close
اخبارگیمینگ

ژانرهای بازی های کامپیوتری و نام آن‌ها را بشناسید – انواع ژانر بازی کامپیوتری

ژانرهای بازی های کامپیوتری

بازی‌های فراوانی در ژانرهای مختلفی وجود دارند و هر روزه نیز تعداد زیادی بازی به هر یک از ژانرها اضافه می‌شود و زمانی که افراد درباره ژانرهای مختلف بازی صحبت می‌کنند از اصطلاحاتی مانند RPG یا Indie و… استفاده می‌کنند. معنا و مفهوم این عناوین چیست؟ در این مطلب با انواع ژانر بازی های کامپیوتری آشنا می‌شویم.

با دانستن مفهوم این اصطلاحات و شناخت کامل از ژانرهای بازی می‌توانید بازی‌های سبک مورد علاقه خود را بهتر بشناسید و بدانید که کدام بازی‌ها را باید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: بازی های ۲۰۲۴ برای PlayStation, Xbox, Nintendo, PC

ژانر بازی کامپیوتری چیست؟

مانند ژانر فیلم و موسیقی، ژانرهای بازی کامپیوتری نیز دسته بندی‌هایی برای بازی‌های کامپیوتری هستند که با توجه به سبک بازی از نظر اجرایی، مکانیک بازی و ایدئولوژی بازی‌ها را از یکدیگر مجزا می‌کنند و به شما در شناخت سریع‌تر یک بازی و برای انتخاب آن کمک می‌کنند.

در ادامه با محبوب‌ترین ژانرهای بازی و نمونه بازی‌های از هر یک برای شناخت بهتر آشنا می‌شویم. این ژانرهای بازی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. Sandbox
  2. Real-Time Strategy (RTS)
  3. Shooter (FPS and TPS)
  4. Multiplayer online battle arena (MOBA)
  5. Role-playing (RPG, ARPG)
  6. Simulation and Sports
  7. Action-adventure
  8. Survival and Horror

به این نکته نیز توجه کنید که بازی‌هایی وجود دارند که در بین دو ژانر بازی مختلف هم‌پوشانی دارند، به همین دلیل برخی از بازی‌ها را نمی‌توان صرفا با یک ژانر بازی شناخت.

ژانر بازی Sandbox چیست

ژانر بازی Sandbox چیست

Sandbox به ژانری از بازی‌ها گفته می‌شود که دارای دنیایی آزاد هستند و داستان آن‌ها براساس تصمیم بازیکن و به صورت غیر خطی جلو می‌رود.

در این ژانر بازی‌ها، بازیکنان هدف مشخص شده اولیه‌ای ندارند و طبق پیشرفت داستان بازی ممکن است اهداف شخصیت‌های بازی عوض شوند. این باعث می‌شود تا تجربه عمیق‌تری برای بازیکنان به وجود بیاید و بیشتر دزگیر اتفاقات و داستان بازی شوند.

به علاوه بازی‌های ژانر Sandbox خود در ژانرهای دیگر هم قرار می‌گیرند، چرا که داستان بازی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. بازی‌های زیر همگی از ژانر Sandbox هستند، اما با توجه به ژانر دیگری که در آن‌ها قرار می‌گیرد تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

  • Minecraft
  • Grand Theft Auto
  • The Sims

بیشتر بخوانید: رمز های جی تی ای وی در PS4 و PS5 و PS3 | رمز جی تی ای وی برای کامپیوتر | لیست رمز های جی تی ای وی برای ایکس باکس

ژانر بازی RTS چیست

ژانر بازی RTS چیست

RTS یا Real-Time Strategy در ابتدا عنوانی برای بازاریابی بازی Dune II بود و در ادامه تبدیل به یک ژانر بازی جدید در دنیای بازی‌های کامپیوتری تبدیل شد.

در بازی‌های RTS بازیکنان واقعی و مجازی (PC) در رقابت و نبرد با یکدیگر به صورت همزمان (Real-Time) هستند. در بازی های RTS شما باید با استراتژی مناسب به مدیریت منابع و منطقه خود در نقشه بپردازید و معمولا هم در این بازی‌ها زاویه دید شما به بازی از بالا و ارتفاع است.

