close
اخبار

امنیت وب کم – ۶ روش برای ارتقا امنیت وبکم

امنیت وب کم

وب کم ها یکی از تجهیزات اصلی اکثر تجهیزات الکترونیکی همراه مانند تلفن‌های همراه و لپتاپ‌ها به شما می‌روند و به این دلیل بسیاری از تولید کنندگان این تجهیزات برای امنیت کاربرانشان به ارتقا امنیت وب کم های خود پرداخته‌اند. به عنوان مثال اکثر لپتاپ‌های امروزی دارای چراغی کوچک در کنار وبکم خود هستند که با فعال شدن وبکم، چراغ نیز روشن می‌شود تا به شما اعلام کند که دوربین وبکم فعال است. اما همچنان روش‌هایی برای عبور از این سد امنیتی وجود دارد و به این دلیل قصد داریم تا شما را با نحوه ارتقا امنیت وب کم خود با چند روش ساده آشنا کنیم.

اهمیت امنیت وب کم

روشن شدن وبکم بدون اطلاع کاربر می‌تواند باعث انتقال اطلاعات حساسی شود و به این دلیل می‌بایست تا از این اتفاق به هر روش جلوگیری کرد. همانطور که گفتیم بیشتر لپتاپ‌ها دارای چراغی برای کار وبکم هستند و اعلام می‌کنند که کار کردن دوربین وبکم به روشن بودن این چراغ وابسته است.

حتی شرکت اپل در سیستم‌عامل iOS نسخه ۱۴ خود به تعریف این چراغ به طور مجازی پرداخته است که روشن شدن آن به رنگ نارنجی به معنی فعال شدن میکروفون و روشن شدن به رنگ سبز به معنی فعال شدن میکروفون و دوربین است.

امنیت وب کم

حتی برخی از تجهیزات ویدئو کنفرانس مانند ویدئو کنفرانس لاجیتک RALLY در زمان خاموش شدن دوربین را به حالت پارک تعریف شده می‌برد که حتی با فعال شدن دوربین ویدئو کنفرانس و انتقال تصویر تنها تصویر خروجی آن از سطح پایه خود باشد.

لاجیتک RALLY

در ادامه را راهکارهای ارتقا امنیت وب کم می‌پردازیم.

پوشاندن وب کم

امنیت وب کم

یکی از ساده‌ترین و تأثیرگذار ترین روش‌ها پوشاندن سطح وب کم در مواقعی که در حال استفاده از آن نیستید است. اما این کار را به صورت بسیار ساده و با چسباندن یک برچسب کوچک یا یک تکه کاغذ بر روی وبکم قابل انجام است. تنها نکته این است که برخی از لپتاپ‌ها مانند لپتاپ‌های شرکت اپل دارای طراحی بسیار باریک هستند و اگر پوشش شما برای پوشاندن سطح وبکم ضخامت زیادی باشد می‌تواند باعث شکستن پنل صفحه نمایش لپتاپ شود.

بیشتر بخوانید: چرا کیفیت وب کم لپتاپ پایین است

همچنین برخی از وب کم ها مانند وبکم لاجیتک C930e و وبکم لاجیتک C925e و وبکم داخلی برخی از لپتاپ‌ها دارای کاور برای پوشاندن لنز دوربین هستند و اگر از یک وبکم اکسترنال برای حضور در ویدئو کنفرانس می‌پردازید می‌توانید با این وبکم‌ها امنیت خود را نیز تأمین کنید.

از بازکردن ایمیل دارای فایل از منابع ناشناس اجتناب کنید

امنیت وب کم

اگر ایمیلی از یک فرد ناشناس دریافت کردید که دارای فایلی درون آن بود از باز کردن آن فایل اجتناب کنید، زیرا این فایل می‌تواند یک Trojan باشد که به نصب یک بدافزار مربوط به امنیت وب کم در کامپیوتر شما که به کنترل وبکم بپردازد.

