close
پر فروش ترین بازی های تاریخ

صنعت بازی‌های رایانه‌ای صنعتی است که همیشه درگیری زیادی با اعداد و ارقام داشته است. در گذشته درآمد بازی سازان از فروش بازی‌های خود بود، امروزه بیشتر درآمد آن‌ها از هزینه‌هایی که بازیکنان پس از تهیه بازی و مبلغی که صرف آیتم‌های مختلف داخل بازی می‌شود تامین می‌شود. اما همچنان این سوال باقی می‌ماند، پرفروش ترین بازی های تاریخ کدام اند؟

برای پاسخ به این سوال آمار و ارقام رسمی منتشر شده توسط بازی سازان و مصاحبه‌های آن‌ها بررسی شده‌است تا دقیق‌ترین آمار ممکن بدست بیاید و قوانین زیر برای آمار این لیست درنظر گرفته شده‌است:

  • آمار فروش مستقیم بازی‌ها درنظر گرفته شده‌است، آمار بازی‌هایی که با کنسول به صورت باندل ارائه در این آمار قرار ندارد.
  • بازی‌هایی که دانلود آن‌ها رایگان است در این لیست قرار ندارند و به این دلیل بازی‌های محبوبی مانند Fortnite و League of Legends در این لیست قرار ندارند.
  • بازی‌هایی که آمار فروش ارائه نداده‌اند در این لیست وجود ندارند، با وجود این که ممکن است پر فروش ترین بازی تاریخ بوده باشند.
  • بازی‌هایی که آمار فروش آن‌ها مربوط به چندین سال گذشته و حدود ۱ دهه گذشته هستند و همچنان به فروش می‌رسند (مانند Diablo 3 که آخرین آمار فروش آن ۳۰ میلیون نسخه و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ بوده‌است) در این لیست قرار ندارند.

پرفروش ترین بازی های تاریخ گیمینگ

۱۰٫ Pokemon Gen 1 – ۴۷ Million

نسخه اول بازی Pokemon در ژاپن در دو نسخه (قرمز و سبز) ارائه شد و سپس در زمان ارائه شدن در دیگر مناطق نیز در دو نسخه متفاوت (قرمز و آبی) عرضه شد. سپس نسخه زرد که به Special Pikachu Edition شناخته می‌شود نیز ارائه شد.

با این که Nintendo خود آمار رسمی از میزان فروش این بازی ارائه نمی‌دهد، اما CESA مجموعه فروش هر ۴ نسخه این بازی را حدود ۴۵ میلیون کپی اعلام می‌کند، حدود ۳۱،۰۵ میلیون کپی برای نسخه‌های قرمز، آبی و سبز و حدود ۱۴،۶۴ میلیون کپی برای نسخه زرد.

همچنین حدود ۱،۵ میلیون کپی هم در ۳DS به فروش رسیده است و این آمار خود Nintendo است که فروش کل این بازی را به حدود ۴۷ میلیون کپی می‌رساند.

فروش کل نسخه‌های تمام بازی‌های منتشر شده از این فرنچایز نیز چیزی در حدود ۴۴۰ میلیون نسخه است که این آمار مربوط به ماه مارس ۲۰۲۲ است.

۹٫ Super Mario Bros. – ۴۸ Million

پر فروش ترین بازی ها در تاریخ

حتی اگر این بازی را بازی هم نکرده باشید، امکان ندارد شخصیت‌های آن را نشناسید، حتی اگر آن را به نام قارچ خور می‌شناسید.

با توجه به آمار CESA فروش کل بازی Super Mario Bros. حدود ۴۸ میلیون کپی بوده‌است که آن را تبدیل به پر فروش ترین بازی تاریخ NES تبدیل می‌کند.

۴۰،۲۴ میلیون نسخه از این بازی در کنسول فروخته شده‌است و با اضافه کردن نسخه‌های دیگر این بازی برای دستگاه‌های دیگر مانند Super Mario Bros. Deluxe برای Game Boy Color (5 میلیون)، Classic NES Series: Super Mario Bros. در GBA (2 میلیون) و کنسول‌های مجازی یا Virtual Console ها (۰٫۶۶ میلیون) به حدود ۴۸ میلیون می‌رسیم.

البته نسخه‌های دیگر این بازی برای کنسول‌های مختلف نیز ارائه شده‌است که با توجه به عدم وجود آمار رسمی ارائه شده در محاسبه قرار نگرفته‌اند.

۸٫ Overwatch – ۵۰ Million

بازی شوتر Blizzard با توجه به گزارش Bloomberg در آوریل ۲۰۲۲ بیشتر از ۵۰ میلیون کپی فروش داشته و یکی از پرفروش ترین بازی های تاریخ به حساب می‌آید.

Overwatch توانسته تا ژانر hero shooter را با طراحی بازی بسیار خوب، هیروهای محبوب و پشتیبانی ادامه دار esports به یک ژانر محبوب تبدیل کند.

در اکتبر ۲۰۲۲ این بازی با بازی رایگان Overwatch 2 جایگزین شد.

