close
اخبار

چالش های آموزش مجازی برای معلمین و دانش‌آموزان

چالش های آموزش مجازی

تغییر روند آموزش به آموزش مجازی روندی بود که باید با سرعت زیادی به انجام می‌رسید و تغییر ساختار آموزشی بدین شکل با سختی‌ها و مشکلات زیادی مواجه است. در این مطلب با توجه به تحقیقات انجام شده توسط تیم تحقیقاتی Cisco Webex به چالش های آموزش مجازی می‌پردازیم و تجربه معلم‌ها و دانش‌آموزان می‌پردازیم.

چالش های آموزی مجازی

زمانی که با دانش‌آموزان و دانشجویان در مورد مزایای آموزش مجازی صحبت کردیم عدم نیاز جابه‌جایی روزانه به مدرسه یا دانشگاه، استفاده به صرفه‌تر از زمان این جابه‌جایی و کاهش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل عمومی و سوخت از مواردی بودند که اکثریت از آن‌ها به عنوان نکتت مثبت یاد می‌کردند.

اما افرادی که عادت به کلاس‌های حضوری داشتند و از هم صحبتی با دوستانشان در محیط مدرسه لذت می‌بردند از چالش های آموزش مجازی یاد می‌کردند. در ادامه به اشاره به برخی از چالش های آموزی مجازی و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها می‌پردازیم.

عدم وجود مرزبندی مخص برای زمان‌های کلاسی

عدم وجود زمانبندی مشخص برای زمان‌های کلاسی، خصوصاً در دانشگاه‌ها، می‌تواند به دانش‌آموزان و دانشجویان فشار زیادی وارد کند. خوشبختانه برای این مشکل راه‌حل‌هایی نیز وجود دارد:

  • معلمین و استادان می‌توانند با استراحت‌های کوتاه مدت در میان زمان کلاس از این فشردگی زمان‌های کلاس آنلاین بکاهند و به دانشجویان خود این فرصت را بدهند تا مطالب را یکبار برای خود مرور کنند تا کاملاً متوجه موضوعات شوند.
  • پایان دادن به کلاس‌ها چند دقیقه زودتر از زمان مقرر نیز می‌تواند به این امر کمک کند.
  • برنامه‌ریزی کلاس‌ها نیز می‌تواند با ایجاد فاصله زمانی در بین آن‌ها ایجاد شود.

دانش‌آموزان و عدم اطلاع از برنامه خود

یکی دیگر از چالش های آموزش مجازی این است که دانش‌آموزان اطلاع کاملی از برنامه خود ندارند و در زمانی که باید در کلاس حضور یابند نمی‌دانند که به کدام یک از جلسات موجود در سیستم باید بپیوندند.

این مشکل را می‌توان با همگام سازی این کلاس‌ها با یک تقویم نرم‌افزاری به انجام رساند. به عنوان مثال با استفاده از نرم‌افزار گوگل میت برای تشکیل کلاس مجازی می‌توان تا زمانبندی کلاس‌ها را به کمک نرم‌افزار Google Calendar به انجام رساند.

گوگل میت

ارتباط دانش‌آموزان با معلمان

خوشبختانه با ارتباط تصویری و ویدئو کنفرانس می‌‌توان تا حد زیادی ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمین را به ارتباط در یک کلاس به حالت حضوری تبدیل کرد. اما بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمین و استادان از این کار صرف نظر می‌کنند؛ به همین دلیل مشکلاتی در زمینه آموزشی به وجود می‌آید.

به عنوان مثال جزوه برداری از مطالب ذکر شده سخت می‌شود، زیرا در یک کلاس حضوری استاد می‌بیند که آیا افراد درحال نوشتن جزوه یا در حال گوش دادن به او هستند؛ اما با ارتباط صوتی این امر غیر ممکن می‌شود. همچنین در یک کلاس حضوری و یا تصویری استادان می‌توانند تا با مشاهده واکنش افراد ببینند که آیا همه متوجه موضوع شده‌اند یا نیاز به توضیح بیشتر دارند و سرعت تدریس خود را تنظیم کنند.

درگیر کردن دانش‌آموزان با مطالب در کلاس مجازی

چندین استراتژی برای درگیر کردن دانش‌آموزان با مطالب آموزشی وجود دارد:

  • تشکیل کلاش مجازی در محیطی که قابلیت چت بین افراد وجود داشته باشد و یا ایجاد گروهی در نرم‌افزارهای ارتباطی می‌توانند به ارتباط بهتر افراد نیز کمک کند.
  • تشکیل این گروه‌ها می‌تواند در به اشتراک گذاری مطالب درسی نیز کمک کند.
  • تشویق دانش‌آموزان به استفاده از قابلیت تماس تصویری به ارتباط بهتر افراد و بالا بردن بازدهی ویدئو کنفرانس کمک کند.

نظرات خود را ثبت کنید