close
اخبار

کدک H.266 یا VVC به کاهش دیتا مصرفی تا ۵۰ درصد می‌پردازد

کدک h.266

کدک H.266 یا VVC فرا رسید و ادعا می‌کند که توانایی کاهش دیتای مصرفی برای ویدئوهای ۴K و ۸K را تا ۵۰ درصد دارد. این تکنولوژی جدید قصد جایگزین شدن به جای کدک‌های محبوب و پرکاربرد H.264/AVC و H.265/HECV را دارد که در بیش از ۱۰ میلیارد نقطه پایان یا Endpoint فعال هستند و به فشرده‌سازی بیشتر از ۹۰ درصد محتوای ویدئویی حال حاضر جهان می‌پردازند.

هرچند که هدف کدک H.266 به ارائه ویدئویی با کیفیت بهتر به افرادی با سرعت اینترنت پایین و بدون وجود بافرینگ است. اما با استفاده از این تکنولوژی می‌توان به برقراری ویدئو کنفرانس با کیفیت ۴K بدون هیچگونه قطعی در ارتباط پرداخت و با همه‌گیر شدن اینترنت ۵G این تکنولوژی می‌تواند به باز کردن درهای ویدئو کنفرانس با کیفیت ۸K بپردازد.

کاهش حجم محتوا و فشرده سازی کدک H.266 بهگونه‌ای است که محتوایی که با این کدک فشرده سازی شده باشند نیمی از حجم همین محتوا اما با فشرده سازی کدک H.265 را خواهد داشت.

به عنوان مثال یک ویدئوی Ultra-HD 90 دقیقه‌ای فشرده شده با کدک H.265 10 گیگابات فضا می‌گیرد و حجم مصرف می‌کند، درحالی که همین ویدئو با فشرده سازی کدک H.266 تنها به ۵ گیگابایت حجم نیاز دارد و کیفیت یکسانی از ویدئو را ارسال می‌کند. و به این دلیل که کدک H.266 برای فشرده سازی فایل‌هایی با رزولوشن بالا در نظر گرفته شده است برای فشرده سازی و ارسال محتوای عکسی بسیار کاربردی خواهد بود.

کدک h.266

عصری جدید برای ویدئو

به گفته مدیر بخش سیستم‌های کدینگ ویدئو از Fraunhofer HHI شرکت‌های Apple، Microsoft، Qualcomm، Huawei و Ericsson نیز در توسعه این کدک نقش اساسی داشتند و به پیشرفت این تکنولوژی کمک فراوانی کرده‌اند.

اما متأسفانه نمی‌توان بلافاصله به شروع استفاده از این تکنولوژی پرداخت، زیرا با توجه به این که بخش نرم‌افزاری این تکنولوژی آماده شده است، هنوز نیاز به انکودیگ‌های جدیدی برای این تکنولوژی و چیپ ست‌هایی که برای کار با این کدک طراحی و اپتیمایز شده باشند وجود دارد.

اما در آینده‌ای نزدیک امیدواریم تا تجهیزاتی مانند دوربین ویدئو کنفرانس و تلفن همراه مناسب ویدئو کنفرانس این قابلیت را داشته باشند تا به صورت خودکار به ضبط و ارسال محتوا با این فرمت جدید باشند. اما در ابتدا چیپ ست‌های مخصوص این کار می‌بایست آماده شوند.

کدک h.266

آینده انتخاب کدک

همانطور که گفتیم کدک H.266 بیت‌ریتی نصف بیت‌ریت مورد نیاز برای ارسال یک ویدئو با کدک H.265 را نیاز دارد. به این نکته نیز توجه کنید که کدک H.265 خود به نصف بیت‌ریت مورد نیاز کدک H.264 نیاز دارد. با توجه به این که این کدک‌ها همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت، استفاده از کدک جدید H.266 سریعاً از دیگر کدک‌ها پیشی خواهد گرفت و با توجه به قابلیت‌های آن و بسته به سرعت اینترنت توانایی‌های ویدئو کنفرانس بدون حد و مرز خواهد بود.

به گفته تیم Fraunhofer برای استریمینگ محتوایی با کیفیت ۸K به صورت پیشنهادی نیاز به حداقل سرعت اینترنت ۸۵Mbps خواهید داشت و بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت‌های خانگی و حتی شرکتی توانایی ارائه این سرعت را به کاربران خود ندارند؛ اما با استفاده از کدک H.266 این سرعت به ۴۰-۵۰Mbps کاهش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از نکات مثبت استفاده از کدک جدید H.266 این ایت که به توجه به نصف شدن حجم محتوا برای ذخیره آن می‌توانید میزان محتوای بیشتری از قبل را ذخیره کنید. قابلیت ضبط تماس تصویری قابلیت مهمی است و با این تکنولوژی این کار به صورت ساده‌تر و با بازدهی بالاتری انجام می‌گیرد.

همچنین با قابلیت افزایش رزولوشن تماس‌ها با این تکنولوژی می‌توان به بحث توسعه و پیشرفت ویدئو کنفرانس هولوگرافیک نیز پرداخت و یا حتی برای حضور در جلسات مجازی ۳ بعدی با زاویه دید ۳۶۰ درجه که محتوایی با رزولوشن بالا دارند. در حال حاضر برای این فناوری‌ها به علت محدودیت سرعت اینترنت و حجم بالای محتوا مجبور به استفاده از این فناوری‌ها با رزولوشن پایین هستیم تا سرعت اتصال Life-time باشد.

تشویق به استفاده از استاندارد جدید

متأسفانه برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که با توجه به این که استاندارد کدک جدید وجود دارد، اکثریت از آن استفاده نخواهند کرد. به عنوان مثال Google برای انکودینگ ویدئوهای YouTube از فرمتی که خودش به توسعه و ایجاد آن پرداخته است استفاده می‌کند.

داستان کدک‌های فشرده سازی ویدئو همیشه یکسان است؛ افراد می‌خواهند تا از ویدئوهایی با کیفیت بالاتر و بازدهی بیشتر استفاده کنند، اما چالش واقعی راضی کردن همه این افراد به استفاده از این فرمت به صورت همزمان است. برای این که یک کدک ویدئو موفق باشد، می‌بایست تمام بازیکنان اصلی به استفاده از آن بپردازند.

1 دیدگاه

نظرات خود را ثبت کنید