close
اخبار

تله کنفرانس چیست و چه تفاوتی با ویدئو کنفرانس دارد ؟

تله کنفرانس

صنعت ویدئو کنفرانس به سرعت در حال رشد است و به سرعت با فاوری‌های جدید تجهیز می‌شود، به همین دلیل برخی آن را با تله کنفرانس اشتباه می‌گیرند. در این مطلب می‌خواهیم به تعریف کنفرانس تلفنی و بررسی تفاوت آن با ویدئو کنفرانس بپردازیم.

تله کنفرانس چیست

تله کنفرانس یا Teleconference به تماس تلفنی بین چند نفر یا چند گروه به صورت زنده و از چندین مکان مختلف گفته می‌شود.

کنفرانس تلفنی می‌تواند از طریق نرم‌افزارهای تماس اینترنتی که قابلیت تماس گروهی را ارائه می‌دهند یا به کمک یک نرم‌افزار تماس تصویری که دوربین در آن غیر فعال شده باشد برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن تماس تصویری – برترین نرم‌افزارهای ویدئو کال موبایل

ویدئو کنفرانس چیست

ویدئو کنفرانس یا Video Conferencing تکنولوژی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی خود به برقراری جلسات تصویری بپردازند و ملاقات چهره به چهره داشته باشند.

به عنوان مثال کسب‌ و کارهایی که در نقاط مختلف دنیا دفتر دارند می‌توانند به کمک این فناوری بدون نیاز به هزینه زمانی یا مالی می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند.

مزایای دیگر ویدیو کنفرانس شامل قابلیت برقراری جلسات دوره‌ای، مذاکره بر شرایط قرارداد و مصاحبه‌های کار است.

بیشتر بخوانید: ویدئو کنفرانس چیست

مقایسه تله‌کنفرانس و ویدئو کنفرانس

 

تله کنفرانس

شباهت تله کنفرانس با ویدئو کنفرانس

از تعاریف بالا به این نتیجه می‌رسیم که تله‌کنفرانس نمونه‌ای از ویدئو کنفرانس است که فاقد تصویر افراد باشد؛ زیرا هر دو نوعی ارتباط فرد با فرد یا کنفرانس با کنفرانس برای برقراری جلسه و بحث در رابطه با مسائل یکسان هستند.

اما شباهت‌های تله کنفرانس و ویدئو کنفرانس بیشتر وابسته به قابلیت‌های نرم‌افزار هرکدام دارد؛ به عنوان مثال ویدئو کنفرانس و کنفرانس تلفنی هردو می‌توانند از فناوری نویز کنسیلنگ تماس پشتیبانی کنند.

در کنفرانس تلفنی و ویدئو کنفرانس می‌توان به چت نیز پرداخت و یا حتی فایلی را با دیگر افراد حاضر در جلسه به اشتراک گذاشت.

تفاوت تله کنفرانس با ویدئو کنفرانس

  1. در جلسات تله کنفرانس افراد تنها به کمک صدا با یکدیگر در ارتباط هستند درحالی که در جلسات ویدئو کنفرانس این ارتباط به کمک صدا و تصویر افراد صورت می‌گیرد.
  2. تله‌کنفرانس می‌تواند اطلاعات را به کمک سیستم‌های PBX و VoIP منتقل کند؛ درحالی که ویدئو کنفرانس تنها محدود به VoIP است. به همین دلیل جلسات کنفرانس تلفنی نیاز به پهنای باند زیادی برای انتقال اطلاعات ندارند؛ درحالی که برای برقراری جلسات ویدئو کنفرانس نیاز به تجهیزات ویدئو کنفرانس مناسب و اینترنت پرسرعت خواهید داشت.
  3. ویدئو کنفرانس علاوه بر ارتباط تصویری می‌تواند با توجه به نرم‌افزار ویدئو کنفرانس مورد استفاده؛ قابلیت‌های ارسال فایل، اپلیکیشن و توضیح مفاهیم از طریق یک تخته سفید مجازی مانند یک کلاس آنلاین را در اختیار شما قرار دهد.

مزایا و معایب تله کنفرانس

در ادامه با توجه به تفاوت‌های تله و ویدئو کنفرانس به توضیح مزایا و معایب کنفرانس تلفنی نسبت به ویدئو کنفرانس می‌پردازیم.

مزایای تله کنفرانس

با توجه به این که در کنفرانس تلفنی نیاز به تصویر نیست می‌توان این جلسات را بدون تجهیزات ویدئو کنفرانس مانند وب کم یا دوربین ویدئو کنفرانس نیز به صورت حرفه‌ای و بسیار با کیفیت برگزار کرد.

همچنین دوباره به دلیل عدم وجود تصویر در تماس حجم اینترنت مصرفی و پهنای باند کافی برای داشتن یک جلسه بدون قطعی و مشکل کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: میزان مصرف دیتا برای یک ساعت ویدئو کنفراس چقدر است

البته همچنان می‌توانید با تهیه تجهیزاتی مانند میکروفون اکسترنال حرفه‌ای، اسپیکرهای با کیفیت برای طرف دیگر تماس و اتصال اینترنت قدرتمند همچنان کیفیت تماس را بهبود دهید.

بیشتر بخوانید: آیا برای ویدئو کنفرانس نیاز به میکروفون اکسترنال دارید

معایب تله کنفرانس

از معایب تله کنفرانس می‌توان به عدم وجود تصویر در تماس اشاره کرد. وجود تصویر در تماس کنفرانس ارتباط طبیعی‌تری را بین طرفین تماس برقرار می‌کند و به طور کلی جلسات ویدئو کنفرانس از جذابیت بیشتری نسبت به تله کنفرانس برخوردارند.

همچنین اگر برای کنفرانس تلفنی از یک نرم‌افزار ویدئو کنفرانس استفاده کنید و تنها دوربین خود را قطع کنید همچنان دسترسی به قابلیت‌های دیگر آن نرم‌افزار ویدئو کنفرانس مانند تخته سفید مجازی، قابلیت Screen Sharing و بسیاری دیگر را خواهید داشت؛ اما بیشتر نرم‌افزارهای تله کنفرانس به این دلیل که تنها متمرکز بر صدا هستند این قابلیت‌ها را به شما ارائه نمی‌دهند.

در صورتی که سؤالی درباره تله کنفرانس و یا نحوه برگزاری آن دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ دهیم.

برچسب‌ها : نرم افزار ویدئو کنفرانس

1 دیدگاه

نظرات خود را ثبت کنید