بازی‌های زیر همگی بازی‌های ژانر و سبک RTS محسوب می‌شوند:

  • Warcraft
  • Command & Conquer (ژنرالز)
  • Stronghold (جنگ‌های صلیبی)

ژانر بازی Shooter چیست – FPS و TPS

ژانر بازی Shooter چیست

Shooter نیز یک سبک و ژانر بازی محبوب است که شامل بازی‌های جنگی می‌شود که شما در آن‌ها نقش ثابتی دارید و خود این ژانر بازی به دو زیر دسته FPS که First Person و اول شخص است و TPS یا Third Person و سوم شخص است تقسیم می‌شود.

تفاوت اصلی بین این دو زیر دسته در زاویه دید بازیکن است که هم پوشانی آن‌ها نیز کم نیست. برخی از بازی‌ها مانند Call of Duty تنها در حالت FPS یا اول شخص هستند و Gears of War در حالت TPS و سوم شخص هستند.

اما در بازی‌هایی مانند Fortnite و PUBG شما امکان تغییر زاویه دید خود را بین این دو حالت دارید و این دو بازی و بازی‌های مشابه آن‌ها در هر دو دسته قرار می‌گیرند.

نکته دیگر این است که بازی مانند God of War در دسته بازی Shooter سوم شخص قرار نمی‌گیرد، چرا که با توجه به نام ژانر بازی Shooter در بازی شما از سلاح گرم استفاده می‌کنید. در عین حال GTA V علاوه بر این که یک بازی Sandbox باشد، یک بازی Shooter در دو حالت FPS و TPS نیز محسوب می‌شود.

بازی‌های زیر همگی از ژانر Shooter محسوب می‌شوند:

  • Halo (FPS)
  • Gears of War (TPS)
  • DOOM (FPS)

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل پابجی موبایل – هرآنچه برای بازی PUBG Mobile باید بدانید

ژانر بازی MOBA چیست

ژانر بازی MOBA چیست

یک ژانر بازی که محبوبیت آن در حال افزایش است. ژانر بازی MOBA یا Multiplayer online battle Arena که ویژگی‌های مشابه زیادی با سبک بازی RTS دارند. در این بازی‌ها نیز شما از زاویه بالا بازی را می‌بینید، برای بازی خود استراتژی دارید و باید منابع خود را مدیریت کنید، اما در این ژانر بازی شما یک کاراکتر و یک شخصیت را کنترل می‌کنید.

در واقع اگر در بازی‌های RTS شما فرمانده یک ارتش باشید، در بازی‌های MOBA شما در کنار بازیکنان دیگر سربازان بازی هستید و فرماندهی شخصیت خود را بر عهده دارید.

بازی‌های زیر همگی از ژانر MOBA محسوب می‌شوند:

  • Dota 2
  • League of Legends
  • Smite

ژانر بازی RPG چیست

ژانر بازی RPG چیست

در بازی‌های RPG یا Role-Playing games شما کنترل کامل شخصیت خود را در داستان بازی دارید و باید با انجام مراحل و جمع‌آوری امتیاز و پول داخل بازی قابلیت‌های شخصیت خود را آپگرید و لول آپ کنید تا به شخصیت قوی‌تری تبدیل شوید.

در طول سالیان خود این ژانر بازی به زیردسته‌های زیادی تقسیم شده‌است که در ادامه با هر یک به همراه توضیح کوتاهی آشنا می‌شویم.

  • ARPG: بازی‌های Action RPG تمرکز زیادی بر نبرد و مبارزه دارند، مانند The Witcher 3.
  • CRPG: بازی‌های Computer RPG بیشتر برای توضیح بازی‌های ساخته شده توسط جهان غرب و برای PC استفاده می‌شود، مانند دو بازی اول Fallout.
  • MMORPG: این ژانر بازی ترکیبی از بازی‌های آنلاین پرتعداد، Massively Multiplayer Online و بازی‌های RPG است از شناخته شده‌ترین بازی‌های MMORPG می‌توان به World of Warcraft و Elder Scrolls Online اشاره کرد.
  • TRPG: عنوان TRPG خلاصه شده Tactical RPG است که با تلفیق بازی‌های استراتژیک و RPG نیاز به تصمیم گیری‌های حساس و سریع‌تری دارند؛ مانند بازی‌های سری XCOM.

