close
آینده ارتباطات

همانطور که در فیلم‌های علمی تخیلی درباره آینده ارتباطات پیشبینی شده بود؛ عصر تماس‌های تصویری فرا رسیده است. امروزه ما تلفن‌های همراهی را در جیب خود حمل می‌کنیم که قابیت‌های فراوانی دارند و یکی از این قابلیت‌ها برقراری تماس‌های تصویری است و می‌توانیم با هر شخصی در جهان ارتباط برقرار کنند، اما آینده ارتباطات نیز بدین شکل خواهد بود؟

در سال ۱۸۷۹ مجله Punch که یک مجله انگلیسی است نمونه‌ای تخیلی از دستگاه “Telephonoscope” را به عنوان آینده ارتباطات به همه‌گان معرفی نمود و همانطور که در تاریخچه ویدئو کنفرانس گفتیم، شرکت AT&T در سال ۱۹۵۶ اولین نمونه دستگاه ویدئو کنفرانس را به نام PicturePhone معرفی و در نمایشگاه World’s Fair به نمایش گذاشت. اما این تکنولوژی با شکست مواجه شد و تا دهه ۹۰ میلادی سخنی از ویدئو کنفرانس در میان نبود.

آینده ارتباطات

ویدئو کنفرانس به عنوان آینده ارتباطات

سپس با بوجود آمدن اینترنت و لپتاپ‌های دارای وبکم داخلی، نرم‌افزار اسکایپ و تلفن‌های همراهی با قابلیت برقراری تماس‌های تصویری، دیگر نیازی به تجهیزاتی جداگانه برای برقراری یک جلسه ویدئو کنفرانس نبود و تماس‌های تصویری به نوعی از تماس مانند تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۷ فیس‌بوک با خرید واتساپ اعلام کرد که ۱٫۲ میلیارد کاربر این نرم‌افزار روزانه ۵۵ میلیون تماس تصویری برقرار می‌کنند.

ویدئو کنفرانس به دنیای بیزینس نیز وارد شد؛ اهمیت ویدئو کنفرانس در دنیای بیزینس این است که به افراد قابلیت ارتباط گروهی از هر مکانی را می‌دهد و آنان را قادر می‌سازد تا به دورکاری می‌پردازند.

برای مطالعه بیشتر درباره دورکاری توصیه می‌کنیم مطلب “دورکاری چیست” و مطالب مربوط به دورکاری را در مجله کاربران ویدئو کنفرانس مطالعه نمایید.

با توجه به تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد مشخص شد که ۵۴ درصد از کارکنان آمریکایی به در جلسات ویدئو کنفرانس استفاده می‌کنند، اما تنها ۲۳ درصد از آن‌ها از خدمات ویدئو کنفرانس پولی استفاده می‌کنند و ۷۰ درصد آن‌ها از نرم‌افزارهای ویدئو کنفرانس رایگانی مانند Whatsapp و FaceTime استفاده می‌کنند.

برای مشاهده این دو نوع از نرم‌افزارهای ویدئو کنفرانس پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب مقایسه ویدئو کنفرانس رایگان و پولی را مطالعه نمایید.

اما آیا استفاده از ویدئو کنفرانس بهره‌وری ما را بالا می‌برد ؟ مزایای ویدئو کنفرانس چیست ؟ باورهای غلط زیادی درباره ویدئو کنفرانس وجود دارد و می‌توانید ۵ مورد از این باورها را در مطلب معایب ویدئو کنفرانس مطالعه نمایید.

برای اینکه بهتر متوجه شوید که چرا ویدئو کنفرانس آینده ارتباطات خواهد بود، می‌خواهیم تا به طرح سؤالاتی و پاسخ به آن‌ها بپردازیم.

وضعیت ویدئو کنفرانس به عنوان یک صنعت چگونه است ؟

برخی بر این باور اند که به این دلیل که تنها ۲٫۵ درصد از اتاق‌های دفاتر دارای قابلیت برقراری جلسات ویدئو کنفرانس هستند، ویدئو کنفرانس یک فناوری شکست خورده است، اما زمانی که بیل گیتس درباره یک کامپیوتر بر روی هر میز با ما صحبت کرد همه به او خندیدند، اما حالا با گذشت ۴۰ سال نه تنها بر روی هر میزی که در هر جیبی یک کامپیوتر قرار دارد.

