close
نرم‌افزار

کلاس مجازی و نرم‌افزار کلاس درس مجازی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

کلاس مجازی

یادگیری به صورت آنلاین قابلیتی است که امکان یادگیری از هر مکانی را امکان پذیر می‌کند؛ اما تشکیل کلاس در خارج از یک محیط فیزیکی چالش‌هایی را به همراه دارد. یک کلاس مجازی باید مکانی باشد که به فرد آموزش دهنده قابلیت تشکیل فضایی را بدهد که بتواند افراد را با موضوعات درس درگیر کند و به دانش آموزان و دانشجویان فضایی را ارائه دهد که کمک به افزایش یادگیری آن‌ها کند.

مزایای اصلی تشکیل کلاس مجازی موارد زیر هستند:

  • قابلیت آموزش و یادگیری از هر مکانی و بدون وجود محدودیت
  • قابلیت یادگیری به کمک هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد
  • امکان بازدهی آموزش به کمک تجهیزات و محتوای کمک آموزشی

آموزش مجازی یا آموزش آنلاین چیست؟

آموزش مجازی

آموزش مجازی یا eLearning روشی برای آموزش و یادگیری توسط منابع دیجیتال است. هرچند که روشی که برای آموزش در آن استفاده می‌شود روش سنتی آموزش است، اما این آموزش از طریق دستگاه‌های الکترونیکی مانند کامپیوترها، تبلت‌ها و حتی تلفن‌های همراه که توانایی اتصال به اینترنت را دارند انجام می‌پذیرد.

ویژگی اصلی آموزش مجازی یا آنلاین قابلیت آموزش و یادگیری در هر زمان و مکان و با حداقل محدودیت‌هاست. به صورت ساده‌تر آموزش آنلاین به معنی آموزش و یادگیری توسط دستگاه‌های الکترونیکی متصل به اینترنت است.

 چرا باید از نرم‌افزار کلاس درس مجازی استفاده کنیم

کلاس مجازی

همیاری آموزش دهنده با افراد حاضر در کلاس

کلاس مجازی این امکان را به افراد می‌دهد تا برخلاف یک کلاس درس ویدئویی از قبل ذخیره شده با فرد آموزنده خود به صورت زنده در ارتباط باشند و ارتباط قدرتمندتری را با کلاس داشته باشند و در صورت وجود سؤال پاسخ سؤال خود را بلافاصله دریافت کنند.

این امکان در کلاس‌های ضبط شده وجود ندارد و باعث افزایش بازدهی آموزش افراد می‌شود. کلاس مجازی به صورت زنده ترکیبی از استریمینگ و آموزش است که بازدهی آموزش را برای فرد آموزنده و آموزش بیننده افزایش می‌دهد.

درگیری افراد با محتوای درسی

در کلاس‌های آنلاین فرد آموزنده بعد از مدتی از تماشای پرزنتیشن طولانی از موضوع خسته می‌شود و تمرکز خود را بر موضوع از دست می‌دهد.

اما کلاس مجازی به فرد آموزنده امکان درگیر کردن افراد با محتوای درسی را به کمک تکنیک‌های به کار گرفته شده در یک کلاس درس حضوری را می‌دهد. همچنین علاوه بر آن‌ها قابلیت استفاده از یک تخته وایت‌برد مجازی، قابلیت چت و تماشای ویدئو در کلاس نیز عواملی هستند که به افزایش میزان جذابیت محتوای درسی کلاس می‌پردازند.

کاربرد نرم‌افزار کلاس مجازی چیست

در حالت کلی کاربران نرم‌افزارهای کلاس مجازی دو دسته هستند، دانش آموزان و آموزندگان، اما کاربردهای دیگری نیز برای تشکیل کلاس به کمک فناوری ویدئو کنفرانس وجود دارد.

دانشجویان و استادان دانشگاه

بسیاری از پلتفرم‌های تشکیل کلاس مجازی به هدف مورد استفاده قرار گرفتن توسط دانشجویان و استادان راه‌اندازی می‌شوند تا برای کلاس‌های نیمه مجازی و کاملاً مجازی مورد استفاده قرار بگیرند. استادان به کمک این نرم‌افزارهای می‌توانند به آموزش دانشجویان با استفاده از قابلیت‌های این نرم‌افزارها بپردازند.