اگر هم ایمیل غیر منتطره‌ای از دوستان خود بدون توضیحات و با فایل دریافت کردید نیز ابتدا با آن‌ها تماس بگیرید و مطمئن شوید که آن‌ها این ایمیل را برای شما ارسال کرده‌اند و ایمیل از طرف آن‌ها برای شما ارسال نشده باشد.

وب کم خود را غیر فعال کنید

اگر از وب کم خود استفاده زیادی نمی‌کنید می‌‌توانید آن را غیر فعال کنید. ساده‌ترین روش برای غیر فعال کردن وب کم برای ارتقا امنیت وب کم غیر فعال کردن آن در تنظیمات Control Panel است. برای این کار تنها کافی است تا Device Manager که یکی از بخش‌های داخلی Control Panel است را در استارت ویندوز سرچ کنید و وارد آن شوید.

دیوایس منجر ویندوز

در این بخش تمامی تجهیزات متصل به کامپیوتر را می‌‌توانید مشاهده و کنترل کنید. این تجهیزات دسته‌بندی‌های جداگانه‌ای دارند و وب کم‌ها در دسته‌بندی Cameras یا Imaging Devices قرار می‌گیرند.

امنیت وب کم

زمانی که دوربین یا وب کم خود را پیدا کردید بر روی آن راست کلیک کنید، دکمه Disable Device را کلیک کنید. در اینجا ویندوز از شما برای این کار تأییدیه Administrator می‌خواهد و سپس با Restart کردن کامپیوتر تغییرات شما عملی می‌شود.

امنیت وب کم

استفاده از VPN

استفاده از VPN یا Virtual Private Network شبکه شخصی مجازی را برای شما به وجود می‌آورد که اتصال به آن باعث افزایش امنیت ارتباط اینترنت شما می‌شود و تأثیر آن بر هر اینترنتی که به آن متصل می‌شوید یکسان است.

اینترنت‌های Wi-Fi عمومی در معرض هک شدن هستند؛ اما با داشتن VPN در زمان اتصال به این شبکه های اینترنت می‌توانید از محتوای خود محافظت کنید و امنیت وب کم خود را نیز افزایش دهید.

بروزرسانی مداوم دستگاه ها

تمام سیستم‌عامل‌های امروزی، چه دسکتاپ و چه همراه قابلیت‌های امنیتی فراوانی دارند و یکی از آن‌ها امنیت وب کم و خروجی تصویر آن است؛ همانور که گفتیم اپل در دستگاه های iOS نشانگر LED را برای وب کم به صورت مجازی قرار داده است.

بروز نگهداشتن نسخه سیستم عامل دستگاه‌تان باعث می‌شود تا وب کم دستگاه شما در مقابل جدیدترین روش‌های هک نیز در امان باشد.

استفاده از نرم افزار آنتی ویروس

در گذشته برای ارتقا امنیت کامپیوترها، خصوصاً در سیستم عامل ویندوز نیاز به نصب آنتی ویروس وجود داشت.

اما امروزه امکانات امنیتی سیستم عامل‌ها به قدری پیشرفت کرده‌اند که نیازی به استفاده از این نرم افزارها برای ارتقا امنیت کامپیوتر وجود ندارد و امروزه استفاده از آن‌ها باعث کند شدن کامپیوتر شما می‌شود و به صورت کلی توصیه نمی‌شود.

اما اگر واقعاً نگران حریم خصوصی و امنیت وب کم خود هستید استفاده از آنتی ویروس‌ها لایه‌ی اضافی از محافظت از کامپیوتر شما در مقابل هکرها و بد افزارها را به وجود می‌آورد و نمی‌توان تأثیر آن‌ها را بر امنیت کامپیوترها نا دیده گرفت.

در صورتی که سؤالی درباره امنیت وبکم و نحوه ارتقا آن با روش‌های مختلف دارید می‌توانید تا آن‌ها را در بخش نظرات مجله کاربران ویدئو کنفرانس ثبت کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید: