close
اخبارگیمینگ

سونی فناوری VVR (تکنولوژی رفرش ریت متغیر) را به PS5 می‌آورد

رفرش ریت متغیر در PS5

در زمان معرفی پلی استیشن ۵ اعلام شده بود که فناوری VVR یا Variable Refresh Rate برای کاربران در کنسول جدید سونی PS5 وجود خواهد داشت؛ اما بعد از ارائه این دستگاه از این فناوری مهم در حوزه گیمینگ پشتیبانی نمی‌کرد و اعلام شد که در آینده پشتیبانی از تکنولوژی رفرش ریت متغیر به PS5 اضافه خواهد شد.

بالاخره پس از یک سال و نیم صبر کردن سونی در پست بلاگ خود نوشته است که فناوری VVR برای بازی‌های محبوب در این هفته ارائه خواهد شد.

در این پست بلاگ شرکت سونی اعلام نکرده است که چقدر طول می‌کشد تا تمام بازی‌ها از این فناوری پشتیبانی کنند و چه بازی‌هایی زودتر این قابلیت را دریافت کنند؛ تنها چیزی که از طرف سونی اعلام شده است، این است که به زودی این پشتیبانی در سراسر جهان وجود خواهد داشت.

فناوری VVR مدت بسیار طولانی است که در کامپیوترها برای گیمینگ وجود داشته و کاری که انجام می‌دهد یکسان سازی رفرش ریت بین خروجی تصویر کارت گرافیک و نمایشگر شماست.

بیشتر بخوانید: اهمیت رفرش ریت بالا در گیمینگ

 

رفرش ریت متغیر (Variable Refresh Rate) چیست

رفرش ریت متغیر یا Variable Refresh Rate به معنی قابلیت تغییر میزان رفرش ریت مانیتور یا نمایشگر برای یکسان شدن آن با خروجی فریم بر ثانیه کامپیوتر یا کنسول بازی شماست.

کاربرد اصلی فناوری VVR در حوزه گیمینگ است و در زمینه‌های دیگر کاربرد خاصی نخواهد داشت.

به عنوان مثال در زمان تماشای یک فیلم، فریم ریت آن معمولا بر اعدادی مانند ۲۴، ۲۵، ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه تنظیم شده است و تلویزیون یا نمایشگر شما می‌داند که باید با چه رفرش ریتی آن را نمایش دهد.

به علاوه این که اطلاعات یک فیلم مانند محیط گرافیکی بازی نیازمند محاسبات و پردازش‌های زیادی نیستند و حتی یک فیلم ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ای نیز توسط ساده‌ترین پردازشگرهای گرافیکی قبل پردازش است.

همچنین فریم ریت یک فیلم ثابت است و در طول کل زمان فیلم یک عدد خواهد بود، در حالی که در بازی، کارت گرافیک شما تلاش می‌کند تا بالاترین میزان فریم بر ثانیه ممکن با توجه به قدرت پردازشی خودش را به عنوان خروجی تصویر داشته باشد و این میزان فریم بر ثانیه باید تا میزان رفرش ریت مانیتور را تغییر دهد که معمولا باعث ایجاد Tearing یا پارگی تصویر شود.

پارگی تصویر چیست

در گذشته کنسول‌های بازی این مشکل را با قفل کردن میزان فریم بر ثانیه خروجی تصویر خود و برابر قرار دادن آن با رفرش ریت تلویزیون حل می‌کردند، اما حالا با اصافه شدن قابلیت بازی با رفرش ریت بالا به کنسول‌های بازی نسل جدید، این قابلیت مورد نیاز گیمرهای کنسولی امروز است.

البته در گذشته مانیتور های گیمینگ با رفرش ریت بالای ۶۰ هرتز به اندازه امروز در دسترس نبودند و نیازی به پشتیبانی از فناوری رفرش ریت متغیر در کنسول‌های بازی وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کنسول بازی

اضافه شدن فناوری VVR به PlayStation 5

سونی اعلام کرده است که این بروزرسانی و اضافه شدن پشتیبانی از رفرش ریت متغیر باعث افزایش سرعت گیم‌پلی بازی می‌شود و این حرف غلط نیست. زمانی که را رفرش ریت بالا مانند ۱۲۰Hz بازی می‌کنید، بازی‌ها بسیار روان‌تر هستند، اما زمانی که پنل نمایشگر شما با فریم ریت خروجی تصویرتان هماهنگ باشد، احساس می‌کنید که فضای بازی باز هم روان‌تر می‌شود.

در دنیای گیمینگ در کامپیوترها در چند سال گذشته اولویت داشتن فضای بازی با سرعت واکنش بالا یا Responsive بوده‌است، یعنی گرافیک پایین و رفرش ریت بالا؛ به عنوان مثال بسیاری ترجیح می‌دهند تا به صورت ۱۰۸۰p@120Hz بازی کنند به جای ۴K@60Hz.

کدام بازی‌ها اول از فناوری VVR پشتیبانی خواهند کرد

همانطور که گفتیم در طول این هفته بازی‌هایی شروع به پشتیبانی از فناوری رفرش ریت متغیر خواهند کرد، لیست این بازی‌ها را در تصویر زیر می‌بینید:

بازی های فناوری vvr در ps5

بیشتر بخوانید: لیست بازی های ۲۰۲۲

همچنین سونی اعلام کرده است که برای پشتیبانی درست از فناوری VVR، بازی‌ها نیازمند ارائه Patch هستند؛ حتی بازی‌هایی که در لیست بالا وجود دارند؛ البته می‌تواند پشتیبانی از این قابلیت را بدون Patch کردن بازی ها داشت، اما سونی داشتن بهترین نتیجه تصویری را بدون Patch اطمینان نمی‌دهد.

به علاوه اعلام کرده است که نتیجه نهایی که از بازی خود خواهید دید به خود بازی و نمایشگری که استفاده می‌کنید نیز بستگی زیادی خواهد داشت.

برای تجربه VRR در PlayStation 5 نیازمند نمایشگری با پورت اتصال HDMI 2.1 هستید؛ این نسخه از HDMI گهنای باند خود را از ۱۸Gbps در نسخه ۲٫۰ به ۴۸Gbps افزایش می‌دهد. با این پهنای باند می‌توان تصاویر را با رزولوشن ۱۰K و ۱۲۰Hz مخابره کرد.

البته این نسخه از HDMI در مانیتورها و تلویزیون‌های زیادی وجود ندارد. البته می‌توان از DisplayPort 1.4a نیز برای استفاده از فناوری VVR استفاده کرد، اما این پروتکل به شما امکان استفاده از رزولوشن ۴K را نخواهد داد.

با کلیک اینجا می‌توانید پست بلاگ رسمی سونی را در این رابطه مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

نظرات خود را ثبت کنید