ژانر بازی Simulation و Sports چیست

بازی‌های Simulation و شبیه‌ساز می‌توانند موضوعات مختلفی داشته باشند، اما در نهایت هدف تمامی آن‌ها ارائه واقعی‌ترین تجربه از یک فعالیت واقعی مانند ورزش‌های مختلف مانند فوتبال، بسکتبال و مسابقات اتوموبیلرانی است و این کار را با بالاترین میزان جزئیات گرافیکی ممکن نیز انجام می‌دهند.

با توجه به علاقه افراد به این موضوعات باید بازی مناسب خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال فوتبال طرفداران زیادی دارد و اکثریت افراد بازی‌هایی مانند FC 24 و WWE 2K24 را بازی می‌کنند. اما بازی‌هایی مانند NBA 2K24 و Gran Turismo 7 را تنها افرادی بازی می‌کنند که واقعا به رشته‌های بسکتبال و اتوموبیلرانی علاقه دارند.

همچنین این نکته نیز قابل ذکر است که سری بازی‌هایی مانند Need for Speed و Forza Horizon با وجود این که مسابقه‌ای و مربوط به اتوموبیلرانی هستند، به این دلیل که مکانیک بازی آن‌ها تلاش به شبیه‌سازی واقعیت ندارد بازی ژانر Simulation محسوب نمی‌شوند.

بازی‌های زیر همگی از ژانر Simulation و Sport محسوب می‌شوند:

  • Gran Turismo 7 و Forza Motorsport و Assetto Corsa
  • NBA2K و WWE 2K
  • Madden NFL و FC 24

بیشتر بخوانید: بهترین مربی های FC 24 در کریر مد | بهترین تنظیمات دسته FC 24 | بهترین بازیکنان جوان FC 24 برای کریر در هر پوزیشن |سریع ترین بازیکنان FC 24 | لیست حرکات تکنیکی بازیکنان EA FC 24

ژانر بازی Action-adventure چیست

ژانر بازی Action-adventure چیست

در بین بازی‌هایی که در چند ژانر قرار می‌گیرند، بازی‌های ژانر Action-Adventure بر مبارزه و نبرد در طول یک داستان در کنار یک مکانیک بازی با جزئیات بالا تمرکز دارند و بازی‌های فراوانی هستند که در این ژانر بازی قرار می‌گیرند، مانند سری بازی‌های Legend of Zelda.

در این بازی‌ها با تمایل بیشتر به سمت Action یا Adventure سبک بازی‌ها با توجه به این که یک ژانر محسوب می‌شوند، تغییر زیادی می‌کند. به عنوان مثال سری بازی Assassin’s Creed را با The Last of Us مقایسه کنید.

ژانر بازی Survival و Horror چیست

ژانر بازی Survival و Horror چیست

همانطور که از نامش مشخص است ژانر بازی Survival و Horror شامل بازی‌هایی با داستان‌های ترسناک می‌شوند که شما باید بتوانید در آن‌ها در طول بازی برای زنده ماندن تلاش کنید. این بازی‌ها نیز می‌توانند با ژانر شوتر، چه اول شخص و چه سوم شخص هم‌پوشانی داشته باشند.

مکانیک بازی‌های این ژانر بر اساس مدیریت منابع هستند و باید با مدیریت شخصیت خود را زنده نگهدارید. بازی Minecraft با این که یک بازی Horror محسوب نمی‌شود، اما یک بازی Survival است.

بازی‌های Horror می‌توانند از المان‌های مختلف برای فاکتور ترسناک بودن بازی استفاده کنند، از زامبی گرفته تا زندگی در دنیای پس از غیامت، مانند بازی‌های Amnesia: The Dark Descent؛ اما عموما بازی‌های سبک Horror به صورت خودکار در سبک Survival نیز هستند؛ مانند سری بازی Resident Evil.

نظرات خود را ثبت کنید