close
اخبار

نویز کنسلینگ در ویدئو کنفرانس چیست و چه کاربردی دارد

نویز کنسلینگ به معنای سیستم الکترونیکی است که به حذف صداهای ورودی اضافی محیط برای بالاتر بردن کیفیت صدای صوتی منتشر شده و تمرکز به بر فرکانس‌هایی که کاربر انتظار شنیدن آن‌ها را دارد می‌کند. البته نویز کنسلینگی که در تجهیزات ویدئو کنفرانس و میکروفون های نویز کنسلینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد با نسخه استفاده شده در هدفون‌های مخصوص گوش دادن به موسیقی تفاوت دارد.

تفاوت میکفورون نویز کنسلینگ در هدفون نویز کنسلینگ

نویز کنسلینگ

تفاوت نویز کنسلینگ در ویدئو کنفرانس با هدفون‌های مخصوص گوش دادن به موسیقی در آن است که در ویدئو کنفرانس هدف حذف نویزهای اضافی است، درحالی که در هدفون‌ها این قابلیت برای حذف تمام صداهای ورودی از محیط برای عدم ایجاد مزاحمت برای موسیقی در حال پخش است.

نویز کنسلینگ در ویدئو کنفرانس بر شنیده شدن صدای افراد تمرکز می‌کند و به حذف صداهای کلیک‌های ماوس، کیبورد، ورق خوردن صفحات دفتر افراد و دیگر صداهایی که برای شنیده شدن صدای افراد مزاحمت ایجاد می‌کند.

همچنین نویز کنسلینگ ویدئو کنفرانس در میکروفون این تجهیزات می‌پردازد، به این معنا که اگر شما از این تجهیزات استفاده کنید در طرف دیگر تماس صدای شما با وضوح بالایی شنیده می‌شود اما در طرف دیگر تماس از میکروفون‌های عادی استفاده شود نویز صدای ورودی از طرف این افراد دارای نویز خواهد بود.

انواع نویز محیط

نویزهای محیط به دو دسته مداوم و لحظه‌ای تقسیم می‌شوند. نویزهای مداوم صداهایی هستند که با بلندی و فرکانس تقریباً ثابت در محیط وجود دارند، مانند صدای ماشین‌های عبوری در خیابان یا صدای یک فن که در حال کار کردن در اتاق و نویزهای لحظه‌ای به صداهایی که در یک زمان کوتاه ایجاد می‌شوند مانند ضربه خودکار روی میز یا کلیک ماوس گفته می‌شوند.

هدف نویز کنسلینگ حذف این صداها از صدای ورودی میکروفون یا صدای پخش شده از اسپیکر است. فناوری نویز کنسلینگ توانایی حذف نویزهای مداوم را به صورت کامل و نویزهای لحظه‌ای را تا حد زیادی دارد و نحوه کار این فناوری به نحوی است که انسان متوجه نویزهای اضافی تولید شده توسط این سیستم برای بلوکه کردن نویزهای محیط ندارد. به همین دلیل در زمان استفاده از این فناوری متوجه کار کردن آن نمی‌شوید و تنها متوجه شنیده نشدن این صداها می‌شوید.

نویز کنسلینگ چگونه کار می‌کند

زمانی که دو موج انرژی هم فرکانس با یکدیگر برخورد می‌کنند اگر هردو مثبت باشند به پدیده تشدید می‌انجامند و انرژی آنها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و موج قوی‌تری را تولید می‌کنند، اما اگر این دو موج در فاز مخالف یکدیگر باشند پدیده تداخل اتفاق می‌افتد که در نتیجه آن این دو موج انرژی به خنثی‌سازی یکدیگر می‌پردازند، حال اگر انرژی این دو موج صوتی برابر باشند به خنثی‌سازی کامل یکدیگر می‌پردازند و در نقطه برخورد آنها سطح انرژی با پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

نویز کنسلینگ

با استفاده از این پدیده ساده فیزیکی می‌توان به حذف امواج اضافی و نویزهای خارجی پرداخت و در شکل پایین ترکیب یک موج صوتی با فرکانس ثابت و نویز‌های خارجی را می‌بینیم، با شبیه‌سازی و تولید موج صوتی یکسان با امواج خارجی با فاز مخالف و ترکیب آن با نویز خارجی با زمانبندی مناسب میزان نویز به حداقل خود می‌رسد.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با نویز کنسلینگ در تجهیزات مخصوص گوش دادن به موسیقی اینجا کلیک کنید.

کدام تجهیزات ویدئو کنفرانس از این فناوری پشتیبانی می‌کنند

لاجیتک MeetUp

تجهیزات ویدئو کنفرانس تخصصی دارای این فناوری هستند؛ به عنوان مثال ویدئو کنفرانس لاجیتک RALLY و لاجیتک MeetUp از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند اما برای استفاده از این فناوری روش‌های دیگری نیز وجود دارد.

به عنوان مثال اگر شما به دورکاری می‌پردازید و باید در جلسات ویدئو کنفرانس به صورت تک نفره شرکت کنید می‌توانید تا با استفاده از هدست اداری مناسب که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند مانند هدست‌های لاجیتک H650e و لاجیتک H820e استفاده کنید.

علاوه بر این تجهیزات می‌توانید از نرم‌افزارهایی استفاده کنید که این قابلیت را به صورت نرم‌افزاری به شما ارائه می‌دهند. کیفیت نویز کنسلینگ این نرم‌افزارها به خوبی تجهیزاتی که با این هدف تولید شده‌اند نخواهد بود اما می‌توانید با استفاده از تجهیزات مختلف از این فناوری استفاده نمایید.

به عنوان مثال می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند نرم افزار زوم و نرم افزار Google Meet که این قابلیت را به کاربران ارائه می‌دهد استفاده کنید.

در صورتی که سؤالی در رابطه با نویز کنسلینگ و کاربردهای ان دارید می‌توانید تا سؤالات خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.