close
اخبار

تأثیرات منفی ویدئو کنفرانس زیاد و راه‌کارهایی برای رفع آن‌ها

تأثیرات منفی ویدئو کنفرانس
Information overload. Fatigue from work at home. Tired businessman headache while having a video call via a computer in the home office. Remote team meeting video online conference exhausting Calls

در صورتی که مدت زیادی از روز را در جلسات ویدئو کنفرانس سپری می‌کنید ممکن است تا برخی از تأثیرات منفی ویدئو کنفرانس زیاد و طولانی مدت را تجربه کرده باشید. در این مطلب قصد داریم تا تأثیرات منفی ویدئو کنفرانس را بررسی کنیم و برای آن‌ها راه‌حل ارائه دهیم.

تأثیرات منفی ویدئو کنفرانس چیست؟

با استفاده بیش از حد از نرم‌افزارهای ویدئو کنفرانس و حضور زیاد در جلسات ویدئو کنفرانس از لحاظ روانی تأثیرات منفی بر شما می‌گذارد که روانشناسان دانشگاه استنفورد به آن Zoom Fatigue می‌گویند.

این تأثیرات به صورت موقت هستند و با راه‌حل‌های ارائه شده در ادامه مطلب می‌‌توانید تا از تأثیرات هرکدام بکاهید.

میزان فراوان چشم در چشم شدن افراد

با توجه به نحوه برقراری ویدئو کنفرانس و حالت افراد در جلسات ویدئو کنفرانس طبیعی است که افراد با توجه به این که چهره به چهره و از طریق صفحات نمایش خود در تماس هستند مدت طولانی را در حال چشم در چشم شدن با افراد دیگر هستند.

این حالت برای افرادی که کمتر فعال هستند و بیشتر شنونده هستند به این دلیل که در زمانی که فرد دیگری در حال صحبت است چند نفر به صورت همزمان به او خیره شده‌اند غیر طبیعی خواهد بود.

به همین دلیل این افراد میزانی به استرسی که به استرس زمان ارائه معروف است که به معنی استرس افراد که در یک استیج در حال صحبت برای تعداد زیادی از حاضران هستند و نگران اشتباه کردن در ارائه خود هستند گفته می‌شود.

کنترل این استرس یکی از مهارت‌های ارائه به حساب می‌آید، اما در این حالت این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد در حال صحبت نیست، اما دیگران را در حال تماشا کردن خود می‌بیند.

راه‌حل این مشکل:

می‌توانید تا با کوچک کردن پنجره تماس خود در صفحه نمایشگر کامپیوتر خود احساس توجه دیگران به خود را کاهش دهید و از استرس زمان ارائه کاذب خود بکاهید.

کاهش میزان تحرک فرد

یکی دیگر از تأثیرات منفی ویدئو کنفرانس زیاد و طولانی مدت محدود کردن میزان تحرک افراد به زاویه دید وب کم‌های خود برای دیده شدن در تصویر تماس است؛ در حالی که در جلسات حضوری  و تله کنفرانس افراد می‌توانند جابه‌جا شوند و مجبور به نشستن در نقطه‌ای خاص نیستند.

راه‌حل این مشکل:

استفاده از تجهیزاتی مانند کیبورد و ماوس وایرلس که بتوانند از فاصله‌های بیشتری با کامپیوتر کار کنند تا با افزایش فاصله شما با کامپیوتر میزان جابه‌جایی مجاز شما را افزایش دهند.

استفاده از تجهیزاتی مانند وب کم‌های با زاویه دید بالا که نیاز به نزدیک بودن به وب کم برای دیده شدن را نداشته باشید تا میدان حرکات خود را افزایش دهید.

مشخص کردن زمان‌هایی در جلسات برای استراحت تا در میان جلسات طولانی مدت میزانی فضای جلسه دور باشید.

آیا شما تأثیرات منفی ویدئو کنفرانس را احساس می‌کنید؟

دانشگاه استنفورد یک آزمون آنلاین با ۱۵ سؤال را ایجاد کرده که با شرکت در این آزمون متوجه می‌شوید که آیا تأثیرات منفی ویدئو کنفرانس بر روی شما اثر گذار است یا خیر؛ پیشنهاد می‌کنیم تا با شرکت در این آزمون با کلیک اینجا از وضعیت جلسات ویدئو کنفرانس خود با خبر شوید.

نظرات خود را ثبت کنید