close
اخبار

تماس ماهواره ای در آیفون ۱۳ به کمک تراشه Qualcomm امکان پذیر خواهد بود

تماس ماهواره ای آیفون 13

زمانی که صحبت از پیش بینی‌ها درباره محصولات اپل به میان می‌آید، هیچکسی به میزان Ming-Chi Kuo، آنالیست اپل در این زمینه اعتبار ندارد. روز گذشته مینگ-چی کوو پیش بینی جدید خود برای آیفون‌های جدید اپل که تا ۱ ماه دیگر رسما معرفی می‌شوند را اعلام کرد.  او پیش‌بینی کرده که اپل به محصول جدید خود قابلیت تماس ماهواره ای را اضافه خواهد کرد به این معنا که آیفون‌ها می‌توانند با یکدیگر بدون نیاز به اتصال به شبکه‌های مخابراتی یا اینترنت تماس بگیرند.

اما نکته جالب این موضوع آن است که با اینکه این قابلیت بسیار ویژه و جالبی به حساب می‌آید، اما ارتباط ماهواره ای برای کاربران آیفون جذابیت زیادی نخواهد داشت.

تلفن ماهواره ای چیست

تماس ماهواره ای

 

تلفن ماهواره ای درواقع نوعی تلفن است که به جای مخابره اطلاعات به کمک اتصال به برج‌های مخابراتی از ماهواره‌هایی که در مدار زمین وجود دارند برای این کار استفاده می‌کنند. تماس ماهواره ای به کمک ماهواره‌هایی که در مدارهای کوچکتر و نزدیک‌تر به سطح زمین وجود دارند انجام می‌شود که به آن‌ها Low Earth Orbit یا LEO گفته می‌شود که دستگاه‌های GPS نیز از همین ماهواره‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تعمیر موبایل آیفون در محل

از تلفن‌های ماهواره ای به صورت رسمی در ۲ صورت استفاده می‌شود:

  1. ارتباط کشتی‌های باری
  2. ارتباط افرادی که به نقاط دور از دسترس دنیا سفر می‌کنند

موقعیت‌یاب‌های ماهواره‌ای که جزو ساده‌ترین دستگاه‌های ماهواره ای هستند که در دسترس عموم قرار دارند، با ماهواره‌های LEO ارتباط برقرار می‌کنند. این دستگاه‌ها با ترکیب قابلیت GPS و تماس ماهواره ای می‌توانند در صورت بروز مشکل برای افراد، موقعیت آن‌ها را برای سرویس‌های نجات اضطراری ارسال کنند تا تیم نجات بتوانند این افراد را در سریع‌ترین زمان ممکن نجات دهند.

دستگاه‌هایی که مقداری پیشرفته‌تر هستند، قابلیت ارسال پیام ماهواره ای را دارند و تلفن‌‌های ماهواره ای نیز قابلیت ارتباط صوتی به صورت ماهواره ای را ارائه می‌دهند.

قابلیت تماس ماهواره ای آیفون ۱۳

مینگ-چی کوو اعلام کرده است که مودم و تراشه ارتباطی که در آیفون ۱۳ از آن استفاده شده، تراشه Qualcomm X60 است که قابلیت ارتباط ماهواره‌ای از طریق ماهواره های LEO را پشتیبانی می‌کند؛ اگر این حرف درست باشد به این معناست که آیفون بعدی تجهیزات مورد نیاز برای تماس ماهواره ای را خواهد داشت.

اما این به معنی ارائه قابلیت استفاده از این نوع تماس توسط نرم افزار، نخواهد بود و ممکن است تا اپل از این چیپ برای انجام کار دیگری استفاده کرده باشد یا بخواهد این قابلیت را در آینده فعال کند.

در گذشته نیز این اتفاق رخ داده بود که آیفون‌ها تجهیزات دریافت موج‌های رادیویی FM را برای مدت طولانی داشتند؛ اما استفاده از این قابلیت در سیستم عامل آیفون وجود نداشت.

حتی اگر این قابلیت از ابتدا در دسترس باشد باز هم محال است که جایگزین تلفن عادی ما شود، به این دلیل که تماس ماهواره ای هزینه و قیمت بالایی دارد و به این دلیل تنها در ارتباط‌های اضطراری از آن استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ویدیو کال چیست

در حال حاضر دو شرکت هستند که خدمات تماس ماهواره ای ارائه می‌دهند، Iridium و Globalstar. تعرفه‌های Globalstar 8.95 دلار برای ارسال یک پیام در روز و ۳۴٫۹۵ دلار برای ارسال بی‌نهایت پیام در ماه، با ۷۹٫۹۹ دلار در ماه برای ۱۵۰ دقیقه تماس تلفنی و ۱۹۹٫۹۹ دلار در ماه برای تماس تلفنی نا محدود است.

در ضمن، اگر بخواهید تماس تلفنی عادی و اینترنت خود را نیز داشته باشید باید هزینه آن را جداگانه پرداخت کنید.

این قابلیت برای خدمه کشتی‌های باری و افرادی که به نقاط دور از دسترس سفر می‌کنند کاربردی خواهد بود، به این دلیل که دیگر نیازی به تهیه دستگاهی جداگانه برای ارتباط ماهواره ای خود ندارند و می‌توانند از طریق آیفون خود از این ارتباط استفاده کنند.

همچنین برخی پیش‌بینی می‌کنند که اپل از این قابلیت تنها برای تماس‌های ضروری استفاده خواهد کرد که بسیار واقع‌گرایانه خواهد بود؛ البته اگر این کار را نکند نیز این سرویس را به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار نخواهد داد.

منبع: فیکس فاکس؛ تعمیرات موبایل در محل

نظرات خود را ثبت کنید