۰۸۰
  • اولتراواید ۳۴ تا ۳۵ اینچ: ۳۴۴۰×۱۴۴۰
  • اولتراواید ۳۸ اینچ: ۳۸۴۰×۱۶۰۰
  • سوپر اولتراواید ۴۳ اینچ: ۳۸۴۰×۱۲۰۰
  • سوپر اولتراواید ۴۹ اینچ: ۵۱۲۰×۱۴۴۰

البته این در صورتی است که CPU و کارت گرافیک شما قدرت پردازش تصاویر با این رزولوشن‌ها و با سرعت بالا را داشته باشند.

رفرش ریت

 

در ویدئو بالا می‌توانید تاثیر رفرش ریت بالا در تصویر خود را ببینید. رفرش ریت بالاتر به شما فضای بازی با حرکات روان‌تری را ارائه خواهد داد؛ البته اگر فریم ریت شما بتواند خود را به رفرش ریت مانیتورتان برساند.

داشتن رفرش ریت بالا چند مزیت دارد. مزیت اول آن تصاویری بسیار روان‌تر است؛ مزیت دوم آن تاری کمتر تصویر آبجکت‌های متحرک در تصویر به علت نرخ بروزرسانی بالاتر آن‌ها در مانیتور که با عنوان Ghosting نیز شناخته می‌شود؛ و مزیت سوم، با توجه به این که تصویر شما تعداد بار بیشتری در یک مانیتور با رفرش ریت ۱۲۰Hz نسبت به یک مانیتور ۶۰Hz بروزرسانی می‌شود؛ در مواقعی که به صورت ناگهانی با دشمن خود مواجه می‌شوید چند لحظه زودتر او را خواهید دید که ممکن است در این زمان کوتاه بتوانید عکس‌العمل سریع‌تری نسبت به او داشته باشید.

به علاوه برخی بر این باوراند که با توجه به این که فریم‌ریتی که چشم انسان با آن تصاویر را می‌بیند ۲۴ فریم بر ثانیه است؛ توانایی دیدن و تشخیص رفرش ریت بالاتر از این عدد را ندارد؛ اما تنها کافی است تا یکبار یک نمایشگر با رفرش ریت بالا را ببینید یا یک بازی را یکبار با ۳۰FPS و یکبار با ۶۰FPS بازی کنید تا تفاوت و تاثیر رفرش ریت بالا را ببینید.

به همین دلیل اگر به صورت حرفه‌ای و رقابتی بازی می‌کنید، خرید مانیتور گیمینگ با رفرش ریت ۱۴۴Hz و بالاتر پیشنهاد می‌شود.

اما اگر به صورت تفریحی بازی می‌کنید و می‌خواهید تا با رفرش ریت بالاتر از ۶۰Hz بازی کنید و به توانایی سیستم گیمینگ خود اطمینان دارید؛ مانیتورهای گیمینگ با رفرش ریت ۷۵Hz تا ۱۲۰Hz کاملاً جوابگوی شما خواهد بود و البته این مانیتورها ارزان‌تر از مانیتورهای گیمینگ با رفرش‌ریت‌های فوق‌العاده بالا هستند.

همچنین می‌توانید تا به هزینه یک مانتیر گیمینگ با رفرش ریت بسیار بالا، یک مانیتور گیمینگ با رفرش ریت ۹۰ تا ۱۲۰Hz را تهیه کنید که صفحه نمایش اولتراواید داشته باشد. این انتخاب به سلیقه شخصی شما و اولویت‌تان در ویژگی‌های یک مانیتور مناسب بر می‌گردد.

مانیتور اولترا واید در مقابل معمولی

مانیتور اولترا واید چیست

مانیتورهای اولترا واید به مانیتورهایی گفته می‌شود که به جای نسبت تصویر ۱۶:۹ دارای نسبت تصویر ۲۱:۹ هستند و تصویر عریض‌تری را به شما ارائه می‌دهند.

مانیتورهای اولترا واید در مقایسه با یک مانیتور ۱۶:۹ با ارتفاع یکسان، ۳۳ درصد مساحت تصویر بیشتری دارند و این مانیتورها به واسطه حاشیه بیشتر خود زاویه دید بیشتری را از محیط بازی به شما ارائه دهند.

