close
هوش مصنوعی در ارتباطات

آنچه ما در آینده از ویدئو کنفرانس می‌خواهیم … هوش مصنوعی در ارتباطات است. نظرسنجی اخیر از کاربران ویدئو کنفرانس نشان می‌دهد که AI در حوزه ارتباطات، راهی برای آینده و هیجان‌انگیزترین قسمت از پیشرفت حوزه فناوری است.

با این حساب آیا ما تنبل هستیم؟ آیا فکر می‌کنیم که تفکر ماشین‌ها از ما قدرتمندتر است؟ آیا تصور می‌کنیم آن‌ها سازمان‌یافته‌تر از ما هستند؟ آیا به دنبال گرفتن پاسخ از این دستگاه‌های هوشمند هستیم یا فقط برای  مسائلی مثل انجام امور خانه یا صحبت کردن از آن‌ها استفاده می‌کنیم؟

منتظر افزوده شدن چه قابلیت‌هایی توسط هوش مصنوعی در ارتباطات هستیم؟

اگر به آنچه در حال حاضر دستیاران AI در کمک به تماس‌های تصویری انجام می‌دهد نگاه كنید، متوجه می‌شوید که این کمک‌ها در آینده از این هم فراتر خواهند رفت. با این حال، اگر شما برای رشد ماشین‌ها به آن‌ها فضا دهید، ربات‌ها و تجهیزات AI می‌توانند به عنصری اساسی در تماس‌های تصویری ما تبدیل شوند.

هوش مصنوعی در ارتباطات

سؤالات کنفرانس ویدئویی Zoom

توجه بیشتر به نقش AI در آینده کنفرانس‌های ویدئویی که با نظرسنجی‌هایی که اخیراً توسط فروشندگان Zoom انجام شده، آشکار شد. این پلتفرم محبوب، که نظرات بسیار مثبتی را از VC Users کسب کرده است از ۱۰۰۰ کاربر خود نظرسنجی کرده است و دیدگاه آن‌ها را در رابطه با آینده تماس‌های تصویری و نقش هوش مصنوعی در ارتباطات پرسیده است.

این نوع نظرسنجی‌ها اغلب دقت تحقیقات علمی را ندارند اما می‌توانند به تولید برخی از نکات مفید رسانه‌ای منجر شوند، برای مثال می‌توان نظرسنجی HighFive را در نظر گرفت که در آن مشخص شد ۱۱ درصد از افراد حاضر در ویدئو کنفرانس‌ها طی تماس زنده خود شلوار نمی‌پوشند. با این وجود، نتایج به‌دست‌آمده ارزش یک بار بررسی شدن را دارند:

  • پاسخ‌دهندگان، به طور متوسط، ۸ تا ۱۱ ساعت در هفته را در جلسات مختلف بودند
  • ۶۵درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار داشتند تا با استفاده از AI یک ساعت از زمان لازم برای انجام کارهایشان در هفته کاهش یابد
  • ۵۳درصد معتقدند واقعیت مجازی، (شبیه‌سازی محیطی مجازی) تأثیر مثبتی بر کسب‌وکار آن‌ها خواهد داشت
  • ۶۷ درصد معتقدند واقعیت افزوده، (اضافه کردن موارد مجازی به محیط واقعی) تأثیر مشابهی خواهد داشت
  • ۷۳ درصداز پاسخ‌دهندگان معتقد بودند کههوش مصنوعی در ارتباطاتتأثیر مثبتی بر جلسات حضوری و مجازی آن‌ها خواهد داشت

این آمار و ارقام به خصوص مورد آخر بسیار جالب هستند. به نظر می‌رسد خواسته همه افراد نیز در استفاده از پتانسیل این دستگاه‌ها برای تسهیل کار و زندگی است.

هوش مصنوعی در ارتباطات

دستیاران جلسات مجازی

گمانه‌زنی‌ها و تفکرات بسیاری در مورد آنچه AI در نهایت به زندگی ما می‌دهد وجود دارد. اگر خواسته شما صرفه‌جویی در زمان و برگزاری جلسات ویدئویی بهتر است، باید گفت که رؤیاهای شما در حال حاضر به واقعیت تبدیل شده‌اند در اوایل سال جاری، شرکت BlueJeans، فروشنده ویدئو کنفرانس، یک دستیار ویدئویی AI را برای ارائه خدمات خود در جهت ایجاد گزارش‌های طولانی در جلسات معرفی کرد. دستیار ویدئویی Eva می‌تواند جلسات ویدئویی را ضبط، ذخیره و دسته‌بندی کند. Eva قابلیت شناسایی خودکار و ثبت لحظات مهم جلسه را دارد و این را در گزارش‌های خود مشخص می‌کند. چندین پلتفرم مختلف نیز نسخه‌ای از این قابلیت‌ها را معرفی کرده‌اند.

دستیاران هوشمند ویدئویی دیگری (اغلب بسیار تخصصی) نیز در دسترس هستند تا به جزئیات دیگر یک جلسه ویدئویی رسیدگی کنند:

  • Cisco دارای رباتی است که به شما کمک می‌کند تا از دستورات صوتی برای کنترل جلسه استفاده کنید و افراد حاضر در آن جلسه را از طریق دستگاه‌های شخصی آن‌ها، تشخیص دهید.
  • دستیار AI شرکت WebEx دارای قابلیتی است که صداهای مزاحم پس‌زمینه را تشخیص می‌دهد و میکروفون این افراد را در زمان سکوت آن‌ها قطع می‌کند.
  • برنامه@meet گوگل می‌تواند با گوش دادن به جلسه کنونی، پیشنهاد‌های خود را برای جلسات آینده ارائه دهد.

در موارد دیگر، پلتفرم‌هایی مانند اسکایپ مجموعه‌ای از چت‌روم‌ها و برنامه‌های هوشمند را اضافه می‌کنند که می‌توانند کارهایی مثل جمع‌آوری فایل‌ها، گوش دادن و عکس‌العمل به نشانه‌های کلامی را انجام دهند. تولیدکنندگان این سخت‌افزارها نیز توانایی‌های لازم برای واکنشی هوشمندانه به محیط اطراف خود را در این موارد جای داده‌اند. سیستم ویدئو کنفرانس Logitech RALLY، می‌تواند تمام تنظیمات خود مانند تغییر زاویه و تمرکز بر فردی که در حال صحبت است، یا تنظیم نورپردازی یا فیلترینگ نویزهای اضافی را به صورت خودکار انجام می‌دهد. همه این موارد برای ایجاد جلسات ویدئویی کارآمدتر، مناسب هستند.

هوش مصنوعی در ارتباطات

دستگاه‌های هوشمند به عنوان مهمان‌های تماس ویدئویی

گفته می‌شود، زمانی که یک رایانه قادر به گفتن جوک باشد، به مرز نهایی هوش مصنوعی رسیده است. اما برای ما زمانی که بتواند در یک جلسه ویدئو کنفرانس یک نظر ارزشمند و بی‌نظیر ارائه دهد، به این مرز رسیده است.

ویدئو ساده‌ترین راه دسترسی به یک جلسه زنده را به AI می‌دهد، AI می‌تواند همچون انسان‌های همکار خود در جلسات حضور داشته باشد. حتی در صورت اضافه شدن یک آواتار به آن می‌تواند قسمت چت مخصوص خود را نیز داشته باشد. از لحاظ تئوری، دستگاه باید قادر به درک موارد اولیه مربوط به ملاقات با انسان‌ها بوده و دسترسی بیشتری به تمام یادداشت‌ها و برنامه‌های مربوط به تماس داشته باشد. این سیستم باید قادر به حفظ اهداف پروژه در مرکز استدلال رباتیک خود باشد و با فرض این که می‌تواند اطلاعات را سریع‌تر از ذهن انسان‌ها جمع‌آوری و پردازش کند، باید مکالمه فعلی را به یک نتیجه نهایی برساند.

بزرگ‌ترین جهش برای هوش مصنوعی در ارتباطات، در ماشین‌ها و برای ایجاد ارتباط بین چالش‌های واسطه‌ای و هدف کلی خواهد بود. از طریق مطالعه پروژه‌های قبلی و یا تجزیه و تحلیل آماری موفقیت‌های مربوط به رویکردهای خاص، یک کامپیوتر می‌تواند به طور بالقوه یک راه منحصربه‌فرد روبه‌جلو را به ما ارائه دهد.

غیرممکن است که بدانیم، دقیقاً چه چیزی از  AI، کاربران Zoom را تحریک کرده است. اما بسیار مشتاقیم که روزی، یک راه حل منحصربه‌فرد برای یک مشکل خاص توسط دستیار مجازی در کنفرانس ویدئویی ارائه شود. آسان شدن زندگی توسط AI را کنار بگذارید، به این فکر کنید که اگر جواب‌های موردنیاز ما را بدهد چه می‌شود؟

برچسب‌ها : AIArtificial Intelligenceتماس اینترنتیتماس تصویریکنفرانسنرم افزارهمکاری ویدئوییهوش مصنوعی

نظرات خود را ثبت کنید