بیشتر بخوانید: لیست بازی های ۲۰۲۳

۷٫ +Red Dead Redemption 2 – ۵۰ Million

پرفروش ترین بازی های تاریخ

جدیدترین بازی که در لیست پرفروش ترین بازی های تاریخ وجود دارد بازی Red Dead Redemption 2 از Rockstar است.

طبق گزارش Take-Two که منتشر کننده بازی است، بیشتر از ۴۶ میلیون کپی این وسترن خارق‌العاده تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ فروخته شده‌است.

۶٫ Mario Kart 8 + Deluxe – ۶۰٫۴۶ Million

۵۲ میلیون کپی (به گزارش ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲) از این بازی فروخته شده‌است که آن را به پر فروش ترین بازی تاریخ Switch تبدیل کرده‌است.

فروش نسخه اصلی Wii U را نیز به آن اضافه کنید و این عدد به بالای ۶۰ میلیون می‌رسد که آن را در لیست پر فروش ترین بازی های تاریخ در رتبه ششم قرار می‌دهد.

۵٫ PUBG – ۷۵ Million

با اهمیت فوق‌العاده این بازی برای محبوب کردن سبک بازی Battle Royal در ۵ سال گذشته تعجبی ندارد که آمار فروش این بازی به این مقدار بالا باشد.

Dave Curd که در Krafton با عنوان Creative Director مشغول فعالیت است در مصاحبه‌ای با وبسایت Verge آمار فروش بازی PUBG را تا دسامبر ۲۰۲۱ عدد ۷۵ میلیون کپی اعلام کرده که به احتمال بالا این کل آمار فروش این بازی است؛ به این دلیل که در ژانویه ۲۰۲۲ این بازی رایگان شد.

همچنین دانلودهای رایگان نسخه موبایل این بازی در آمار فروش ما در نظر گرفته نشده‌است، اما در مارس ۲۰۲۱ آمار دانلود این بازی از یک میلیارد دانلود گذشت.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل پابجی موبایل – هرآنچه برای بازی PUBG Mobile باید بدانید

۴٫ Wii Sports – ۸۲٫۹ Million

با توجه به آمار فروش رسمی Nintendo، بازی Wii Sports پرفروش ترین بازی تاریخ Nintendo است که با با فروش نزدیک به ۸۳ میلیون کپی، پرفروش ترین بازی تک پلتفرم تاریخ نیز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: کراس پلی چیست و چه تفاوتی با کراس پلتفرم دارد

۳٫ +Grand Theft Auto V – ۱۷۵ Million

پرفروش ترین بازی ها در تاریخ

GTA V پرفروش ترین بازی است که در پلتفرم‌های کنسول و PC منتشر شده‌است، اما پرفروش ترین بازی تاریخ نیست.

طبق آمار Rockstar در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ بیشتر از ۱۷۰ میلیون کپی از این بازی در PC و ۳ نسل کنسول‌های Sony و Microsoft از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ فروخته شده‌است.

GTA V سریع‌ترین بازی بود که با فروش خود به سود ۱ میلیارد دلاری برسد و از آن زمان تا کنون Rockstar و Take-Two چندین میلیارد دلار دیگر هم از این بازی درآمد داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

۲٫ Minecraft – ۲۳۸ Million

به گفته Microsoft تا آوریل ۲۰۲۱، ۲۳۸ میلیون نسخه از بازی Minecraft در تمام پلتفرم‌ها فروخته شده‌است  قطعا این عدد از آن زمان بیشتر هم شده‌است. دقت کنید که این بازی در ۲۲ پلتفرم مختلف قابل بازی است و اگر فیلم، نتفلیکس، اسباب بازی‌ها و… را هم حساب کنید به میزان درآمد این بازی پی خواهید برد.

۱٫ Tetris – ۵۲۰ Million

پرفروش ترین بازی تاریخ

شناخته شده‌ترین و پر فروش ترین بازی تاریخ بازی است که قدیمی‌تر از تمام بازی‌های این لیست است و به نظر می‌آید رکورد فروش آن هیچگاه شکسته نخواهد شد.

این آمار توسط خود Tetris اعلام شده و آمار فروش این بازی در تمام پلتفرم‌هاست و اکثر آن‌ها از موبایل است. به گفته مدیرعامل Tetris، ۴۲۵ میلیون کپی از این بازی به صورت پولی و در موبایل خریداری و دانلود شده‌است و این آمار مربوط به سال ۲۰۱۴ است.

تتریس اولین بار برای کنسول Elektronika 60 که توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده بود منتشر شد و نسخه‌‌های مختلف این بازی در طول سال‌ها برای بیشتر از ۵۰ کنسول دیگر نیز منتشر شده‌است.

از کل آمار فروش این بازی، ۳۵ میلیون آن برای کنسول همراه Game Boy بوده‌است و این بازی یکی از عوامل موفقیت فروش این کنسول همراه نیز بوده‌است.

نظرات خود را ثبت کنید