close
اخبارگیمینگ

تاثیر بازی کامپیوتری بر هوش کودکان ؛ افزایش هوش کودک با انجام بازی های رایانه‌ای

افزایش رشد هوش کودک با بازی کامپیوتری

بسیاری از والدین زمانی که می‌بینند فرزندشان مدت طولانی مشغول انجام بازی‌های رایانه ای هستند مقداری ناراحت می‌شوند. برخی حتی نگران‌اند که این کار باعث کاهش هوش فرزندانشان شود و البته تاثیر بازی کامپیوتری بر هوش کودکان مدت طولانی است که توسط دانشمندان و محققان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در یک تحقیق علمی و رسمی انجام شده که با کلیک اینجا می‌توانید مقاله رسمی و تایید شده آن را مطالعه کنید، برای مطالعه تاثیر بازی کامپیوتری بر هوش کودکان بیشتر از ۵۰۰۰ کودک در سنین ۱۰ و ۱۲ سال مورد بررسی قرار گرفته‌اند، و نتایج این تحقیقات ممکن است برای برخی جالب باشد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر بازی های کامیپوتری بر هوش کودک

تاثیر بازی کامپیوتری بر هوش کودک

در ابتدا از کودکان پرسیده شده است که چه مقدار از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، و پاسخ آن‌ها به این سوال مدت طولانی است!

به صورت متوسط کودکان دو و نیم ساعت از روز را مشغول به تماشای تلویزیون با برنامه‌های آنلاین، نیم ساعت را مشغول به ارتباط با دیگران به صورت آنلاین و یک ساعت در روزرا مشغول به انجام بازی‌های رایانه ای هستند.

این یعنی ۴ ساعت از روز خود را با دستگاه‌های الکترونیکی مشغول هستند و چارک اول این گروه به صورت متوسط ۶ ساعت از زمان روزانه خود را به انجام این فعالیت‌ها می‌پردازند، یعنی بازه بزرگی از زمان آزاد کودک؛ همچنین گزارشات دیگری متوجه شده‌اند که این آمار در طول چند سال گذشته افزایش پیدا کرده‌است و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

اما آیا این اتفاق بدی است؟ پاسخ این سوال پیچیده است، در این تغییر هم نکات مثبت وجود دارد و هم نکات منفی و بسته به والدین کودک دارد که به کدام نکات بیشتر از بقیه بها دهد.

در این تحقیق که نتایج آن را در ادامه به صورت خلاصه به شما می‌گوییم، تاثیر استفاده از تجهیزات الکترونیکی و بازی‌های کامپیوتری بر هوش، قابلیت یادگیری، تفکر منطقی، تفهیم ایده‌های پیچیده و وفق شدن با شرایط جدید مورد بررسی قرار گرفته است.

هوش نکته مهمی در زندگی آینده فرزند همه محسوب می‌شود؛ اما نتیجه تقیقات مختلف درباره تاثیر بازی کامپیوتری بر هوش کودکان تا اینجا بسیار متفاوت از هم بوده‌اند؛ اما چرا این بار بیشتر می‌توان به این نتایج اطمینان کرد؟ در این تحقیقات دو فاکتور ژنتیک و پیش‌زمینه اجتماعی-اقتصادی کودکان ثابت و بدون تغییر بوده‌است.

ژنتیک در این باره اهمیت بسیاری دارد چرا که میزان بسیار زیادی از هوشیاری یک فرد به صورت انتسابی مشخص می‌شود و ممکن است بر نتایج تحقیقات اثر بگذارد.

برای مثال ممکن است یک کودک به صورت ژنتیکی علاقه به تماشای تلویزیون داشته باشد، اما در عین حال مشکلات یادگیری داشته باشد.

نتایج این تحقیق

برای آشنایی با تاثیر بازی های رایانه ای بر هوش کودکان در ابتدا از این ۵۰۰۰ کودک در سن ۱۰ سالگی چه میزان بازی کامپیوتری انجام می‌دهند و ویدئو آنلاین تماشا می‌کنند. سپس تست‌های مختلف بر آن‌ها انجام می‌شد و سپس در سن ۱۲ سالگی دوباره همین کودکان برای تست دوباره فراخوانده می‌شدند و با توجه به میزان زمانی که انجام این فعالیت‌ها می‌پرداختند تست می‌شدند و نتایج کودکان با زمان‌های بازی مختلف مورد مقایسه و بررسی قرار می‌گرفتند.

با این که در سن ۱۰ سالگی کودکانی که زمان بیشتری را مشغول به انجام بازی‌های کامپیوتری بودند هوش بیشتری به کودکانی که زمان کمتری را مشغول به این کار بودند، نداشتند. اما بعد از گذشت ۲ سال کودکانی که زمان بیشتری بازی کامپیوتری انجام می‌دادند، میزان افزایش هوش بیشتری داشتند.

به صورت متوسط IQ کودکان بازه ۱۷ درصد بالای زمانی، ۲٫۵ IQ بالاتر از بقیه کودکان بود.

این نشان می‌دهد که کودکانی که مدت بیشتری را مشغول به انجام بازی‌های کامپیوتری هستند صرفا باهوش‌تر از بقیه کودکان نیستند، اما رشد هوش بیشتری در طول زمان خواهند داشت.

اما دیگر فعالیت‌های الکترونیکی چطور؟ گشت و کذار در شبکه‌های اجتماعی هیچ تاثیری بر رشد این کودکان بعد از ۲ سال نداشت. تماشای برنامه‌های تلویزیونی و آنلاین هم به صورت مستقیمی تاثیری بر رشد یا هوش کودکان نداشت، اما مشخص شد که برنامه‌هایی که کودکان در این بازی زمانی تماشا کرده بودند می‌توانست بر میزان یادگیری آن‌ها تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

زمانی که به تاثیرات بازی‌های کامپیوتری بر هوش کودک خود فکر می‌کنید مهم است تا تاثیرات روانشناسی بازی‌های کامپیوتری را نیز در نظر بگیرید که در این تحقیق به آن‌ها هیچ توجهی نشده است، مانند سلامت ذهنی، کیفیت خواب و حی فعالیت فیزیکی.

نتیجه تحقیق تاثیر بازی کامپیوتری بر هوش کودک با آن که نشان می‌دهد باعث کمک به رشد هوش کودک در طول زمان می‌شود؛ اما به معنی توصیه اکید برای والدین به اجازه انجام بازی‌های کامپیوتری برای مدت طولانی به فرزند خود نیست.

اما والدینی که مقداری از انجام دادن بازی‌های کامپیوتری فرزند خود ناراحت و نگران‌اند می‌توانند مقداری با خیال آسوده‌تر به این موضوع نگاه کنند.

نظرات خود را ثبت کنید