close
سیسکو Webex

از آنجا که Slack ارتباطات اداری را بر بستر پیام‌رسانی فوری و پلتفرم تماس ویدیویی برقرار کرده است، گوگل و مایکروسافت نیز تغییرات بزرگی را در برندهای خود در زمینه تماس تصویری ایجاد کرده‌اند تا همچنان در رقابت باقی بمانند. اکنون ویدئو کنفرانس سیسکو Webex و Spark نیز در حال تغییر هستند.

ادغام سیسکو Webex و Spark

سیسکو Spark شاید به اندازه کافی مورد توجه نبوده که کسی غصه ناپدید شدن آن را بخورد. این مورد، کمی بیش از دو سال پیش به عنوان محصولی مستقل علی رغم حضور موفق و باثبات سیسکو  Webex در عرصه تماس های ویدیویی راه اندازی شد. Spark یک پیام رسان، کنفرانس صوتی و تصویری و نرم افزار ارائه مبتنی بر رایانش ابری بود که به عنوان یک مرکز ارتباطاتی همه‌جانبه در نظر گرفته شده بود. این مورد متشکل از برخی از سخت‌افزارهای تأثیرگذار، از جمله وایت برد دیجیتالی به نام Spark Board و یک سیستم کامل برای فضاهای ارتباطی کوچک با نام Spark Room Kit بود.

در حالی که تمام انرژی لازم برای درخشش Spark در نظر گرفته شده بود، ویدئو کنفرانس سیسکو Webex که محصول قدیمی‌تر Cisco در زمینه تماس ویدیویی بود به عنوان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های ویدئو کنفرانس در بازار شناخته می‌شود. ویدئو کنفرانس سیسکو Webex در زمان اوج خود، ۴۱٪ از سهم بازار یعنی بیشتر از دو برابر نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود (GoToMeeting) هجده درصد (۱۸%) را در اختیار داشت.

پس از آن، در ماه آوریل، سیسکو خبر این تغییرات را اعلام کرد. شرکت باید برای Webex و Spark به دنبال یک نام مشترک می‌بود، Spark کنار گذاشته و Webex به Webex Meetings  تبدیل شد.

مشکل این است که هنوز دو برنامه مجزا وجود دارند که به این پلتفرم مشترک دسترسی دارند. Spark به برند Teams Webex تبدیل شده است و Webex اصلی به عنوان Webex Meetings شناخته می‌شود. در حالی که Webex Meetings یک برنامه تماس ویدیویی استاندارد است، آیا برند Teams از نوع جدیدی از Meetings استفاده خواهد کرد؟ بله ما هم مثل شما کمی سردرگم شده‌ایم.

رقابت محصول جدید سیسکو با Slack

در عمل، Teams عنوان جدید محصول مورد نظر باشد که رقیب جدید Slack با پیام‌رسانی همه‌جانبه و مدیریت اتاق جلسات است. از طرف دیگر Meetings، صرفاً بستر تماس ویدیویی را ارائه می‌دهد. این امر باعث شده انگیزه کمی برای ادامه عضویت Webex Meetings باقی می‌ماند، زیرا دقیقاً همان تجربه ویدئویی را ارائه می‌کند که در Teams ارائه می‌شود اما با این تفاوت که در آن‌ها دیگر خبری از امکانات اضافی Teams نیست. همین مطلب ممکن است نکته کلیدی باشد.

در واقع، به نظر می‌رسد که سیسکو است که فقط سعی دارد برند تثبیت‌شده Webex را برای برنامه ترجیحی خود یا همان Spark به کار ببرد. در ادامه سایر موارد تغییر برند توسط ارائه‌کننده‌های بزرگ برنامه‌های ویدئو کنفرانس بزرگ کنفرانس برای رقابت با Slack را بررسی کرده‌ایم.

گوگل و مایکروسافت هویت‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند

گوگل سال‌های اخیر را به طور منسجم صرف تلاش برای ارائه خدمات و محصولات ویدئو کنفرانس خود کرده است. پس از مطرح شدن چندباره اسم‌ها و عملکردها، سرانجام این اسامی تثبیت شدند: Hangouts meets برای تماس‌های ویدیویی حرفه‌ای، Hangout Chat، برای پیام فوری و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها به سبک Slack و Google Duo، یک پلتفرم اجتماعی برای مکالمات بین دو نفر. به نظر می‌رسد برای پیاده‌سازی کالای جدید و بدون حذف برند اصلی، همان مسیری که Cisco پیموده، دنبال شده است.

اگر می‌خواهید ببینید که یک تغییر بزرگ چگونه به ارائه یک سرویس جدید منتهی می‌شود، باید به مورد مایکروسافت مراجعه کنید.

این انتقال عظیم چنان تأثیرگذار بوده که مایکروسافت برند Skype for Business خود را حذف کرده و همه‌چیز را در محصول جدید Microsoft Teams ارائه می‌دهد. امسال در برخی از مقاطع، قشر عظیمی از ۱۰۰ میلیون کاربر کسب‌وکارهای مختلف مجبور به مهاجرت به سمت Teams یا یافتن مورد دیگری برای برقراری تماس ویدیویی خواهند بود. این یک ریسک بزرگ و همچنین ناگزیر است. اگر این انتقال نتیجه دهد (و ما فکر می‌کنیم این اتفاق خوب خواهد بود)، مایکروسافت یک سرویس واحد و موفق خواهد داشت.

اما همه این تغییر نام‌ها و تغییر مداوم در برندهای بزرگ حوزه سیستم‌های ویدئو کنفرانس نشان می‌دهد که Slack چه مقدار همتایان خود را به چالش کشیده است. بهترین راه برای کنار آمدن با تغییرات فضای کسب‌وکار این است که وقتی نمی‌توانی آن‌ها را شکست بدهی به آن‌ها ملحق شو و تغییرات لازم را ایجاد کند.

برچسب‌ها : webexتماس اینترنتیتماس تصویریسیسکوسیسکو webexهمکاری ویدئویی

نظرات خود را ثبت کنید