این مزیت بزرگی در بازی‌های آنلاین محسوب می‌شود که البته برخی از بازی‌ها مانند پابجی موبایل به این دلیل که نتوانید به واسطه مانیتور خود عملکرد بهتری داشته باشید تصویر شما را محدود به ۱۶:۹ می‌کند.

به علاوه مانیتورهایی به عنوان سوپر اولترا واید نیز وجود دارند که به جای نسبت تصویر ۲۱:۹ دارای نسبت تصویر ۳۲:۹ هستند و در واقع مانند در کنار هم قرار دادن دو مانیتور ۱۶:۹ و از بین بردن حاشیه تصویر بین آن‌هاست.

برای مطالعه بیشتر مطلب مانیتور اولترا واید چیست را مطالعه کنید.

نوع پنل مانیتور گیمینگ و زمان واکنش‌دهی

انوع پنل مانیتور گیمینگ

انواع پنل‌ها برای انواع نمایشگرها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما تنها ۳ نوع پنل وجود دارند که به صورت گسترده در مانیتورهای گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • TN
  • VA
  • IPS

هرکدام از این پنل‌ها مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. البته که مانیتورهایی با پنل OLED هم وجود دارند؛ اما این پنل‌ها در مانیتورهای حرفه ای که کاربردی به غیر از گیمینگ دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیمت بالایی دارند.

مانیتور گیمینگ با پنل TN

به صورت کلی پنل‌های TN کمترین کیفیت تصویر در زمینه رنگ و زاویه دید را دارند. رنگ‌های یک مانیتور با پنل TN در مقایسه با پنل‌های IPS و VA کدر و متمایل به خاکستری هستند و با تغییر زاویه دید خود نسبت به مانیتور رنگ‌ها به صورت کلی تغییر می‌کنند و دیگر تصویر شما با رنگ‌های درست قابل مشاهده نخواهد بود.

البته پنل‌های TN بسیار ارزان قیمت هستند و اگر قصد شما هزینه کم برای خرید مانیتور گیمینگ باشد، باید مانیتوری با پنل TN خریداری کنید.

به علاوه پنل‌های TN کمترین زمان واکنش‌دهی را در بین تمام مانیتورهای گیمینگ دارند و زمان واکنش‌دهی GtG یعنی تغییر رنگ تصویر از یک رنگ خاکستری به رنگ دیگر تنها ۱ms طول می‌کشد.

این اتفاق باعث می‌شود تا از افتادن سایه آبجکت‌های تصویر که در بازی با سرعت بالا حرکت می‌کنند جلوگیری شود و به این دلیل برخی از گیمرهایی که به صورت رقابتی بازی می‌کنند تصمیم به خرید مانیتور گیمینگ با پنل TN می‌گیرند.

البته با پیشرفت فناوری‌های VA و IPS در چند سال اخیر امروزه می‌توانید مانیتورهایی با این پنل‌ها را تهیه کنید که زمان واکنش‌دهی یکسانی با مانیتورهای TN دارند؛ البته اگر از پس هزینه‌های آن‌ها بر بیایید.

مانیتور گیمینگ با پنل VA

نوع بعدی پنل، پنل VA است که در مقایسه با دیگر انواع پنل بهترین و بیشترین میزان نسبت کنتراست را دارند و می‌توانند تصاویری با رنگ سیاه بسیار عمیق و تاریکی را تولید کنند و سایه‌های محیط بازی را بسیار زیباتر نمایش دهند.

البته ضعف پنل‌های VA در زمان واکنش‌دهی کلی بالاتر آن‌هاست که خصوصا در تصاویر با رفرش ریت بالا ghosting زیادی در تصویر آن‌ها مشاهده می‌شود.

برای بسیاری مقدار Ghosting این پنل‌ها قابل تحمل است و خرید مانیتور گیمینگ با پنل VA را به دلیل کیفیت رنگ تصویر و نسبت کنتراست بسیار بالاتر آن‌ها به عدم وجود Ghosting در تصویر خود ترجیح می‌دهند؛ البته اگر به صورت رقابتی بازی می‌کنید و یا می‌خواهید گیمر شوید و به صورت رقابتی بازی کنید توصیه تهیه مانیتور گیمینگ با این نوع پنل را به شما نمی‌کنیم.