معایب ویدئو کنفرانس چیست ؟

در گذشته معایب ویدئو کنفرانس شامل سختی کار با تجهیزات ویدئو کنفرانس، کیفیت پایین تماس، مشکلات مربوط به برقراری ارتباط با دیگر افراد و نیاز به تجهیزات فوق‌العاده گران‌قیمت و تخصصی بود.

اما امروزه می‌توان با تهیه یک وبکم مناسب نیز به برقراری تماس ویدئو کنفرانس پرداخت و دیگران را با ارسال یک لینک به کمک تلفن همراه یا کامپیوتر آن‌ها به جلسات دعوت کرد و حتی وبکم‌هایی مانند وبکم لاجیتک BRIO و دستگاه ویدئو کنفرانس گروهی لاجیتک RALLY وجود دارند که با کیفیت ۴K Ultra-HD فیلمبرداری می‌کنند.

برای کسب و کارهایی که از دورکاری دوری می‌کنند ویدئو کنفرانس به چه معناست ؟

دورکاری برای کارکنان و کارمندان مزایای زیادی دارد، اما افراد دورکار می‌بایست برای ارائه گذارش به صورت دوره‌ای به دفتر کار خود بروند؛ ویدئو کنفرانس این قابلیت را به آن‌ها می‌دهد که بدون اینکه نیاز به رفت و آمد داشته باشند در این جلسات حضور پیدا کنند.

همچنین کسب و کارها با استخدام افراد دورکار بدون وجود محدودیت مکانی می‌توانند به استخدام افرادی با تجربه‌تر و با کارایی بیشتر بپردازند تا اینکه مجبور باشند تا با افرادی که در منطقه‌ای نزدیک به آن‌ها زندگی می‌کنند کار کنند.

همچنین برخی از کارفرمایان بر این باوراند که افراد دورکار به درستی کار نمی‌کنند؛ به کمک تجهیزات ویدئو کنفرانس کارفرمایان می‌توانند با تماس‌های غیر منتظره از کار کردن کارکنان خود مطمئن شوند.

نحوه کار با دستگاه‌های ویدئو کنفرانس در آینده به چه شکل خواهد بود ؟

در گذشته کنترل و کار با تجهیزات ویدئو کنفرانس کاری بسیار دشوار بود و نیاز به فردی متخصص برای برقراری یک تماس ساده نیاز بود. اما حالا با پیشرفت این تجهیزات این کار به کار بسیار ساده‌ای تبدیل شده است و تنها کافی است تا کتمپیوتر خود را با یک کابل USB متصل کنید و تماس خود را برقرار کنید.

همچنین ویدئو کنفرانس لاجیتک برای ساده‌سازی برقراری این نوع از جلسات در جدیدترین تجهیزات خود قابلیت‌هایی را قرار داده است تا تنظیم و کنترل دستگاه‌های ویدئو کنفرانس به صورت خودکار انجام شود.

پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب مربوط به قابلیت‌های ویژه ویدئو کنفرانس لاجیتک را مطالعه نمایید.

در آینده ارتباطات و آینده ویدئو کنفرانس جلسات به کمک هولوگرام و به صورت ۳ بعدی انجام خواهد شد. با پیشرفت تکنولوژی ویدئو کنفرانس هولوگرافیک، بهتر شدن سرعت اینترنت و قدرت پردازشی کامپیوترها استفاده از این تکنولوژی گسترده‌تر خواهد شد و زمانی در آینده ارتباطات خواهد رسید که نخواهید توانست تفاوت یک تماس تصویری در فضای مجازی ۳ بعدی و دنیای واقعی را تشخیص دهید.

برای مطالعه بیشتر درباره ویدئو کنفرانس پیشنهاد می‌کنیم تا اخبار ویدئو کنفرانس را در مجله کاربران ویدئو کنفرانس مطالعه نمایید.

برچسب‌ها : آینده ارتباطاتآینده ارتباطات تصویریآینده ارتباطات کاریآینده‌ ویدئو کنفرانس

نظرات خود را ثبت کنید