دانش آموزان

دانش آموزان نیز می‌توانند با دانلود نرم‌افزار مورد استفاده قرار گرفته توسط معلمین خود به کلاس مجازی آن‌ها وارد شوند و مباحث درسی خود را بیاموزند.

معلمین خصوصی

معلمین خصوصی نیز می‌توانند به کمک نرم افزارهای ویدئو کنفرانس به صورت دورکاری مشغول به کار شوند و به آموزش مباحثی مانند زبان یا موضوعات تخصصی دیگر بپردازند.

مطلب پیشنهادی: دورکاری چیست

آموزش کارکنان

در کاربردهای اقتصادی کارفرمایان می‌توانند با تشکیل چند کلاس مجازی برای کارکنان خود به آموزش این افراد برای آشنایی با انجام کار بپردازند، بدون اینکه لازم باشد تا این افراد را در یک محل جمع نمایند.

قابلیت‌های نرم‌افزار کلاس مجازی

ویدئو کنفرانس

قابلیت اصلی یک نرم‌افزار کلاس مجازی قابلیت تشکیل یک کلاس مانند یک جلسه ویدئو کنفرانس است که به افراد اجازه می‌‌دهد تا با یکدیگر به صورت زنده در ارتباط باشند. این نرم‌افزارها قابلیت تغییر کیفیت تصویر و صدای شما را دارند تا بتوانند با پهنای باند موجود شما روان‌ترین ارتباط را برقرار نمایند.

کد گذاری محتوای ویدئویی و رمز گذاری آن

قابلیت End-to-end Encryption که برخی از نرم‌افزارهای کلاس مجازی به کاربران خود ارائه می‌دهند باعث می‌شود تا کلاس مجازی از لحاظ امنیتی بسیار ایمن باشد.

وایت برد

یک وایت برد دیجیتال قابلیتی است که افراد اموزش دهنده به کمک آن می‌توانند به توضیح یک موضوع که نیاز به توضیح تصویری دارند یا به حل مسائل به کمک آن بپردازند و محتوا و تصویر این تخته وایت برد مجازی را با بقیه افراد به اشتراک بگذارند.

ضبط جلسه کلاس

این قابلیت به افرادی که امکان حضور در یک جلسه خاص را نداشتند اجازه می‌دهد تا موضوع آموزشی آن جلسه را از دست ندهند و در آنده به تماشای آن بپردازند و یا حتی در زمان مطالعه درس از این جلسات ضبط شده برای جزوه برداری یا مطالعه دوباره مسائل استفاده کنند.

چت در کلاس

علاوه بر تماس به کمک تصویر و صدا قابلیت چت به دانش آموزان این قابلیت را می‌دهد تا بدون برهم زدن نظم کلاس سؤال بپرسند و پاسخ آن را دریافت کنند.

اشتراک گذاری فایل

اشتراک گذاری فایل به استادان این قابلیت را می‌‌دهد تا به اشتراک گذاری فایل‌های درسی مانند جزوه، ویدئو، صوت، فایل PDF و پرزنتیشن بپردازند. برخی از نرم‌افزارهای کلاس در مجازی فضای ابری را به کاربران خود ارائه می‌دهند تا افراد قابلیت دانلود فایل‌ها و استفاده از آن‌ها را در هر زمانی داشته باشند.

Screen Sharing

افراد آموزش دهنده می‌توانند با به اشتراک گذاشتن محتوای صفحه نمایش خود با دیگران به آموزش مطالبی مانند نحوه کار با یک نرم‌افزار خاص بپردازند؛ همچنین می‌توانند تا فایل آموزشی را در کامپیوتر خود باز کرده و با اشتراک گذاری صفحه نمایش در کلاس مجازی به تویح آن بپردازند.

قابلیت کار با دستگاه‌های موبایل

نرم ‌افزارهای کلاس مجازی بر روی دستکتاپ تشکیل می‌شوند، اما نرم‌افزارهایی که با پلتفرم‌های موبایل نیز کار می‌کنند به دانش آموزان قابلیت استفاده از دستگاه مورد نظر خود را می‌دهند.