البته برخی از مانیتورهای گیمینگ جدید که از پنل VA استفاده می‌کنند این مشکل را برطرف کرده‌اند. زمان واکنش‌دهی آن‌ها همچنان در عمل به خوبی پنل‌های TN نیست؛ اما بسیار بهتر از پنل‌های VA قدیمی‌تر است و البته قیمت این مانیتورها از مانیتورهای گیمینگ عادی با پنل VA نیز بسیار بالاتر است.

در نهایت پنل‌های VA زاویه دید بسیار بالاتر نسبت به پنل‌های TN و در حدود ۱۷۸ درجه را دارند؛ البته مقداری تغییر در رنگ تصویر در این زاویه‌های بالا دور از انتظار نیست.

مانیتور گیمینگ با پنل IPS

در آخر می‌خواهیم با مزایا و معایب پنل‌های IPS آشنا شویم.

این پنل‌ها دارای بالاترین دقت رنگ و یکدستی رنگ در صول پنل را دارند، اما نسبت کنتراست آن‌ها از پنل‌های VA کمتر است.

مانیتورهای گیمینگ که پنل IPS دارند بهترین زاویه دید را در بین این ۳ نوع از پنل دارند و زمان واکنش‌دهی آن‌ها بسیار بهتر از پنل‌های VA و نزدیک به پنل‌های TN است و برخی از مانیتورهای گیمینگ IPS گران قیمت زمان واکنش‌دهی یکسانی با پنل‌های TN دارند.

تنها ضعف پنل‌های IPS ایرادی به نام IPS Glow است.

IPS Glow به ایرادی گفته می‌شود که اگر به یک تصویر تیره در یک فضای تاریک با یک پنل IPS نگاه کنید متوجه آن می‌شوید و IPS Glow نور بک‌لایت مانیتور است که از پنل عبور کرده و تصاویر مشکی رنگ را به رنگ خاکستری به شما نشان می‌دهد.

البته این ایراد در مانیتورهای مخصوص طراحی گرافیک حرفه ای مانند مانیتور سری ProArt از مانیتورهای ایسوس این مشکل را به قرار دادن بک‌لایت‌های ناحیه‌ای برای هر قسمت از تصویر که می‌توانند با توجه به میزان روشنایی تصویر، روشن و خاموش شوند حل کرده‌است.

اما این فناوری در مانیتورهای گیمینگ با پنل IPS به دلیل قیمت بالای این فناوری و کم اهمیت بودن این مشکل در دنیای گیمینگ استفاده نشده‌است.

بیشتر بخوانید: انواع پنل مانیتور

تفاوت زمان Response Time و Input Lag

دقت کنید که زمان واکنش‌دهی یا Response Time یک مانیتور گیمینگ با لگ ورودی یا Input Lag نباید اشتباه گرفته شود.

برخلاف زمان واکنش‌دهی، لگ ورودی اطلاعاتی نیست که توسط سازنده مانیتور به کاربر ارائه شود و اگر قصد خرید مانیتور گیمینگ خاصی را دارید، برای اطلاع از لگ ورودی آن باید تا مطالب بررسی آن را مطالعه کنید.

لگ ورودی به زمانی گفته می‌شود که از زمان ورود دستور شما از طریق کیبورد یا ماوس طول می‌کشد تا آن دستور در مانیتور شما به نمایش در بیاید.

همچنین به زمان واکنش‌دهی اعلام شده توسط سازنده مانیتور دقت بسیار زیادی نکنید؛ به این دلیل که این زمان به معنی سریع‌ترین زمانی است که یک پیکسل در یک مدل مانیتور می‌تواند رنگ خود را از یک خاکستری به یک خاکستری دیگر در محیط آزمایگاهی و تست تغییر دهد و مانند یک سرعت متوسط نیست.

پس اگر یک مانیتور گیمینگ IPS دارای Response Time برابر با ۵ms و یک مانیتور گیمینگ VA دارای Response Time برایبر با ۴ms باشد به معنی سریع‌تر بودن مانیتور VA نیست و با توجه به نوع پنل می‌دانیم که این پنل Ghosting و نمایش سایه تصویر بسیار بیشتری نسبت به پنل IPS دارد.

به همین دلیل برای انتخاب دقیق و خرید مانیتور گیمینگ مناسب بهتر است تا مطالب نقد و بررسی مانیتور گیمینگ انتخابی خود را مطالعه کنید.

نظرات خود را ثبت کنید