close
بررسی محصولات

وب کم ۴K چه کارایی دارد | آیا وبکم ۴K کاربردی است؟

با وجود پاندمی کوید-۱۹ در سراسر جهان بیشتر مشاغل یا تعطیل شده‌اند و یا به صورت دورکاری مشغول فعال شده‌اند با این وجود تهیه کردن تجهیزات ویدئو کنفرانس موردی ضروری برای بیشتر کسب و کارها محسوب می‌شود. یکی از این تجهیزات وب کم است. بیشتر وب کم‌های رده بالای موجود دارای کیفیت تصویر Full-HD 1080p هستند، اما برخی از وب کم‌ها مانند وب کم ۴K لاجیتک BRIO کیفیت تصویر ۴K Ultra-HD را به شما ارائه می‌دهند؛ اما آیا این قابلیت کاربردی و ضروری است؟

تصویر ۴K چیست و چرا به آن نیاز داریم

۴K به معنی مقدار خاصی از رزولوشن دیجیتالی است که دارای تعداد نزدیک به ۴۰۰۰ پیکسل در عرض خود است. به عنوان مثال در تلویزیون‌ها که دارای نسبت تصویر ۱۶:۹ هستند این مقدار ۳۸۴۰ x 2160 پیکسل است.

برقراری تماس تصویری با کیفیت ۴K بدون شک دارای ویژگی‌های تصویر بسیار بهتری مانند قابلیت شبیه‌سازی عمق تصویر با کیفیت بالاتر، جزئیات بیشتر تصویر و رنگ‌های زنده‌تر و دقیق‌تر است و استفاده از این کیفیت تصویر در یک اتاق کنفرانس با دوربین ویدئو کنفرانس که قابلیت تصویر برداری با این کیفیت را داشته باشد قطعاً کاربردی خواهد بود.

همچنین وب کم ۴K نیز یکی از تجهیزاتی است که می‌توانید این قابلیت‌های تصویری را برای تماس‌های تصویری یک نفره نیز ارائه می‌‌دهد. اما آیا نیاز به داشتن این کیفیت تصویر در تماس‌ها وجود دارد؟

نکته‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر مانیتورهای زیادی وجود ندارند که توانایی نمایش تصاویر ۴K را داشته باشند و کیفیت Full-HD 1080p کیفیت بسیار مناسبی را برای یک تماس تصویی به کاربران ارائه می‌دهد.

تماس ۴K و محدودیت‌های پهنای باند

یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از یک وب کم ۴K و برقرار تماس تصویری با این کیفیت میزان پهنای باند مورد نیاز برای ارسال این تصاویر با سرعت بالا و نمایش آن به صورت زنده است. استریمینگ تصویر ۴K حدود ۲۵ تا ۳۵ مگابیت بر ثانیه پهنای باند نیاز دارد و این میزان از سرعت کل بسیاری از اینترنت‌های خانگی بیشتر است.

همچنین به این نکته نیز توجه کنید که اگر هم اینترنت محل کار شما اینترنتی با سرعت ۲۵۶ مگابیت بر ثانیه باشد باز هم با برقراری تماس تصویری توسط ۵ نفر نصف این پهنای باند مختص این افراد می‌شود و از سرعت اینترنت بقیه افراد به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود.

البته برای فشرده‌سازی این حجم بالای محتوای تصویری کدک‌ها درحال توسعه و پیشرفت هستند و کدک H.266 که جدیدترین کدک ارائه شده برای فشرده‌سازی محتوای تصویری است توانایی فشرده‌سازی محتوا را تا ۸ برابر و دو برابر نسخه H.265 است انجام می‌دهد. اما این کدک به تازگی ارائه شده‌است و تا جا افتادن کامل آن زمان زیادی سپری خواهد شد.

لاجیتک BRIO

مزایای تهیه وب کم ۴K

همانطور که گفتیم استفاده از جدیدترین فناوری‌ها توسط اکثر افراد جامعه زمانبر است و وبکم ۴K نیز یکی از همین فناوری هاست. اکثر وب کم‌های ۴K را می‌توانید تا توسط نرم افزار ویدئو کنفرانس تنظیم کنید تا تماس‌های تصویری خود را با کیفیت Full-HD 1080p برقرار کنید. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که یک وب کم ۴K خروجی تصویر کیفیت ۱۰۸۰p بهتری را نسبت به یک وب کم ۱۰۸۰p به شما ارائه می‌دهد.

همچنین با تهیه یک وب کم ۴K زمانی که استفاده از تماس تصویری ۴K همه‌گیر شود نیازی به تهیه وب کم جدید نخواهید داشت و با تهیه یک وب کم ۴K در حال حاضر که هنوز زیرسازی‌های استفاده از این کیفیت تصویر وجود ندارند به اصطلاح وب کم خود را Future Proof می‌کنید.