close
اخبار

مزایای آموزش مجازی برای دانش آموزان چیست؟

مزایای آموزش مجازی

بسیاری تصور می‌کنند که آموزش مجازی نکته مثبتی نسبت به آموزش به روش‌های سنتی و به صورت حضوری ندارد. در این مورد باید بگوییم که دیدگاه این افراد در برتری آموزش حضوری در برخی از موارد صدق می‌کند اما نمی‌توان منکر مزایای آموزش مجازی شد.

آموزش مجازی

آموزش مجازی چیست

آموزش مجازی یا eLearning روشی برای آموزش و یادگیری توسط منابع دیجیتال است. هرچند که روشی که برای آموزش در آن استفاده می‌شود روش سنتی آموزش است، اما این آموزش از طریق دستگاه‌های الکترونیکی مانند کامپیوترها، تبلت‌ها و حتی تلفن‌های همراه که توانایی اتصال به اینترنت را دارند انجام می‌پذیرد.

ویژگی اصلی آموزش مجازی یا آنلاین قابلیت آموزش و یادگیری در هر زمان و مکان و با حداقل محدودیت‌هاست. به صورت ساده‌تر آموزش آنلاین به معنی آموزش و یادگیری توسط دستگاه‌های الکترونیکی متصل به اینترنت است.

مزایای آموزش مجازی چیست؟

ویژگی اصلی آموزش مجازی عدم نیاز به حضور در محیط خاص برای آموزش است که این مورد افراد را ملزم به استفاده ار فناوری‌های ویدئو کنفرانس می‌کند. مزایای آموزش مجازی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضبط شدن کلاس‌ها
  • عدم نیاز به جزوه نویسی
  • عدم برهم زدن تمرکز کلاس

در ادامه به توضیح هر یک از این مزیت‌ها می‌پردازیم.

مزایای آموزش مجازی

ضبط شدن کلاس‌ها

یکی از مزایای اصلی آموزش مجازی این است که کلاس‌ها ضبط و ذخیره می‌شوند و شما می‌توانید به سادگی در زمان‌های دیگری آن‌ها را مشاهده کنید. این مزیت زمانی به کار می‌آید که شما مطلبی را متوجه نشده باشید.

با ضبط شدن کلاس مجازی اگر قسمتی از درس را متوجه نشده‌اید و یا آن را فراموش کرده‌اید می‌توانید با مشاهده دوباره جلسه مورد نظر خود متوجه کامل مطلب شوید.

همچنین در صورتی که به دلایل مختلف امکان حضور در جلسه‌ای را ندارید با ذخیره شدن این جلسات مطالب جلسه غیبت خود را از دست نخواهید داد که از مزایای آموزش مجازی تلقی می‌شود.

در آموزش مجازی با توجه به امکان حضور در کلاس از هر مکان غیبت معنای زیادی ندارد و منطقاً تمامی افراد می‌بایست تا در تمامی جلسات حضور پیدا کنند. اما اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتد از مزایای آموزش مجازی است که این افراد مطالب جلسه غیبت خود را از دست نخواهند داد.

عدم نیاز به جزوه نویسی

یکی دیگر از مزایای آموزش مجازی عدم نیاز به جزوه نویسی است، البته این مورد بستگی به فرد آموزنده نیز دارد.

با توجه به این که کلاس‌ها مجازی‌اند اگر مستقیماً از روی کتاب آموزشی آموزش داده نمی‌شود

اکثر استادان دانشگاه جزوه‌ای دارند که طبق آن آموزش می‌دهند، به همین دلیل می‌توان با دریافت این فایل جزوه و با استفاده از توضیحات ضبط شده معلم مطالب را آموخت.

البته نوشتن جزو شخصی مزایای خود را نیز دارد که به شما در یادآوری سریع‌تر مطالب کمک می‌کند، اما در آموزش مجازی نیازی به جزوه نویسی ندارید.

عدم برهم زدن تمرکز کلاس

در کلاس‌های مجازی افراد هریک در اتاق خود قرار گرفته‌اند و تا زمانی که معلم به آن‌ها اجازه صحبت و برقراری ارتباط را ندهد توانایی فعالیت در کلاس را ندارند، به همین دلیل زمانی که فردی برای لحظه‌ای از کلاس خارج می‌شود افراد دیگر متوجه این اتفاق نمی‌شوند و می‌توانند بدون مزاحمت به مطالب کلاس گوش دهند.

البته این مورد می‌تواند در مواقعی به عنوان نقطه ضعف آموزش مجازی نیز استفاده شود. به عنوان مثال افراد می‌توانند وارد کلاس شوند و دستگاه خود را در کلاس نگهدارند اما خود به کار دیگری بپردازد. در این مورد این وظیفه فرد آموزنده است که بتواند افراد را در کلاس با پرسش سؤال نگهدارد. که مربوط به چالش های آموزش مجازی می‌شود.

1 دیدگاه

نظرات خود را ثبت کنید